menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stekjes geraniums fuchsias

Ga naar meest recente reactie

Linnie

Linnie

Hallo allemaal,

ik heb afgelopen september stekjes gemaakt van de vorige planten (mijn eerste keer stekken ) Nu zijn er aardige plantjes uit gegroeid alleen zijn ze heel lang zonder zijtakken. Kan ik ze toppen ofzo, zodat de plant nog wat meer zijtakken gaat vormen???

Wie heeft er een tip???

groetjes,
Linda
maandag 22 maart 2010 - 20:35
lam

Lam

Hallo Linda ,
Wat is de bedoeling met te gewortelde stekken?
Geraniums , kunnen worden opgepot in een grotere pot diameter van de potten 10-12 cm, Het vertakken gaat bij geraniums van zelf daar hebben ze geen hulp bij nodig.
Voor Fuchsia stekken is het anders , wil je stamfuchsia s maken dan hoeft de kop er niet uit, gebruik wel ondersteunig d.m. v. een stokje langs de stam te plaatsen.Verwijder alle zijtakkjes die toch komen om tot een stamfuschia. Bij het berijken van de gewenste hoogte de kop er uithalen, dan ontstaat de bolvorm van zelf.
Als je geen stammen wil, verwijder de kop uit de stekken en er onstaat van zelf een leuk struikje.
veel geluk,
Lam
maandag 22 maart 2010 - 22:20
Linnie

Linnie

Bedankt voor je reactie Lam!

Ik wilde graag van mijn hanggeranium van vorig jaar, voor dit jaar nieuwe kweken. Ze worden alleen zo lang zonder zijtakken. Ik heb in mijn potten dus overal 1 lange spriet. Misschien nog wat meer geduld hebben???

En bij de fuchsia wilde ik hetzelfde doen. Gewoon zorgen dat ik weer plantjes had van de fuchsia. Maar zou ik die dan kunnen overhouden als ik er zo'n leuke stam van maak? Dat is wel een heel leuk idee om met een paar te proberen!

alle tips zijn verder welkom!

Linda
dinsdag 23 maart 2010 - 10:57
Harken

Harken

Hallo Linda,
Ik kweek ook ieder jaar stekken op van fuchsia en geraniums. Bij fuchsia begin ik te toppen vanaf het moment dat de scheutjes 2 bladeren hebben. Je zal zien dat er dan 2 nieuwe scheutjes komen in de oksels van die blaadjes. Die nieuwe scheutjes ga ik na 2 blaadjes opnieuw toppen en ik blijf hiermee doorgaan tot half april. Op die manier krijg je een sterk vertakte struiken die rijkelijk zullen bloeien.
Als je ze op stam wil kweken mag je niet toppen maar neem je alle zijscheutjes weg, de blaadjes laat je wel staan zodat de stam ook kan dikker worden. Steunen met een bamboestokje of zoiets. Op stam kweken lukt niet bij iedere soort even goed. De geraniums (zowel hangers als staande) worden bij mij ook getopt tot half april. Geeft mooie bossige planten. Ik denk dat je die lange sprieten best eens flink inkort. Succes
donderdag 25 maart 2010 - 23:34
moetje1951

Moetje1951

Hallo Harken,

Pas je dit systeem van toppen ook toe op oude planten of alleen op stekken?
Ik heb veel fushia's, maar wel al heel oude planten. Nu heb ik gemerkt dat ze verleden jaar heel weinig bloemen gaven, wel veel blad. Zou ik eventueel mijn oude planten ook op die manier kunnen behandelen?
Ik krijg het niet over mijn hart om ze weg te doen, sommige zijn zeker twintig jaar oud. misschien was het verleden jaar een slecht jaar voor Fushia?
Ze worden wel om de twee jaar verpot en heel kort gesnoeid om te overwinteren.
(tamelijk licht en ongeveer 8 à 10 graden)
woensdag 31 maart 2010 - 15:32
printemps

Printemps

@ Moetje

Misschien verkeerde mest gegeven ? NPK
Weet niet welke letter ervan vele bladeren geeft

mvg
woensdag 31 maart 2010 - 15:38
moetje1951

Moetje1951

Het is dus niet doordat mijn planten al zo oud zijn dat ze minder bloeien?
Ik geef aan al mijn planten bloedmeel en beendermeel, geen kunstmatige meststoffen.
Enkel mijn Brugmansia's hebben daar niet genoeg aan.
woensdag 31 maart 2010 - 16:00
lam

Lam

Hallo Moetje,
Ik heb stamfuchsia s van 25 jaar oud en oude moeren van de zelfde leeftijd.
Ik wissel nooit van grond in de potten, maar mest wel veel bij.
Het stekken van Fuchsia s is een fluitje van een cent, thans zijn bij mij de stekken niet te gebruiken. De alstand tussen de leden is te groot geworden en de ent te slap ( te veel groei).
Het grappige van je bericht is dat ik de laatse jaren mest met die meststoffen die voor Brugmansia s speciaal worden gebruikt .Wekelijks krijgen mij Fuchsia s op oplossing van die 3 meststoffen(groei, bloei en afharden ).
Het zijn wel geconcentreerde kunstmeststoffen.
Ik begin met mesten half april niet eerder, anders blijf ik ik toppen en worden de kronen van mijn stam Fuchsia s te zwaar.
Veel plezier van je planten het komende seizoen.
Lam
woensdag 31 maart 2010 - 20:33
moetje1951

Moetje1951

Hallo lam

Dank je wel voor je reactie, misschien hebben mijn Fuchsia's ook niet meer genoeg aan bloed- en beendermeel??
Welke kunstmeststof gebruik je dan?
En blijven jou planten dan altijd in dezelfde pot met dezelfde aarde?
Als dat zou kunnen, ik ben ook niet meer zoooooooooo jong, dus ik zie er wel tegenop, dat verpotten. Vooral het zijn heel grote en zware potten.
Stekken is inderdaad niet echt moeilijk, maar ik doe het niet veel, plaatsgebrek.
Nog een klein vraagje: je schrijft: "oude moeren van dezelfde leeftijd" Wat bedoel je daarmee? (ben vlaming, vandaar....)
groetjes
Moetje
donderdag 1 april 2010 - 10:42
lam

Lam

Hallo allemaal,

De meststoffen welke ik gebruik kunnen worden gekocht bij " Brugmansiatuin "in Veldhoven (NL).
E Mail adres; Brugmansiatuin.nl.
Met oude moeren bedoel ik de planten waar ik stek van af haal , ter vermeeerdering.
Veel succes er mee.
Lam
donderdag 1 april 2010 - 22:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon