Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Van een vriendin kreeg ik wat stekjes van een plant, zij noemde het een Chinese bes, maar wist geen latijnse naam. De planten die ik op internet onder die naam kan vinden lijken hier totaal niet op. Ik dacht zelf aan iets van framboos of braam en volgens mijn vriendin komen er ook eetbare vruchtjes aan die een beetje op framboos lijken. Iemand enig idee welke plant er met de naam 'chinese bes' bedoeld wordt? Voor de duidelijkheid heb ik ook nog wat foto's van de plant gemaakt.
Ik begin nu te twijfelen aan de kleur van de vruchten, ik zal dat morgen even navragen bij mijn vriendin. De stengel van de plant is volgens mij wel een stuk stekeliger dan die van de wilde braam zoals ik ze hier in de bossen zie. Tussen de grote stekels zitten nog tal van kleinere stekeltjes/haartjes.
Daar lijkt hij inderdaad wel heel erg op qua stengel en blad! Ik zal mijn vriendin morgen eens foto's laten zien van de vruchten, dan kan zij zeggen of het dezelfde zijn. Alvast Bedankt.
Ik wil hier ook even de aandacht vestigen op familie van de voornoemde bessen. De Kruipbraam (Rubus chamaemorus) geeft ongeveer dezelfde kleur en smaak van de gewone Japanse wijnbes (Rubus phoenicolasius), en wordt eerder als grondbedekker gebruikt. Ook enkel een beetje beharing, geen hinderlijke stekels. Blad is iets lederachtiger dan de Jw.
Er is ook nog de dauwbes of Rubus caesius, die in verschillende vormen voorkomt.
Van de Dormanred heb ik wel enkele planten in pot staan om eventueel te ruilen tegen iets anders leuk, ook wel enkele Kruipbraamplanten.
Kijk misschien ook even bij het onderwerp kruipbraam.
Zekerheid krijg je wanneer de bloesem en vooral de vruchten er zijn. Wil je dan nog eens een kiekje zetten?