Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb voor het eerst een Amaryllis gekocht. Een lichtroze. Nu is hij aan het bloeien en geeft 6 bloemen. Is dat veel? Of is 6 bloemen aan 1 steel normaal?? Ik kan het nergens vinden.....
Met 6 bloemen aan 1 steel heb je een hele goede amaryllis! Zes bloemen is erg veel aan 1 steel, wij komen niet verder dan 5 bloemen Gefeliciteerd! Nu nog afwachten op er een 2e bloemstengel inzit.
Vier bloemen aan één stengel is normaal ,als er al iets normaal kan genoemd worden in de natuur.
Misschien even een tip mee geven.
Als de bloem volledig is verwelkt knip je de bloemknop eruit,de rest laat je gewoon verdrogen tot je de verdroogde bladeren zo kan verwijderen.
Zet de plant/bol fris weg tot deze weer nieuwe groei aanmaakt.
Miet volledig laten uitdrogen.
Zet dan de plant terug warmen en geef terug meststoffen
Yvette,
bijna iedereen noemt deze plant Amaryllis. Maar officieel heet deze bloem Hippeastrum. Het verschil is, de Amaryllis krijgt 6 tot 12 bloemen op een massieve stengel en de Hippeastrum krijgt 3 tot max. 6 bloemen op een holle stengel.
maar niettemin het blijft een prachtig schouwspel en 2x daags draaien anders valt hij om.
Hoi Jens,
te veel water gegeven??
Ze zijn maar een 1/2 borrelglaasje water nodig per week in de aanloop.
Die van mij krijgt op dit moment nu zij de 2e bloemstengel heeft 2 x per week een 1/2 borrelglaasje water.
Zo stond het tenminste in de gebruiksaanwijzing.
groetjes,
Rita
PS: dit is de 1e Hypea... die wij hebben. Mijn man had haar meegenomen
voor mij
De echte Amaryllis (die met massieve stengel dus) is een zomerbloeier. De Hippeastrum bloeit van oktober tot maart en allebei kunnen ze niet tegen temp. beneden het vriespunt.
Dan heb ik destijds een drietal bollen Hippeastrum gekocht-besteld bij Bakker als kerstamaryllis die nu volop in de bloem staan ik heb ze al enkele jaren en telkens bloeien ze rond de kerst en in de late lente nogeens.Ik heb er al veel zijknollen van door gehouden die nu ook al aan het bloemen zijn,ik heb nu een volle vensterraam met bloeiende bloemen echt mooi en met vier bloemen in plus komt er nog ene achterna die ook telkens vier bloemen krijgt,dus ik heb dan Hippeastrums staan met holle stengel....Bakker zijn kerstammaryllys.
bedankt heer Schuurmans voor je uiteenzetting
groetjes
Charelke uit Ham
Kwanja,
was er niemand in je buurt die je had kunnen vertellen dat deze bollen niet tegen temperaturen kunnen onder 0ºC ?. erg jammer, wel een leer voor een volgend keer. laat je goed voorlichten over zulke zaken.
Mijn bollen ,had ik 2 jaar geleden bij een tuincentrum gekocht
ze waren afgeprijst ,ik had er aardig wat .
die heb ik gewoon in de pot overwintert in de kas ,die vorst vrij wordt gehouden
Ik plante ze in een grote ronde bak en geweldig zo ze bloeiden zomers in juni
Er waren toevallig wat geluksklaverbolletjes in de grond terecht gekomen en dat was toch een leuk gezicht ,
Mijn bloembollen stonden binnen, in een geïsoleerde kamer met ramen dubbel glas, zonder verwarming, wel drie buitenmuren. Had niet verwacht dat het daar zou vriezen. Ook de bladeren van bananenplant zien zwart.