menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Orchedee wil niet bloeien

Ga naar meest recente reactie

cb1ram

Cb1ram

Ik ben hier vandaag nieuw op het forum.

Maar ik heb een vraag.
Mjin vriendin heeft vorig jaar februari een mooie witte orchedee gekregen en die heeft gebloeid tot juli vorig jaar en daarna heeft ze niet meer gebloeid.
Ze stond altijd in een hoekje van de kamer waar ze wel wat donker stond maar nu hebben we haar verplaatst naar een plaats met meer licht (2 maanden terug) en nog steeds geen bloem of nieuw blad gezien tot de dag van vandaag.
Verder hebben we nog niet verpot of de bloem tak geknipt of speciale mest gegeven en ze staat gewoon in de huiskamer waar het overdag rond de 21 graden worden en s'nachts gaat de kachel terug naar 15 graden.
Waar kan het aan liggen ?
Heb er foto's bij gedaan omdat ik niet precies weet welke soort dit is.

null [afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 9 januari 2011 - 17:06
Juelz

Juelz

We breken meestal de tak waar de bloemen aan hebben gezeten af en dan loopt hij bij ons weer gewoon uit. maar voor de rest heb ik er niet zoveel verstand van.
zondag 9 januari 2011 - 17:15
Plantadvies
zondag 9 januari 2011 - 18:36
linkin711

Linkin711

Zover ik wet is het een phaelenopsis...

kijk ook eens op deze topic en je bent al een heel pak wijzer!!!

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=7&page=1&tid=37624

Véél leesplezier!!

Enne welkom op dit forum !!

zondag 9 januari 2011 - 18:40
moetje1951

Moetje1951

Mooie gezonde plant heb je daar. Maar tussen de bloeiperiodes moet je wel rekenen op ongeveer negen à 10 maanden.
De oude bloemstengels mag je afknippen tot boven de derde oog.
Van mij ook een dikke welkom hier bij ons!
Moetje
maandag 10 januari 2011 - 18:22
Angelo

Angelo

ik verwijder na de bloei altijd de volledige stengel. Daarna gaat de plant zelf op een vensterbank naar het westen gericht, waar er geen verwarming is, enkel de warmte die eventueel van de woonkamer of dergelijke komt. Hier

krijgt dan af en toe eens water. Er mag nooit water in de pot vanonder staan. Mest krijgen ze zelden, 1x per jaar, als ze geluk hebben dat ik er eens aan denk

Na een paar maandjes heb ik altijd een nieuwe bloemstengel of 2.

succes

en welkom trouwens !

maandag 10 januari 2011 - 19:21
cetinel

Cetinel

ik heb nu een^paar mini phaleonopsis en een gewone die uitgebloeid zijn..
de uitgebloeide stengel afknippen op twee a drie ogen lees ik overal,maar die staan nog fris en groen,ook bij de plant op de foto van dit topic is dat zo....
in mijn orchideeenboekje staan dan weer dat je die stengel pas mag afknippen eens hij dor is ,maar dan kan hij toch niet opnieuw uitlopen aan zo een oog??
ik denk dat ik 1 gewoon zo ga laten en 1 dus inderdaad afsnijden......
maandag 10 januari 2011 - 23:16
cetinel

Cetinel

stom boek!
dinsdag 11 januari 2011 - 06:56
moetje1951

Moetje1951

Denk eerder dat ik dan iets verkeerd doe, ik moet toch altijd ongeveer 9 à 10 maanden wachten. Ik bedoel wel vanaf de ene bloem volledig uitgebloeid is tot de andere bloeit. Het vormen van een nieuwe bloem duurt toch ook wel ongeveer een maand en een bloem houdt soms tot vier maanden, dus op die manier klopt het wat Parodias zegt. Toch ook eens de truc met de azijn uitproberen.
En wat het insnoeien van de stengel betreft: ik heb er eentje die altijd verder bloeit bovenaan de stengel, die knip ik dus niet af. Op die manier heeft deze eens een volledig jaar bloemen gehad. De stengel is ondertussen zeker 40 cm lang.
dinsdag 11 januari 2011 - 08:49
dezwartebloem

Dezwartebloem

Ik heb redelijk wat ervaring met deze planten; ik verzamel al jaren allerlei orchideeën maar koop ze meestal wanneer ze al uitgebloeid zijn en in afprijzing staan. De verschillende hybriden die tegenwoordig op de markt zijn, zijn veel gemakkelijker in de verzorging dan de echte soorten, en zullen meestal gemakkelijk tot (her)bloei komen.
De phalaenopsishybriden zijn met stip de gemakkelijkste orchideeën, met een klein aantal planten ben al je verzekerd van bloemen gedurende het ganse jaar! En dat zonder verwarmde serres, maar gewoon in de huiskamer.
Ik laat in principe altijd de bloeisteel staan, veel soorten blijven immers doorbloeien op de bestaande bloeisteel, die alsmaar langer wordt. Bij degenen die niet door willen bloeien zie je meestal dat de bloeistengel indroogt vanaf de punt naar beneden toe. Dit afsterven gaat in heel veel gevallen gepaard met het uitlopen vanop een lager gelegen oog, soms zelfs vanuit twee of drie ogen tegelijkertijd! Een algemene regel is er niet uit te trekken, maar mijn ervaring is dat een plant gemakkelijker opnieuw uitloopt op een bestaande bloeistengel naarmate de bloemen kleiner zijn. Bij kleinere bloemen zie je ook vaak dat de bloemstelen zich vertakken.
Ik zal nooit in het groene gedeelte van een bloemsteel knippen, als er een uitloper verschijnt knip ik het droge gedeelte wel weg.
Wanneer de bloeisteel volledig ingedroogd is, geef ik een rustperiode. Bloeiende planten staan bij mij aan een zuidgericht venster, weliswaar beschermd door een vitrage tegen het zonlicht. De rustperiode krijgen ze dan aan een noordgericht venster. Van zodra er weer een bloeisteel verschijnt, verhuis ik weer. Zo doe ik dit al enkele jaren, met veel succes.
woensdag 19 januari 2011 - 15:48
moetje1951

Moetje1951

Ik heb er zo eentje, wit met roze stippen, die heeft het jaar rond bloemen op dezelfde stengel die ondertussen zeker een halve meter lang is. Er komen steeds maar nieuwe knoppen aan.
Vond dit al raar want mijn andere planten doen dit niet. Ik heb er zo ongeveer dertig ondertussen, thuis en op kantoor samen en dat is de enige die dit doet.
woensdag 19 januari 2011 - 18:55
molleke32

Molleke32

Deze orchidee bloeit als sinds de doop van mijn zoontje (februari 2006) op het moment heeft hij 48 bloemen..Ik geef gewoon kraantjes water en geen voeding en hier lukt dat met al mijn orchideeën prima Ik heb er zo'n stuk of 11 in totaal.

groetjes Vicky
woensdag 19 januari 2011 - 20:16
moetje1951

Moetje1951

Mooi Vicky!
donderdag 20 januari 2011 - 11:39
ev121a

Ev121a

IK heb al een paar jaar orchedeien die elk jaar bloeien in het
voorjaar op de vensterbank op het zuiden.
als ze uitgebloeid zijn knip ik ze af op twee knoppen af en gaan dan
naar boven en geef ze niet teveel water.
als ze wwer naar beneden gaan verpot ik ze met orchedeen grond
in een schaal met daarin de pot en wat tillandsia .b]

Bloemen & Planten

donderdag 3 februari 2011 - 16:49
moetje1951

Moetje1951

Prachtig bloemstuk op die manier! Eens wat anders dan die eeuwige doorzichtige plastieken pot! En is de Tillandsia dan ook tevreden met orchideegrond?
donderdag 3 februari 2011 - 17:13
ev121a

Ev121a

De orchede staat in een pot in de bak het is de bedoeling dat je die niet
ziet.

donderdag 3 februari 2011 - 17:19
moetje1951

Moetje1951

Ah OK had het niet zo begrepen.n Ik vind het heel mooi zo. Denk dat ik wat plagiaat ga plegen en het ook eens zo probeer.
Groetjes
Moetje
donderdag 3 februari 2011 - 17:30
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).