menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensias

Cebe

Cebe

Hallo

Twee vragen over hortensia's
1. Vorig jaar hebben we oude hortensia's (hydrangea macrophylla) uit de tuin van onze ouders in onze tuin verplant. In het voorjaar heb ik ze tot ongeveer 20 cm van de grond helemaal gekortwiekt. Het zijn nu prachtige, compacte struiken met zelfs enkele bloemen. Maar de stengels met bloemen zijn veel minder hoog dan dan de andere. Mag ik de langste stengels nu inkorten of wacht ik daar beter mee tot in het voorjaar?

2. Onze hydrangea serrata hebben prachtig gebloeid maar zijn nu over hun hoogtepunt heen en geven de struik een "afgeleefd" uitzicht. Mag ik de uitgebloeide bloemen nu verwijderen of laat ik ze beter met rust?

Alvast bedankt voor jullie goede raad!
woensdag 28 juli 2010 - 20:46
Plantadvies

Plantadvies

1* U kunt het beste in het voorjaar na ijsheiligen snoeien.
2* U laat de bloemen met rust.
Zij beschermen enigzins de Hydrangea tegen de vorst.

Plantadvies
http://www.plantadvies.web-log.nl
woensdag 28 juli 2010 - 21:02
Detuinenindemen

Detuinenindemen

De meeste H macrophylla's bloeien op het oude hout en daarom kun je het beste helemaal niet snoeien. Om te verjongen wordt dat wel gedaan maar dat heb je dus al gedaan. Het gaat ten koste van de bloei. Voorlopig hoef je helemaal niets te doen. Het weghalen van uitgebloeide bloemen is bij de hortensia niet gebruikelijk. De nieuw te vormen bloem zit dicht onder de uitgebloeide en kan de bescherming van de oude bloem soms goed gebruiken.
woensdag 28 juli 2010 - 21:21
Cebe

Cebe

Ik heb mijn hortensia's in maart gesnoeid en dat is blijkbaar toch te vroeg vermits de ijsheiligen pas half mei zijn (als ik me niet vergis).
Bedankt in ieder geval voor jullie antwoord. Ik weet wat me te doen staat!
donderdag 29 juli 2010 - 10:55
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).