menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Clematis vraagje

Ga naar meest recente reactie

Carpediem

Carpediem

Hallo,

Ik heb vorig jaar een Clematis Montana Rubens geplant aan de noordkant, dus niet veel zon.

Hij heeft vorig jaar niet gebloeid, maar is wel bijna 3 meter hoog gegroeid tijdens de zomer.

Maar ik stel dit jaar vast dat hij nog steeds niets doet! Er komen hier en daar heel zachte donsjes uit (misschien toekomstige blaadjes??), maar voor de rest allemaal droge takken.
Hoe komt dit? Normaal moet hij al bloeien in mei maar ik zie nog niets?
Zou hij dood zijn?
Ik heb hem vetstof gegeven twee weken geleden...

Bedankt voor het advies!
woensdag 21 april 2010 - 12:41
Polplastron

Polplastron

Bij mij loopt ze nog maar net uit.
maar wat is vetstof?

Ik zie dat Carpediem uit West-Vlaanderen komt; daar "vetten" ze i.p.v. te bemesten! Vetstof zal dus volgens mij meststof betekenen.
donderdag 22 april 2010 - 13:54
moetje1951

Moetje1951

Inderdaad Polplastron. Wat doen ze in Antwerpen?
Nog een West -Vlaming.
Carpe Diem, nog wat geduld. Een montana oogt altijd dood in de winter, maar het zal nu niet lang meer duren.
Veel "vetstof" moet je niet geven, montana groeit heel vlug en heeft bijna niets nodig.
Heb op dit forum geleerd dat je ze zelfs niet moet snoeien!
donderdag 22 april 2010 - 14:00
monique217

Monique217

mijn vader had ook een clematis. Ook dood. Alles gedaan om de voet te beschermen maar mocht niet baten.
donderdag 22 april 2010 - 16:45
dendrodan

Dendrodan

mijn clematis montana Mayleen is ook kapot gegaan door deze winter.
Heb deze week eens over de takken gewreefd met mijn nagel en deze waren bruin. Staat helemaal van achter tegen een groot hek om inkijk te belemmeren.
Heb hem gesnoeid tot 15 cm van de bodem, kan zijn dat er uit de wortels nog een scheut opkomt maar veel hoop heb ik er niet op.
Heb al een andere mayleen gekocht en deze tegen een schutting gezet dichter tegen onze woning.
donderdag 22 april 2010 - 20:36
hanninkj

Hanninkj

Het is zo dat de montana groep(venusta, graciliflora, montana, brevipes, chrysocoma, etc.) gevoelig is voor vorst vooral als hij aan de natte kant in de winter staat. Wacht nog even want hij kan nog uitlopen.
Let op met snoeien van de montana want het afsnoeien van dikke stengels kan de dood voor de montana betekenen. Tijdens mijn lezingen over Clematissen blijkt bij ca. 50% die dit weleens hebben gedaan de plant is gesneuveld.
Een montana kun je rustig mesten maar dan met laag stikstofgehalte.
Vergeet die STOMME dakpan bij de wortels van de Clematis eens want een Clematis heeft in de lente en de zomer juist veel water nodig en dan wordt er een stomme dakpan of heester tegenaan gezet zodat de plant geen water krijgt. Vergeet dit fabeltje eens!

Ton
donderdag 22 april 2010 - 22:01
moetje1951

Moetje1951

dakpan???????????????????????????????????????????????????
vrijdag 23 april 2010 - 09:15
hanninkj

Hanninkj

Monique schrijft dat ze alles had gedaan om de voet te beschermen en daar gebruiken ze meestal een dakpan voor hetgeen in veel boeken en tijdschriften staat en zelfs advisuers geven dit advies.

Ton
vrijdag 23 april 2010 - 09:36
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik dacht dat mijn Clematis verdwenen was vorige zomer, maar nu komt hij toch weer piepen. Is al 30 cm hoog en heeft 1 bloemknop. Maar da's toch beter dan niks.
vrijdag 23 april 2010 - 10:35
monique217

Monique217

het was geen dakpan maar dat hoor je inderdaad wel vaak.
vrijdag 23 april 2010 - 11:11
marero

Marero

hallo allemaal
ik heb ook een montana mayleen staan, heb verleden jaar alleen een klein beetje bijgesnoeid en hij staat heel mooi groen ,is goed aant groeien, er staat geen dakpan tegen, er staat duizendschoon voor,geeft een mooi plaatje in de zomer
zaterdag 24 april 2010 - 21:43
Paronoto

Paronoto

Probeer eens met een "schietgebedeken" Vloeken helpt zeker niet
Zelf doe ik daar niks meer aan...komt gewoon weer terug..ge moet er ne keer "tegen klappen" zoals ze dat hier zeggen...en meestal verstaan ze dat wel.. de "uitstraling" van uw persoonlijkheid ziede
zaterdag 24 april 2010 - 22:13
marero

Marero

ben mijn montana eens van dichtbij gaan bekijken en hij staat bomvol bloemekes in wording, dit gaat mooi worden
zondag 25 april 2010 - 12:24
moetje1951

Moetje1951

de mijne ook, gelukkig..............
zondag 25 april 2010 - 12:53
Carpediem

Carpediem

Bedankt voor de antwoorden.
Blijkbaar heb ik geen geluk, ook al ishet een makkelijke plant (en mooie)...
Er is nog niet veel verandering in gekomen, ik laat hem toch maar nog staan en zie wat het wordt volgend jaar.
Groetjes
zondag 25 april 2010 - 19:47
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 5 + 1? (beveiligingscontrole) *