Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Op mijn dahlia zitten bladluizen (zwarte beestjes). Ik heb al gespoten met iets tegen zuigende insecten, maar volstaat dit?
Lelies en daglelies zitten onder zwarte en bruine beestjes en de bladeren zijn verdwenen.
Welke remedie helpt? Ook in de bladeren van mijn sinaasappelboompje zitten er hier en daar gaatjes.
Wat kan dat zijn?
Alvast bedankt
O ja nog goed nieuws mijn sinaasappelboom staat volop in bloei. Ik post vandaag nog een foto.
Groeten
Bram
Zeepoplossing spuiten: een deel vloeibare bruine zeep op negen delen water. Is ook heel effectief tegen rupsen, vb op Oostindische kers
Om de drie dagen herhalen tot alle beestjes weg zijn.
Ben benieuwd naar je sinaasappelboom?
Weet niet of bruine zeep bij jullie groen is? Het is gewoon vloeibare zeep op basis van lijnzaadolie die je oplost in een emmer regenwater om de vloer te poetsen.
Wat ook heel goed is ; Marseillezeep in vlokken, overal (in België toch) te koop en ook weer oplossen in water.
Mensenluizenshampoo is ook een goed idee.
Gr. Anne
Gewoon laten zitten kan ook. Hier worden die beestjes binnen de twee weken opgesmuld door de vogels, sluipwespjes en lieveheersbeestjes. Maar ja, dan moet je je tuin daar wel wat op richten hé!
en volgend jaar je lelies controleren op leliehaantjes die leggen eieren en daar komt die vieze bruine prut vandaan
dat zijn de larven van het leliehaantje. (oranje/rode kevers)
oppassen met die beestjes zodra je ze probeert te vangen laten ze zich vallen en doen ze net of ze dood zijn als je dan weer weg bent kruipen ze weer in de lelies en gaan ze weer lekker eieren leggen waaruit weer larven komen met een vies strontachtig laagje eromheen
de leliehaantjes zitten er nu ook nog, beter iedere dag even controleren en doodmaken.
inge
Je kan er ook Oostindische kers bij zetten, dan komen de luizen daar naartoe. Eens ze daar op zitten, verwijder je de Oostindische kers.
Oostindische kers kan de hele zomer gezaaid worden, zodat je altijd nieuwe planten hebt.