Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hoy,
Is het de moeite om de zaadjes van de Spaanse margriet - ik denk Cineraria cruenta
- te verzamelen om volgend jaar in de serre te laten opgroeien , of is dat weer zo'n "hybriede" waarvan de zaadjes niet dezelfde plant geven als de oorspronkelijke ????
Amai wat een moeilijke zin !
Thanks bij voorbaat
Hallo Sempervi,
De plant die je waarschijnlijk bedoeld heet tegenwoordig Pericallis en wordt door bloemisten ook verkocht onder de naam Senetti. Deze planten komen soortecht terug uit zaad maar nemen nogal wat tijd om van zaad tot een bloeiende plant te komen. Als je het toch wilt proberen:
Zaaien in mid-voorjaar, planten verspenen en vorstvrij overwinteren, bloei in het voorjaar daarop
Zaaien in vroege voorjaar, planten verspenen, bloei rond kerstmis.
Je kunt de moederplant ook gewoon vorstvrij laten overwinteren tot volgend voorjaar.
Groet, Monique
Dank u Monique,
'K zal proberen de moederplant vorst vrij te bewaren .... ik veronderstel bovengronds en ondergronds snoeien, zoals bij Pelargonium ?
Grutjes en Thanks,
Cinearia cruenta heet tegenwoordig Pericallis, maar met spaanse margriet kan inderdaad ook Osteospermum bedoeld worden. Altijd verwarrend de nederlandse benaming!
Groet, Monique
HALLO
Whatever the name ( ik ben daar echt geen artiest in ) : mag ik inderdaad de plantjes boven- en ondergronds snoeien en bewaren zoals Pelargonium tot volgend jaar ?
Ik zou de plant in de pot laten overwinteren en wel wat fatsoeneren maar niet té kort knippen.
Niet uit laten drogen maar niet te nat houden, breng ze maar in 'winterslaap'.
Als het om Osteospermum gaat kun je ook nu stekjes nemen voor de zekerheid.
Succes, Monique
Voilà, da's gesproken als een vrouw sé !
Hartelijk dank Monique, 't is in elk geval de moeite om te proberen.
En zoals Corrielat het zo goed zegt : 't is aangenaam om iets terug tot leven te brengen.