1)
http://www.tuinadvies.be/bomen_goudenregen.htm
2) hosta's vragen een beetje tijd om mooi te worden (houden van compost aan de voetjes)
3) De plant tot 1 meter boven de grond terugsnoeien en de zijtakken tot 10 cm terugbrengen.
Zou kunnen dat je volgend jaar geen bloemen krijgt
4) Voet van de clematis moet beschermd worden tegen felle zon maar ook de stengels onderaan.
Best is om een groenblijvende plant ervoor te planten.
Ondertussen zet je er best iets voor bv stenen, dakpan, pot (beter dan niets)
5)ik heb begin sept de borders weer wat opgefrist omdat de zomer nog niet echt over is.
Al wat dor is weggeknipt behalve sommige planten die in de winter toch ook iets hebben bv verbena hastata, Monarda, Sierdistel enz
Iris: bladeren laat ik staan
Hortensia: laat ik staan
Chrysanten : knip ik wat terug tot 10cm
vingerhoedskruid : de uitgebloeide tot de grond afknippen of laten staan om zich uit te zaaien (komt niet altijd terug in dezelfde kleur)
Lipinus: bloem uitknippen of laten uitzaaien (komt niet altijd terug in dezelfde kleur)
Herfstanemoon: na de bloei bloem uitknippen
Vrouwenmantel : ik knip het lelijk regelmatig uit maar na september laat ik het gewoon afsterven.
6) geranium (vaste soort en niet pelargonium) knip ik de uitgebloeide bloemen en lelijk blad uit maar vervolgens laat ik het zo staan om de winter door te komen;
7) kunnen nu geplant worden maar met die droogte wel goed begieten om de 2 dagen bv. (1 week en nadien nog eens 1x week moest de grond te droog zijn)
Ik laat na september alles gewoon afsterven, dit beschermt de plant tegen de winter en geeft zo humus, minder kans voor onkruid en minder afval.
Ik strooi dan nog compost uit in de border, ook afgevallen bladeren strooi ik uit.
In de lente ruim ik het overgebleven op, maak ik de grond los en strooi gedroogde koeienmest, bij sommige bv rozen gedroogde paardenmest
groetjes
Chantal