Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik was onder de Hazelaar de struiken van de buren die naar ons doorgroeien aan het wegtrekken, kwam ik ineens dit mooi bloempje tegen. Wie oh wie weet welke het is?
Dezelfde plant heb ik ook in mijn tuin. Het is een korenbloem volgens mij. Ik heb de naam even
opgezocht: Centaurea cyanus. Wat een schitterende kleur, hè?! En de plant vermeerdert zichzelf elk
jaar hier in de tuin (op kleigrond).
Die van jou zien er nog veel mooier uit Danny. Veel blauwer en frisser.
Het is maar 1 bloem die bij mij staat, en bij de buren zie ik hem niet staan. Dus neem ik aan dat hij zich door zaad vermeerdert en door de wind of de vogeltjes is gebracht.
Hij staat onder de Hazelaar, en daar is het zo droog dat er (bijna) niets anders wil groeien. Hij mag zich hier dus best een beetje uitzaaien
Net heb ik even bij mij in de tuin gekeken, en ik kwam de korenbloemen op minstens vier plekken
tegen, waar het mooie pollen gevormd heeft. Er komen dus ook heel wat zaden aan, t.z.t. Als jij daar
eventueel belangstelling voor hebt -zodat jouw korenbloem snel wat gezelschap krijgt- dan hoor ik het
wel van je.
Ook bij mij is die korenbloem gewoon komen aanwaaien uit vogelpoep of zo, en daar ben ik erg blij om!
Kan deze bergkorenbloem ook (goed) gedijen op een arme zandgrond??
Heb er n.l. een plant van die op dit moment in een container zit.
En heeft 'tie liever volle zon of halfschaduw??
alvast bedankt voor de antwoorden.
Hoi Rita, ik kan natuurlijk nog geen echt advies geven, ik kan je alleen maar vertellen dat hij bij is komen groeien op een schaduwplekje, en ook tamelijk droog onder de hazelaar, tussen de volle en lege nootjes en bladeren van vorig jaar. Dus misschien doet hij het op zandgrond ook wel! Ik zou gewoon proberen.
Aan zaad kan ik je helaas (nog) niet helpen. Misschien volgend jaar.
Bedankt voor je supersnelle antwoord! Ik ga het gewoon eens proberen om de plant in de volle en arme zandgrond te plaatsen. De grond is nu goed nat en dan zal ik het maar afwachten wat 'tie doet.
wel in de halfschaduw.
Ik heb deze ook staan in mijn voortuin.
Helemaal onder de meeldauw
Heb hem al enkele keren proberen te behandelen, maar zonder resultaat.
Iemand een tip?
Rita, deze korenbloem doet het ook goed op zandgrond.
Bij ons is het ook zandgrond en ik heb ze op verschillende plaatsen staan dus ... haal ze maar snel weer uit de container!!