Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Mag je rhododendron snoeien, zullen ze dan beter en groter groeien en welke gevolgen heeft dit voor de bloemen?
Indien je dit mag doen, welke periode doe je dit het best?
Rhododendron wordt nauwelijks of nooit gesnoeid omdat het hun natuurlijk uitzicht bederft en ze reageren ook niet altijd goed op snoei. Beperk daarom de snoei tot het verwijderen van dood hout. Bij soorten die meerdere stammen hebben kun je de groei/bloei stimuleren door 1 of 2 van de oudste/dikste takken aan de basis weg te kippen. De uitgebloeide bloemen weghalen help ook al veel om da plant krachtig en gezond te houden.
Mijn Rhodo's geef ik om de paar jaar een forse snoeibeurt waardoor ze in de perken te houden zijn. Ze groeien hierna weer fraai uit. Ik ben er nu toevallig ook mee bezig.
in mijn bloemen-planten boek lees ik iets over de rododendro
snoeien is niet regelmatig nodig
jonge planten kun je in'tvoorjaar wel wat snoeien
nl 1/3 deel van de langste takken
oude grote planten kun je in maart snoeien met een zaag
op een hoogte van 90 cm v.a. de grond
nieuwe takken zullen vanaf de tronk er weer bijgroeien
maar na een zo'n drastische snoei zal het wel drie jaar of meer duren
voor ie weer bloeit