Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik ben een absolute leek wat bloemen en planten betreft, geen groene vingers dus.
Vorig jaar twee mooie buxus planten gekocht voor op mijn terras. Ze staan redelijk beschut tegen regen en er is enkel 's morgens wat zonneschijn mogelijk.
Mooi donkergroen na deze winter, tot ik besloot van ze eens wat "bij te snijden" en voeding te geven.
Stilaan werden de buitenste blaadjes gelig..
Ik las hier reeds dat ze niet met "hun voeten" in het water mogen staan, en dat zou wel kunnen een probleem geweest zijn. Ze staan namelijk in gesloten potten en ik gaf goed water... Nu dus drie weken niks meer gegeven en de aarde begint droog aan te voelen.
Kan ik nog iets doen? De buitenste gele blaadjes er af knippen? Buxus-voeding geven? Gaten boren in de potten onderaan..?
Of zijn ze verloren?
Bijna zeker dat de wortels zijn afgerot hoor door al dat water. Zou het niet beter zijn nu te verpotten? Na al dat water zal het substraat ook niet meer het beste zijn en dus niet echt een goeie wortelvorming stimuleren.
Drainagegaten MOETEN STEEDS AANWEZIG ZIJN, hoe mooi je pot wel is, zonder drainage zal je steeds je planten blijven doden.
Om te vermijden dat hetzelfde zich nog eens voordoet zou het toch niet slecht zijn om gaten te boren in de pot. De potgrond kan van boven uitgedroogd zijn en toch kan er onderin de pot water staan en dat is iets wat geen enkele plant kan verdragen.
Bij mij staan de buxussen in potten met drainage.
Na een 3tal maanden krijgen ze gele bladeren.
Teveel aan water is het niet en kalk krijgen ze ook genoeg.
Kben nu zo al toe aan de zoveelste bollen.
Ik heb de indruk dat de wortels verhitten in de pot zelf, de aarde voelt er heel warm rond.
Buxus in pot doe ik dus niet meer, in volle grond is de beste manier, samen met wat kalk strooien of dolomiet erbij.
Je ziet nochtans zo vele buxussen staan in potten, en die blijven mooi groen en schieten elk jaar opnieuw. Er moet dus toch iets aan te doen zijn..
Ik heb vanmiddag drainage gaten geboord in mijn potten, er liep niks uit.
De diepere takken en de 'stam' voelen normaal aan, zien er niet slecht of rot uit, dus ik wacht verder af...
Hoe zagen de wortels eruit? Waren ze nog mooi wit? Als ze voor een aantal dagen in het water gestaan hebben, dan gaan de wortels dood. Dan moet je wachten, mits het probleem is opgelost, tot ze nieuwe wortels maken. Potten kunnen inderdaad ook te heet worden en dan verdampen ze veel water en kunnen uitdrogen. Natuurlijk kunnen ze in potten groeien, daarbij de pH waarde (kalk) in de gaten houden en bijmesten liefst met osmocote voor groene planten. Dan krijg je niet gauw een te hoog zoutgehalte in de pot. Potten waar het teveel aan water niet uit kan zijn funest voor de planten.
Is het niet die nieuwe buxus schimmelziekte?
Dit jaar heeft bijna 50% van de hagen het.
Bij mijn ouders is hierdoor een haag van 8 meter lang (en 17 jaar oud!!!) afgestorven.
Apart is wel dat jij een bolletje hebt en het vnl. bij goedgeknipte hagen voorkomt.
Als jij je bollen ook altijd goed gesnoeid hebt waardoor de bladeren dichter op elkaar gaan staan zet ik mijn geld op de schimmel.
Zie: