Hallo,
Als je grond gekocht hebt speciaal voor orchideeén is deze enkel goed voor aard-orchideeén(venus-schoentje enz) voor de andere orchideeén zit er te veel turf in,daarom zou ik deze mengen met schors.En zoveel mogelijk turf eruit doen.
De stengel die eraan komt,is dit een bloem stengel?
Als het een bloemstengel is zou ik wachten,als je hem er nu afhaald denkt ik dat je de bloemstengel of wel beide zal verliezen.Denk niet dat het plantje al de kracht geeft voor beide.En ook is het beter om te wachten tot in het voorjaar.Ik zelf heb ook een keiki moeten oppotten en persoonlijk vindt ik ook dat hij niet goed aanslaat(ik zie nog altijd geen verdere groei),dus met de andere die er nog aanhangen,die laat ik bij de moederplant zolang ik kan,en haal ze er af in het voorjaar.
Dit is natuurlijk mijn mening,misschien is er iemand met ander gedacht.Je moet natuurlijk ook de moederplant opvolgen zodat deze niet te veel kracht verliest,maar normaal zijn deze sterk genoeg ,ik heb er ééntje waar er 2 keiki's aangroeien en deze laat ik gewoon zo (vindt hem wel mooi zo)dit is nu al 2j zo en niet enkel de moederplant geeft bloeien maar ook de keiki's.Je bent niet verplicht om ze er af te halen hoor zolang je zit dat de moederplant sterk genoeg is kan het kindje altijd bij zijn moeder blijven
Ik ben geen expert maar hopelijk heb je hier iets aan,
mvg Caroline