menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraagjes

Ga naar meest recente reactie

Carpediem

Carpediem

Beste forumleden,

Na jarenlang in een appartement te hebben gewoond, hebben we er onze eerste zomer met onze tuin opzitten.
Nu zit ik met tal van vragen ivm de winter die eraankomt, omdat we toch enkele dingen willen veranderen, maar hoe en wanneer?

Alvast sorry voor al de vragen.

Hier zijn ze:

1) Onze Gouden Regen zouden we willen fors insnoeien en een andere kant willen laten opgroeien. Daar is echter niet veel zon. Is dit haalbaar?

2) Ik heb in april enkele hosta's in mijn plantenborder geplaatst (niet veel zon, maar ook niet nodig voor die plant). Die zijn niets gegroeid en hebben nog altijd dezelfde grootte, niet kapot, maar niet gegroeid. Kan iemand dit verklaren? Is dit normaal?

3) We hebben een kamperfoelie staan van 3 meter hoog en die prachtig is. Daar het hout waar de plant op groeit volledig rot is, moeten we dit vervangen, dat wil zeggen, de plant volledig terugsnoeien. We willen ook het muurtje schilderen erachter. Gaat hij de winter overleven als we hem terugsnoeien tot 10 cm? Wanneer doen we dit best? Kan dit nu al?

4) We hebben ook een viertal clematissen direct in de grond geplant en houtschilfers op de wortels gelegd om ze te beschermen tegen de zon. Volstaat dit ook voor de winter te doorkomen (eerste winter)?

5) Toen we ons huis kochten, stond er in één border praktisch geen enkele plant (putje winter). Nu staat het vol. De wintervaste planten verdwijnen dus. Maar moet ik hier iets voor doen in het najaar? De planten die uitgebloeid zijn (zoals Irissen, Hortensia, Chrysanten, vingerhoedskruid, Lupinnen, herfstanemonen, vrouwenmantel...), knip ik die na de bloei volledig kort? Onze Chrysanten zijn bv bijna 2 meter hoog!

6) Hoe snoei ik ooivaarsbek (wintervaste geraniums)

7) Wanneer kunnen varens geplant worden?

Je ziet, ik heb zéér veel geplant, maar ik weet niet goed wat nu te doen!

Nogmaals sorry voor al de vragen en een DIKKE merci voor jullie hulp!
Groetjes
maandag 21 september 2009 - 21:03
miriam

Miriam

we hadden hier vorig jaar een strenge winter en mijn clematissen zijn er allemaal door gekomen.
zonder bescherming.
dinsdag 22 september 2009 - 12:42
minouke

Minouke

1) http://www.tuinadvies.be/bomen_goudenregen.htm
2) hosta's vragen een beetje tijd om mooi te worden (houden van compost aan de voetjes)
3) De plant tot 1 meter boven de grond terugsnoeien en de zijtakken tot 10 cm terugbrengen.
Zou kunnen dat je volgend jaar geen bloemen krijgt
4) Voet van de clematis moet beschermd worden tegen felle zon maar ook de stengels onderaan.
Best is om een groenblijvende plant ervoor te planten.
Ondertussen zet je er best iets voor bv stenen, dakpan, pot (beter dan niets)
5)ik heb begin sept de borders weer wat opgefrist omdat de zomer nog niet echt over is.
Al wat dor is weggeknipt behalve sommige planten die in de winter toch ook iets hebben bv verbena hastata, Monarda, Sierdistel enz
Iris: bladeren laat ik staan
Hortensia: laat ik staan
Chrysanten : knip ik wat terug tot 10cm
vingerhoedskruid : de uitgebloeide tot de grond afknippen of laten staan om zich uit te zaaien (komt niet altijd terug in dezelfde kleur)
Lipinus: bloem uitknippen of laten uitzaaien (komt niet altijd terug in dezelfde kleur)
Herfstanemoon: na de bloei bloem uitknippen
Vrouwenmantel : ik knip het lelijk regelmatig uit maar na september laat ik het gewoon afsterven.

6) geranium (vaste soort en niet pelargonium) knip ik de uitgebloeide bloemen en lelijk blad uit maar vervolgens laat ik het zo staan om de winter door te komen;

7) kunnen nu geplant worden maar met die droogte wel goed begieten om de 2 dagen bv. (1 week en nadien nog eens 1x week moest de grond te droog zijn)

Ik laat na september alles gewoon afsterven, dit beschermt de plant tegen de winter en geeft zo humus, minder kans voor onkruid en minder afval.
Ik strooi dan nog compost uit in de border, ook afgevallen bladeren strooi ik uit.
In de lente ruim ik het overgebleven op, maak ik de grond los en strooi gedroogde koeienmest, bij sommige bv rozen gedroogde paardenmest

groetjes
Chantal
dinsdag 22 september 2009 - 15:44
hanninkj

Hanninkj

) Voet van de clematis moet beschermd worden tegen felle zon maar ook de stengels onderaan.
Best is om een groenblijvende plant ervoor te planten.
Ondertussen zet je er best iets voor bv stenen, dakpan, pot (beter dan niets)

Helaas is dit grote onzin. In al mijn lezingen probeer ik dit uit te bannen maar nog steeds wordt dit slechte advies gegeven. Een clematis heeft in het voorjaar en zomer veel water en mest nodig. Veel te vaak zien we clematissen met verdorde bladeren doordat ze veel te droog staan. Zorg dat de clematissen voldoende water krijgen. Door een stomme dakpan of struik er voor te zetten krijgt de plant veel te weinig water. Mijn clematissen voor kruisingen staan in potten op het zuiden in de volle zon zonder bescherming maar krijgen wel voldoende water in het voorjaar en zomer en er gaat geen clematis dood in de zomer ondanks de volle zon op de voeten van de planten, tussen deze clematissen staan ook zeer zeldzame soorten.
GEEF DE CLEMATIS VOLDOENDE WATER EN MEST!!!!
dinsdag 22 september 2009 - 21:01
miriam

Miriam

mij is ook verteld dat een dakpan het perfecte huis is voor oorwormen (of hoe heten die vieze dingen).
dus ik zou ook eerder opteren voor een voorbeplanting .
Daar de clematis toch ne klimmer is ,vindt ik dit ook nog mooi ook ,voller.

Vindt het ook een heel interessante tip van hanninkj.water en mest
vergeet ik soms

dinsdag 22 september 2009 - 22:22
minouke

Minouke

Ernestine, je dwaalt weer af

Carpediem had vragen over bepaalde planten in haar tuin en verder onderhoud .

groetjes
Chantal
woensdag 23 september 2009 - 08:07
Carpediem

Carpediem

Bedankt allemaal voor jullie reacties en hulp!
idd, ik heb mijn clematis nog nooit mest gegeven, ai ai ai....
ik zet hier binnenkort wat foto's op ter verduidelijking.
Bedankt nogmaals voor jullie hulp
grtjs
woensdag 23 september 2009 - 09:46
minouke

Minouke

Zeg lieve mensen, ik beweert niet dat een dakpan het ideale is maar wel dat het een tussenoplossing kan zijn , in afwachting dat de beplanting ervoor zijn dienst doet (gegroeit is).
Ik zet die dakpan dan tegen 2 stokjes, zo kunnen er geen ongedierte onder zitten, kan er hemelwater bij en verstikt ze of knak ze de stengel niet.

Want ja een clematis heeft vochtige grond nodig en planten aan de wortels houden dus op een (Z en W) zonnige plek de grond vochtig en koel of een andere alternatief is veel water geven.

Ben juist in de border wat gaan wieden en het is opvallend dat de kale grond als beton is voor het ogenblik door het droog weer maar niet in de borders die dicht begroeit is, daar is de grond zelfs goed vochtig.

groetjes
Chantal

woensdag 23 september 2009 - 11:52
minouke

Minouke

Ernestine , Passieflora is geen Clematis
Er zijn wel Clematissen die er wat op lijken.
woensdag 23 september 2009 - 12:18
hanninkj

Hanninkj

Minouke, gelukkig dat je het nu beter omschrijft met de clematis want ik ben er in lezingen en artikelen juist bezig om die onzin om zeep te helpen en wanneer dan op een Forum dit weer naar voren komt, wil ik dat dan graag corrigeren.
Ik vind het belangrijk dat de Clematis het goed doet en vooral in de functie van voorzitter van de Internationale Clematisvereniging wil ik graag dat de Clematis populair blijft omdat het een verschrikkelijke interessante plant is. Het is voor mij een hobby.
woensdag 23 september 2009 - 14:09
printemps

Printemps

Ik heb eens ergers gelezen dat het achter een dakpan te warm is voor de clematis
en dat zou ook niet goed zijn

mvg

woensdag 23 september 2009 - 14:12
miriam

Miriam

ik denk dat wij hier leren van elkaar he mensen
en er bestaan geen kattige uitspraken hoor lein.

En er mag geen verwarring ontstaan tussen verschillende planten he..
zo heeft de clematis montana ook een andere verzorging nodig .
das ne klimmer die er niet voor terugdeinst om muren van 15 lang te bekleden.

Die heeft ook de verwelkingsziekte niet.

Ook in de passieflora's he zijn er zo veel verschillen.

Nog zoveel te leren he van elkaar.

Dus ik geniet van elke foto ,als ge de fotokes maar goed benoemd he voor wij leken

woensdag 23 september 2009 - 17:07
Carpediem

Carpediem

HIerbij een foto van onze Hosta's bijvoorbeeld.

Zo gekocht enkele maanden geleden en nog geen vin veranderd....

Nogmaals bedankt iedereen voor de reacties. Ik kan nog zelf niet veel raad geven gezien het mijn eerste jaar met tuin is, dus sorry daarvoor!

Bloemen & Planten

woensdag 23 september 2009 - 19:45
minouke

Minouke

die Hosta's zien er toch goed uit, wacht maar tot volgend jaar ... .komt goed.
Ze houden wel van vochtige grond, en dit jaar is het wel erg droog geweest.
Nieuwe aanplantingen moeten dan voor goed te zijn begoten worden.
Geef ze in de herfst een laagje compost, daar houden ze van.
Bladcompost is zelfs nog beter.

In de lente (meestal april) komen de neuzen uit de grond en dan is het opletten geblazen dat de slakken er niet aan zitten.
Ik strooi dan slakkenkorrels Escar-Go (veilig voor vogeltjes en andere dieren).

In de lente mag je ook meststoffen toedienen.

En vraag maar op er is altijd antwoord soms wat tegenstrijdige maar beter dan niks hé

Ooit meegekregen van een gekende tuinier : tuinieren is geen exacte wetenschap
woensdag 23 september 2009 - 20:54
miriam

Miriam

he ernestine ,hier groeien ze ook door elkaar hoor
de passie en de clematis.
en ik moet dat goed kijken naar het soort blad en de bloemknop.

de passie heeft die typische bloemknop ,dik bol.
ook de bladeren ,ik noem ze het vingerblaadtje
gelijk wat op een hand vindt ik.

en ja op jouw foto staat er ook een mooie winde tussen
best knap
nu nog bloemekes he

Voor een beginnende passieflora liefhebber mss beginnen met een winter vaste soort.
De buurvrouw had ook een prachtige maar niet wintervaste soort en dat is dat jammer natuurlijk.

woensdag 23 september 2009 - 21:07
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi,

Ik merk ook dat mijn planten het eerste jaar niet veel doen boven de grond, maar des te meer onder de grond. Ze moeten eerst een mooi wortelgestel vormen voor het boven de grond volgt, dus wacht maar eens af wat die hosta volgend jaar gaat doen.
Ik laat ook veel staan in de winter omdat het zo mooi is met een laagje rijp erop. Mooie zaadhoofden en grassen zijn een aanrader om in de winter nog steeds een mooie tuin te hebben.

Groetjes, Karen
donderdag 24 september 2009 - 15:15
miriam

Miriam

ja karen geduld is een mooie deugd he
een plant heeft toch een jaartje nodig
donderdag 24 september 2009 - 19:48
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 5 + 2? (beveiligingscontrole) *