menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hyacint op glas

Ga naar meest recente reactie

Stofke

Stofke

Heb hier 3 hyacinthen op een hyacinthglas, moet ik bij het water nog iets toevoegen of niet alvorens ze ik op een donkere plaats zet ? Moet het water regelmatig bijgevuld worden zodat de bol steeds het water raakt ?

Dank bij voorbaat.
maandag 2 oktober 2006 - 13:21
Adrienne

Adrienne

Stofke,

[afbeelding verwijderd niet-https]

Misschien ligt het er aan waar je ze neerzet, ik heb er nog nooit eentje moeten bij vullen.
Zet ze wel altijd koel en donker, naarmate het water minderd worden ook de
worteltjes groter zodat ze er met gemak bij kunnen.

Ik heb er ook nog nooit iets bij in gedaan, gewoon leiding water verder niets.
maandag 2 oktober 2006 - 20:46
lisa

Lisa

stofke, ik heb ook altijd water bij gevult maar alleen zoveel dat de wortelen water heben-
veel succes

groetjes lisa
maandag 2 oktober 2006 - 21:27
Stofke

Stofke

Ok bedankt, heb ze 4 dagen terug in glas gezet en de wortels beginnen al naar het water toe te gaan.
zaterdag 7 oktober 2006 - 14:39
lisa

Lisa

wat leuk, ik vind ze altijd zo lekker ruiken
zaterdag 7 oktober 2006 - 15:36
Stofke

Stofke

Heb ze nu in mijn tuinhuis gezet met daarboven een kartonnen doos zodat ze donker staan. Of zou het beter zijn dat ik ze in de garage zet met kartonnen doos bovenop, de glazen staan soms wel eens bedampt van in het tuinhuis.
donderdag 12 oktober 2006 - 17:38
lisa

Lisa

michien kun je ze dan maar beter in de garage zetten -ik ben bang als er veel damp iedere keer binnen komt- dat ze roten
donderdag 12 oktober 2006 - 17:45
Stofke

Stofke

Heb ze nu in mijn tuinhuis gezet met daarboven een kartonnen doos zodat ze donker staan. Of zou het beter zijn dat ik ze in de garage zet met kartonnen doos bovenop, de glazen staan soms wel eens bedampt van in het tuinhuis.


'k heb ze voorlopig in onze koele berging gezet. 1 bol is al goed aan het schieten, de andere 2 laten het nog wat afweten.
donderdag 12 oktober 2006 - 21:24
lisa

Lisa

dat komt wel goed
vrijdag 13 oktober 2006 - 08:08
Stofke

Stofke

De wortels van 1 hyacint komen al tot aan de bodem, de andere hebben nog altijd niets, heb ze er eens uitgehaald en alles was beschimmeld onderaan. Heb dit alles eens schoongemaakt maar ik vrees dat die 2 bollen geen wortel meer zullen schieten. Toch wel spijtig dat dit zo rap beschimmeld. 'k Vraag mij af of dit probleem gekomen is door ze een week in mijn tuinhuis te zetten.
zaterdag 14 oktober 2006 - 19:10
lisa

Lisa

kan zijn dat door dat zij te veel vocht gekregen heben in de kas -en ze daarom beschimmelt
zijn-wat je wel kunt proberen is ze te laten drogen[als het niet te ernstig is]de schimmel goed afdoen
en als ze droog zijn na een week nog een keer opnieuw in het glas zetten , het is het proberen waard
en is niet te veel moeite/weg gooien kan altijd nog
groetjes lisa
zaterdag 14 oktober 2006 - 20:55
Stofke

Stofke

Ze staan wel in de garage met een kartonnen doos op, misschien hebben ze iets te weinig lucht of kan dit geen oorzaak zijn ?
zaterdag 14 oktober 2006 - 23:27
lisa

Lisa

is michien mogelijk alles heeft lucht nodig
groetjes lisa

zaterdag 14 oktober 2006 - 23:35
Stofke

Stofke

kan zijn dat door dat zij te veel vocht gekregen heben in de kas -en ze daarom beschimmelt
zijn-wat je wel kunt proberen is ze te laten drogen[als het niet te ernstig is]de schimmel goed afdoen
en als ze droog zijn na een week nog een keer opnieuw in het glas zetten , het is het proberen waard
en is niet te veel moeite/weg gooien kan altijd nog
groetjes lisa


Heb ze nu volledig ontdaan van schimmel, allebei in een krant gedraaid en hier in de huiskamer leggen drogen, binnen een paar dagen eens terug op het glas zetten dan.
woensdag 25 oktober 2006 - 12:02
Stofke

Stofke

1 Hyacint staat nu al in de woonkamer en begint stilaan open te bloeien. De andere 2 staan nog altijd onder de kartonnen doos in de garage. Deze staan al een 2cm hoog maar het rare is dat deze niets van wortels hebben.

Is het trouwens enkel mogelijk om hyacinten op glas te kweken in de winter of kan men dit het ganse jaar door ?
maandag 18 december 2006 - 15:06
Stofke

Stofke

1 hyacint is maar tot de helft gebloeid, als ik de verdorde blaadjes eruit haal zie ik dat er schummel zit onderaan, zou het kunnen dat deze te warm staan, bij ons is het altijd een 22 graden.
zondag 7 januari 2007 - 19:11
marleen

Tekst aangepast

Marleen

Misschien ligt het er aan waar je ze neerzet, ik heb er nog nooit eentje moeten bij vullen.
Zet ze wel altijd koel en donker, naarmate het water minderd worden ook de
worteltjes groter zodat ze er met gemak bij kunnen.

Ik heb er ook nog nooit iets bij in gedaan, gewoon leiding water verder niets.


Adrienne,
waarom moet je ze donker zetten?

marleen


maandag 8 januari 2007 - 21:23
marleen

Tekst aangepast

Marleen

der is ter hier precies iets nie zuust

marleen
maandag 8 januari 2007 - 21:25
Adrienne

Adrienne

Hallo Marleen,

Wat is er niet juist ?
Bij mij wel alles staat goed salle
Nu waarom de hyacinten moeten donker staan
geen flauw idee.
Ik weet wel zet je ze niet donker, krijgen ze veel wortelkes en geen bloem.
Allez bij mij toch, ben ze eens vergeten wegzetten hé
Vandaar dat ik het weet.
T'is wel zo, als je hyacinten in je tuin plant moeten ze ook 15 cm diep staan.
Dan moeten ze ook rustig naar boven kunnen komen.

woensdag 10 januari 2007 - 09:09
Stofke

Tekst aangepast

Stofke

Ja ok maar heb ze eerst onder een kartonnen doos gezet in de garage waar ze dus donker en koel stonden. Toen de bloem een 4cm uit de bol gekomen was heb ik ze in de woonkamer gezet, vanaf dan is ze verder beginnen bloeien maar maar voor de helft uitgekomen. Als ik de verdorde bloemetjes eruit haal hang er allemaal schimmel onderaan. Wel moet ik zeggen dat ik ze de eerste week in mijn tuinhuis gezet heb en dat de glazen daar dagelijks bedampt waren, wss zijn de bollen dan al beginnen te beschimmelen door te wakkig te staan.
woensdag 10 januari 2007 - 10:47
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Ja maar stofke, onder een kartonnen doos komt geen verluchting he.
Ik zet ze altijd achter in de schoenkast
Stom he, maar die gaat dikwijls genoeg open.
Nog nooit problemen mee gehad.
Nu het warm is staan ze buiten in de kast gewoon onder het afdak.
En weer doen ze het goed.
woensdag 10 januari 2007 - 13:30
Stofke

Stofke

Het zijn toch hyacinten om in de huiskamer te zetten hé, die moeten daar toch tegen kunnen. Mss beter volgende keer wat gaten in mijn kartonnen doos prikken voor wat verluchting !
woensdag 10 januari 2007 - 13:37
Knorretje

Knorretje

Hier nog eentje die twee hyacinten op glas heeft. Voor de eerste keer! Eerst leek het goed te gaan nu zie ik net dat de twee bollen schimmel hebben. Ben écht een beetje teleurgesteld. De worteltjes schieten wel uit en lijken te blijven groeien. Zou ik ze nog kunnen redden? Of is het écht verloren? Ben er echt een beetje triestig van.

Moest het niet meer lukken kan ik dan nog andere bolle kopen om het opnieuw te proberen?

Heb ze in de slaapkamer staan maar wel op een redelijk vochtige plek... is het dan mss té vochtig. Op de beschrijving stond ook dat de bol net niet de bol mochten raken. De mijne raakte net de bol wél zou het daarom beginnen schimmelen? Mss is het dan gewoon m'n eigen schuld...

Hoop toch dat ze er bovenop geraken!
maandag 4 februari 2008 - 22:38
hildavw

Hildavw

Ik had ook in november 3 hyacintenbollen voor glascultuur gekocht.
Een is er spijtig genoeg ook gerot.
De anderen heb ik dus op glas gezet, de ene op een echt hyacintenglas, de tweede op een glazen yoghurtfles van O,5 liter (dat gaat even goed).
Allebei hebben ze 2 mooie bloemen gegeven, van ene heb ik ze al uitgeknipt, van de andere staat hieronder een foto van vandaag.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik had die 2 in de garage gezet, met errond karton, zodat ze niet te veel licht kregen, maar wel lucht genoeg. Dat heeft dus goed gewerkt.

groetjes

Hilda

dinsdag 5 februari 2008 - 15:39
Sarah

Sarah

Hallo, Ik had 6 bollen waarvan er 2 al snel begonnen te schimmelen en daarna te rotten.
3 hebben inmiddels bloemen en de vierde is aan het door komen.
Ik denk dat het door de kwaliteit van de bollen komt, de een is wat beter dan de andere.
Ik heb ze allemaal het zelfde behandeld.

Ik had 2 rose,2 witte en 2 blauwe en de blauwe zijn alle twee gaan rotten.
Maar met deze 4 heb ik ook al een heerlijke geur in huis hoor, daar doe ik het toch voor.

groetjes Sarah
woensdag 6 februari 2008 - 12:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon