menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen kiezen

Ga naar meest recente reactie

bert007

Bert007

ik had deze maand nog graag een roos aangeplant in container. Weet er iemand een grote doorbloeiende roos met een grote bloem?

bert
vrijdag 12 juni 2009 - 16:58
annis

Annis

Het beste zou het zijn om nu bij een rozenkweker te gaan kijken. Daar vindt je nu de rozen in bloei en kun je gelijk zien welke kleur je het mooiste vindt en wat niet onbelangrijk is of hij ook lekker ruikt. Hij kan je dan zeggen welke roos een goede doorbloeier is en resistent tegen ziektes.

@nnis
vrijdag 12 juni 2009 - 17:52
bert007

Bert007

Bedankt voor je antwoord annis, zal ik zeker doen

bert
vrijdag 12 juni 2009 - 18:19
Polplastron

Polplastron

Goede doorbloeiers met grote rozen ... Dat zijn er een heleboel. Zelf kies ik meestal voor trosrozen omdat de vorm van de planten mooier is dan bij de theehybriden. Ik raad echt de volgende aan:

- Amber queen => Goudgeel, onverwoestbaar en heerlijk geurend
- L'Aimant => Roze, ook onverwoestbaar en nog heerlijker geurend
- Randers (Poulcs008) => Geel met een tintje, onverwoestbaar, helaas weinig geur
- Marie Curie => Abrikoos met oranje en geel, onverwoestbaar, prachtige bloemknoppen, geurt licht.

Dit zijn allemaal trosrozen, maar je zou er van verschieten hoe groot hun bloemen zijn!

Kies wel een voldoende grote pot!

Succes!

Laat eens weten welke je uiteindelijk gekozen hebt!
vrijdag 12 juni 2009 - 19:36
berenice

Berenice

hallo bert

even googelen naar ( LENS ROZEN TE OUDENBURG
ik haal daar al 15jaar mijn rozen
opendeur dag ( zie eens op googel
grs bern
vrijdag 12 juni 2009 - 21:10
bert007

Bert007

Heel erg bedankt allemaal voor de reacties, ik had ook al gedacht aan rosa mme meilland, iemand ervaring?

bert
vrijdag 12 juni 2009 - 22:54
bolou

Bolou

Ik heb een aantal (20 tal) rozen staan.Bevinding : koop duitse rozen : zeer geslekteerd op gezondheid? Het openbaar groen in Duitsland(70% afnemer van alle rozen), verbiedt spuiten in de parken en andere plaatsen, dus..... Kwekers zoals Kordes, Tantau en Noack hebben zeer gezonde rozen anders verkopen ze niet....
Koop ook de laatste nieuwe exemplaren (jaartallen 2002 to nu). De evolutie in de rozen is zo aan het veranderen dat oudere rozen aankopen= rommel kopen.
Engelse rozen = spuiten tegen de sterren (bladeren) op, Franse rozen worden dan iets te zuidelijk gekweekt (warmer en minder vochtig). Een rozenkweker vertelde mij dit weekend dat de helft van zijn Delbars (=franse roos) deze winter bevroren waren. Dit zijn wel rozen welke gekweekt worden 500 km onder Brussel.....
Voor mij top in klimmer is Laguna van Kordes (=ruikt heerlijk) en Rozanne van Kordes (ruikt bijna niet), maar verdaagt warm, droog en nat= de toproos vandaag
Ik woon in St Pieters Leeuw en ga dagelijks wandelen in Coloma (grootse rozentuin van Belgie en top 5 in Europa). Ik kan dus wel wat vergelijken. Gewone rozen = top = Prof Bousman van RVS = zeer prachtig. Ook Belgisc is Lens Gloire d' AMOUR (1993) , maar ja deze kent toch iedereen.....
zondag 14 juni 2009 - 22:02
Polplastron

Polplastron

Kordes, Tantau en Noack schijnen inderdaad heel gezonde rozen te hebben.
De Engelsman Harkness heeft ook heel gezonde rozen (Geen "Engelse" rozen).

Zelf heb ik ook goede resultaten met oudere rozenvariëteiten van voor 1900.

Vooral de rozen van de jaren 1930 tot en met 1970 lijken me nogal ziektegevoelig als ik mijn literatuur mag geloven.
dinsdag 16 juni 2009 - 18:41
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).