menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help Welke plant kan ik het beste nemen

Ga naar meest recente reactie

prinsesje

Prinsesje

Hallo,

Ik heb sinds het afgelopen weekend een nieuwe tuin en ik ben erg enthousiast.
Nu wil ik ter afscherming van de vuilcontainers in de border (1m2) ervoor een hoge struik/plant planten. Ik heb echter wel wat eisen aan de plant/struik :

- De plant/Struik moet winterhard zijn
- De plant/struik moet wel bloemen geven in de bloeiperiode
- Deze bloemen mogen absoluut niet wit en geel zijn de voorkeur gaat uit naar
(hard) roze
- De plant/struik moet in de winter groene bladeren houden anders zie je alsnog de lelijk containers
- De plant/struik moet een breedte van min. 60 cm. halen en een min. hoogte van 1.80 halen
-De plant/struik komt op een plek met volle zon te staan en moet hier wel tegen kunnen
-Geen rozen want die heb ik al veel staan ( die blijven trouwens ´s winters ook geen groen blad houden )

Zo een heel pakket waaraan de plant/struik moet voldoen, maar de plant/struik krijgt zo´n eyecatcher plek in de tuin dat het gelijk wel goed moet zijn. Nu heb ik na veel peinzen een hele mooie camelia genomen alleen heb ik de fout daarbij gemaakt dat de camelia niet tegen de volle zon kan, dus zal ik deze struik helaas
een ander plekje moeten geven. Nu zit ik erover na te denken om een rodondendron te nemen maar weet iemand of heeft iemand ervaring met een rodondendron in de volle zon ?

Mocht je een andere plantadvies hebben die aan mijn eisenpakket voldoet laat dat dan ook even weten het is altijd het overwegen waard want ik loop momenteel echt vast in mijn keuze.

Best lastig zo´n tuin maar ik geniet al heel erg hoor !

Groet & alvast bedankt,

Amira

[email protected]
dinsdag 27 juli 2010 - 11:19
Eniavaswen

Eniavaswen

Photinia heeft wel geen rode bloemen, maar heel mooi jong, rood blad. Verdraagt goed snoeien en is wintergroen.
Escallonia is misschien ook wel bruikbaar.

Je kan best eens zoeken in de plantengids van Tuinadvies. Staat in de groene balk onderaan de pagina. Of op de site van ATuin, daar hebben ze ook een bruikbare plantenzoeker.

Veel succes.

Groetjes, Karen
dinsdag 27 juli 2010 - 12:07
Juelz

Juelz

Welkom,

mijn ervaring is dat je een rodo beter niet in de volle zon kunt zetten maar half schaduw en op een goeie zure en matig vochtige plek.
dinsdag 27 juli 2010 - 16:45
renate67

Renate67

Lonicera tatarica misschien?
dinsdag 27 juli 2010 - 18:54
Juelz

Juelz

Wat ik persoonlijk zou doen is hardhouten palen nemen en dan een stuk betongaas ervoor met een mooie klimmer je hebt al snel een leuke klimmer zoals clematis/hedra/lonicera en andere voor niet teveel geld.
dinsdag 27 juli 2010 - 19:46
moetje1951

Moetje1951

Prinsesje: Welkom op het forum! Juelz heeft daar een heel goed idee naar voor gebracht, maar als het groen moet blijven zou ik dan eerder aan Hedera denken. Die bloeit wel niet, maar ik denk dat je moeilijk iets zult vinden dat aan al je voorwaarden tegelijkertijd voldoet??
Even off the topic, sorry hiervoor: Marianne, wat een prachtig tuinelfje heb je daar!
Iets voor Cee!
Groetjes
Anne
dinsdag 27 juli 2010 - 20:46
braze

Braze

Hoi Prinsje /allemaal

tja het bekleden, van lelijke plek is meer dan , een keer gevraagd .
en je kunt er zelf van maken, wat jij wilt alleen, vraag wat wil je
eraan besteden .
betongaas hardthouten palen doen wonderen , zoals al werd aangegeven .
en het aanbrengen, van mooie haag, is ook niet verkeerd
maar ook een betongaas , bekleding moet je vaak als een, haag onderhouden ,
anders kom je inde problemen , met andere buurt bewoners en het wordt ook
niet mooier op zonder onderhoud .

Gr

cuno alexander .
dinsdag 27 juli 2010 - 21:33
Juelz

Juelz

Idd, zoals moetje1951 al zegt een hedra bloeit niet maar je hebt wel hele leuke soorten niet alleen de helix maar ook kleinbladerige hedra's en ze hebben maar weinig ligt nodig om te groeien dus je kunt er altijd een leuke roos/vaste plant / conifeer etc voor zetten wat betreft de breedte aan beide kanten betongaas met een tussen ruimte van 60 CM en dan heb je de breedte ook te pakken.

dinsdag 27 juli 2010 - 21:51
renate67

Renate67

wintergroene kamperfoelie tegen gaas kan een goed wel bloeiend alternatief zijn voor klimop en kamperfoelie houdt van veel zon om goed te bloeien.
Er zijn ook wintergroene kamperfoelie die meer als struik groeien heb ik gelezen
renate
woensdag 28 juli 2010 - 00:41
prinsesje

Prinsesje

Beste Iedereen,

Wat een leuke en vooral behulpzame antwoorden heb ik gekregen. Voelt gelijk heel warm aan en wat zijn jullie netjes op het forum kom ik ineens met mijn flamour en glitter aan
Ik zal mijn avatar maar wijzigen in mijn laatste tuinaankoop van een hele mooi Bougainvillae ´s winters neem ik hem uiteraard mee naar binnen en zet ik hem op zolder zodat de plant niet in de weg staat. Maar tegen maart mag hij weer mijn tuin verblijden met zijn bloemenzee van schattige roze/purple bloementjes.

Ik ga gezien de reacties het toch proberen om een Rhodondendron in de volle zon neer te zetten ( Nova Zembla soort ). ga vandaag langs de kweker daar kosten ze € 50,- voor een 1,50 m Rhodondendron staat gelijk al vol en de vuilcontainers uit zicht.

Ik hou niet van klimplanten om eerlijk te zijn vind ik dat groene rotzooi
De enigste klimmers die mij kunnen bekoren zijn rozen ramblers alleen houd een rambler zijn blad niet vast ´s winters en dan heb je alsnog een kale zooi

Mocht ik de plek hebben dan had ik een mooie kastanje of eikenboom willen hebben met een schitterende volle rozenrambler erin

De andere plant tips heb ik wel onderzocht maar het probleem daarbij is dat je die planten niet gelijk op een goede hoogte kunt kopen.

Last but not least zijn er ook rozen fans op dit forum, like me ?~Ik ben verslaaf aan het kopen en planten van de nostalgie roos in allerlei kleuren. Die roos is breath taking en zo lekker geurend jammie, bedankt moedertje natuur voor de verwennerij !!

Groetekes,

Prinseske !
woensdag 28 juli 2010 - 10:15
moetje1951

Moetje1951

Hallo,

Rozenfans genoeg hier, kijk maar eens naar de topics van Batdah en Lein in de rubriek "foto's van Uw tuinplanten" en er zijn er nog veel meer!
woensdag 28 juli 2010 - 14:09
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 1? (beveiligingscontrole) *