menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is dit een kamperfoelie

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

ik heb van iemand takjes gekregen van een prachtige struik dat nu in bloei staat, geurt enorm zoals de kamperfoelie maar met kleinere bloempjes.
Lijkt meer zich als een struik te gedragen dan een klimmer, maar misschien wel door het snoeien.

is dit ook een kamperfoelie ? en kan ik die gewoon stekken zoals de gewone boskamperfoelie?

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

gr
Chantal
vrijdag 14 mei 2010 - 13:19
minouke

Minouke

ik heb ze ondertussen in stekpoeder gedoopt, in stekgrond geplant en water gegeven en nu hopen....

maar weet nog altijd niet hoe ze heet of wat ze is
De geur is echt dat van kamperfoelie

vrijdag 14 mei 2010 - 15:26
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Lonicera syringantha denk ik Chantal.
vrijdag 14 mei 2010 - 16:08
moetje1951

Moetje1951

Minouke,

Ik denk dat het Lonicera Perydymenum is, alhoewel het is zeer vroeg voor Kamperfoelie om al te bloeien? Ik twijfel toch. In ieder geval het is mooi, nu maar hopen dat je stekken aanslaan. En.........geniet van de geur. Kun jij ook zo genietend staan snuiven?

Groetjes
Moetje
vrijdag 14 mei 2010 - 16:10
nexzz

Nexzz

Die van mij staat beschut, en al volop in bloei!
Ik hoop dat het lukt
vrijdag 14 mei 2010 - 17:44
annis

Annis

Dat is een mooie soort vooral met de iets kleinere rose bloemen. s'Avonds bij een avondwandeling door je tuin en dan de geurende Kameperfoelie "heerlijk".

@nnis
vrijdag 14 mei 2010 - 18:35
moetje1951

Moetje1951

Amai, de mijne toont zelfs nog geen knoppen. Misschien een late soort? Het is een Lonicera Caprifolum en hij ruikt heerlijk . Ben eens gaan kijken naar aanleiding van de vraag van Minouke, gelukkig maar, ik heb bladluis erop en nogal veel? Weet iemand wat ik daaraan doe? Ik zal toch moeten ingrijpen!
vrijdag 14 mei 2010 - 18:55
minouke

Minouke

ik ben al gaan googlen met de namen dat jullie opgeven en spijtig
Morgen ga ik eens een foto nemen van de volledige struik (niet ver)
Het zal al een oude struik zijn, mevrouw is al 75jr en ik denk niet dat ze de laatste jaren al iets bijgeplant heeft.
Ik ga ook vragen of die zijn blad verliest enz.... maar mooi dat die is.... ben er echt verliefd op... en dan trouw ik hé
Ik ben wel bijna zeker dat het een Lonicera is, door de specifieke geur, staat wel beschut op het Z, en misschien daarmee dat die wat vroeger bloeide.
Ik heb hier ook 1 dat soms eind mei bloeit.

Moetje, ik heb op ééntje gemakkelijk meeldauw en staat in volle wind maar bij nemen hé... 't is de geur dat zo onvergetelijk is hé Annis

vrijdag 14 mei 2010 - 19:46
moetje1951

Moetje1951

Nog een mogelijkheid Minouke: de sempervirens???
vrijdag 14 mei 2010 - 19:53
minouke

Minouke

Moetje, ook niet
Het blad is anders en de bloempjes staan met minder samen
De bloem is roodpaars

't word een mysterie me dunkt
vrijdag 14 mei 2010 - 19:58
moetje1951

Moetje1951

Tja wordt moeilijk hé, och ik zeg soms what's in a name? Ik heb nog zoooveel planten in mijn tuin waarvan ik de naam niet weet maar ik geliet er toch altijd weer van.
Heb je je stekken rechtstreeks in de stekgrond gezet of heb je ze eerst in water laten wortelen?
Heb dit nog nooit geprobeerd met Kamperfoelie. Dit wordt een nieuwe uitdaging. Ik vind dit zo plezant, van een plant een nieuwe maken. Net een geboorte, wat jij?
Ik neem vanavond eens mijn Botanica ter hand. Wie weet?
vrijdag 14 mei 2010 - 20:06
minouke

Minouke

ik heb ze een uurtje in water gezet omdat tussen de tijd van de struik afnemen en thuis komen een 15min geduurd heeft.

-dan onderaan een stuk af, onder een oogje en bovenaan boven een oogje.
-20cm groot stukje in stekpoeder en rechtstreeks in de grond maar opgevuld met stekgrond.
-water gegeven en een gieter ernaast om in het begin dagelijks te begieten.
- verder beschermen als de zon te fel is

Ik heb verleden jaar halliana gestekt, zo gewoon zonder meer in de grond gestopt.
En toch gelukt.

't is waar dat een zelf gestekte plant een zekere spanning meebrengt ... een eigen kind

proberen kost niets hé

vrijdag 14 mei 2010 - 20:24
minouke

Minouke

zou best kunnen si
op google gekeken en dat is het .... ne RUS, Tartaar dan nog wel
Weet je ook of het nu zou lukken met mijn stekjes?

nog dikke merci aan iedereen, ik weet wel dat het maar een naam is maar gek genoeg ik wil altijd weten wat ze juist zijn.
vrijdag 14 mei 2010 - 20:50
moetje1951

Moetje1951

Ja hoor, Batdah heeft em gevonden!
vrijdag 14 mei 2010 - 21:04
minouke

Minouke

het enige wat niet klopt met google is het feit dat bij sommige GEURLOOS staat en deze hier ontzettend fel geurt maar verder klopt alles wel.

Maar ja, met sommige rozen heb je dat ook
vrijdag 14 mei 2010 - 21:19
leeuwtje

Leeuwtje

Mooi mooi mooi! Die heb ik meteen op mijn wensenlijstje geplaatst. Die neem ik overal mee naar toe en mocht ik hem ergens tegenkomen dan neem ik hem mee!
vrijdag 14 mei 2010 - 23:12
leeuwtje

Leeuwtje

hahaha. Wij hebben inderdaad ruimte teveel. Het duurt nog vele jaren voordat ik hier alles gevuld heb. En ik hou er niet van om 10 x dezelfde plant op verschillende plaatsen te gebruiken. Ik vind de bloemetjes toch erg mooi en ik wil hem eigenlijk toch ook wel voor de geur. Ik denk dat ik dan maar naar een bloeiend exemplaar zoek zodat ik zeker weet dat die geurt!
vrijdag 14 mei 2010 - 23:25
an

An

Ga ook op zoek vond hem erg mooi en ik ga naar die longeria seringa zoeken
vrijdag 14 mei 2010 - 23:35
minouke

Minouke

van uitzaaiingen heb ik niets gemerkt, ik heb zelfs op mijn knieën gekropen en de vorm was toch niet echt wild maar alles leek me in haar tuin mooi in vorm gesnoeid.
En hij geurde zelfs op enig afstand (2m) echt zoals een kamperfoelie doet.

Ik ben een foto gaan maken waar men de ganse struik ziet, en ok banaal als ie uitgebloeid is maar zoals zovelen bv forsythia, sering, andere kamperfoelies, Weigela, vlinderstruik

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hier schijnt nu de zon veelbelovend en dus ga ik in mijn tuin werken

zaterdag 15 mei 2010 - 08:59
annis

Annis

Chantal wat ziet dit er prachtig uit. Maar ik zal je eens vertellen deze struik heb ik ooit in mijn bezit gehad nu ik hem zo zie op de foto maar die wilde niet bloeien. De buren hadden deze ook gehad en ik heb toen een bewortelde stek gekregen.

@nnis
zaterdag 15 mei 2010 - 14:29
minouke

Minouke

oei, dan zal ik die van haar moeten uitspitten want die heeft al bewezen dat ze kan bloeien.
Ik zal moeten afwachten...


Chantal
zaterdag 15 mei 2010 - 17:21
braze

Braze

Hoi allemaal .

ik zag al dat iemand zij dat het Lonicera tatarica is
dat is het echt alleen maar als als er van die hele kleine oranje besjes aan
komen
leuk aan deze plant is dat en lang bloeit en hij ook nog een wat mindere
na bloei heeft .
als het deze genoemde lonicera is zou ik dan zaden mogen ruilen/kopen ?


Gr

Cuno alexander .
zondag 16 mei 2010 - 22:34
minouke

Minouke

ik zal haar (eigenares van dit mooi struikje) vragen of ze daar weet van heeft, anders moeten we wachten tot de besjes kleur bekennen .... ik laat nog iets weten
maandag 17 mei 2010 - 14:49
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).