Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
in het voorjaar hebben we deze rozenstruik in onze tuin geplant
ze hebben een ontzettend mooie kleur
maar... hun hoofdjes hangen naar omlaag?
zou ik daar iets aan kunnen doen?
ik had hier nog een paar foto's genomen, maar niet zo duidelijk
misschien zie jij daar iets meer op
jammer genoeg, ben ik wat rozen aan gaat een serieuze leek...
zou ik er nog iets aan kunnen doen? of zijn ze totaal verloren?
Als rozen het niet goed doen ligt dat meestal aan de bodem. Rozen groeien op voedselrijke bodems dus misschien kan je eens nagaan of er voldoende voedingstoffen in de bodem zitten en of de bodem goed waterdoorlatend is.
is het dan raadzaam om wat koemest bij te geven?
of doe ik dat beter niet tijdens de bloei?
we hebben nu sinds vorige week er een perkje rond gemaakt
dit met extra grond gemengd met potgrond
daarboven ligt nu boomschors
(wij hebben hier een zeer droge grond en die boomschors zou het water wat beter laten intrekken? of hoe moet ik dat omschrijven)
Rozen groeien beter op zwaardere gronden zoals bv: klei. Dit omdat de klei het water beter vasthoudt. In het voor of najaar kan je de bodem afdekken met een laagje compost of stalmest. Na de eerste bloei kan rozenkunstmest worden toegediend.
Humusrijke en doorlaatbare bodem is ideaal voor rozen. Een bodem waterdoorlatend maken kan op verschillende manieren. Het hangt ook gewoon af van wat de oorzaak is dat je bodem geen water doorlaat. Er bestaan ook korrels die bij flinke regenbuien het water opslaan en tijdens droogte dit water weer afgeven, verder is dagelijks gieten bij extreme droogte zoals vorige week sterk aan te raden.