menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavendel

Ga naar meest recente reactie

Ellen1958

Tekst aangepast

Ellen1958

Hallo allen,

Hier ben ik nog even met een vraag...

Ik heb het vermoeden dat de planten op onderstaande foto lavendel is.... weet iemand of dit zeker zo is?

Kan/moet ik deze plantjes snoeien en zo ja, tot hoe ver snoei ik deze?

Veel dank voor het eventuele antwoord!

Hartelijke groet, Ellen

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 31 maart 2008 - 16:04
city

City

hoi ,

ja dit is wel zeker lavendel . maar in snoeien ben ik ook niet echt een held hoor . ik zou hem zeker nog wat snoeien , maar hier kan je beter nog even mee wachten tot je wat meer ervaren tuinmannen aan het woord hebt gelaten .

mvg city
maandag 31 maart 2008 - 16:23
Ellen1958

Ellen1958

Dankjewel City.... het wachten is dus op de meer ervaren tuinmannen/vrouwen...
maandag 31 maart 2008 - 16:25
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Er zijn verschillende meningen over het snoeien van lavendel. Ik doe het als volgt: nu, in maart, licht terugknippen, na de bloei ook en in september ook. Lavendel kan er niet goed tegen als er in het oude hout wordt geknipt, dat loopt dan niet meer goed uit. Daarom kun je beter vaak een beetje afknippen ipv ineens heel veel. Maar wie weet komen er nog andere meningen als antwoord.
maandag 31 maart 2008 - 16:28
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

hallo
ik denk niet dat van deze planten nog veel moois te maken valt..
Dus dan kan je beter wachten tot in de zomer als de planten al met meer gegroeid zijn en dan kopstekken nemen deze kan je ofwel in volle grond plaatsen ofwel in potjes met stekgrond en wachten totdat ze beworteld zijn.
Als je dan bewortelde stekken hebt dan zou ik de oude planten verwijderen en deze jonge plantjes in de plaats zetten.

succes
greetz Damy
maandag 31 maart 2008 - 16:51
Ellen1958

Ellen1958

Dank voor jullie antwoord...

Misschien kan ik beter nieuwe plantjes kopen... deze tuin is nieuw voor ons, we zijn dus volop aan het "rommelen" ...

Groetje, Ellen

maandag 31 maart 2008 - 17:43
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

inderdaad zoveel kost een lavendelplantje niet he

greetz Damy
maandag 31 maart 2008 - 17:46
Fons

Fons

Ellen, knip uw lavendelstruikjes af tot een tiental cm bovende grond, vermoedelijk gaan ze nog mooi uitlopen en bloemen, vervangen kunt ge alsnog.
maandag 31 maart 2008 - 20:04
Ellen1958

Ellen1958

Dank voor de reactie Fons...

Kan ik de plantjes in deze periode knippen?

Vervangen kan idd altijd nog en het is het proberen waard...

Groetje, Ellen
maandag 31 maart 2008 - 20:19
Fons

Fons

Ge kunt die nog bijknippen, ik heb het hier vorige week ook gedaan.
maandag 31 maart 2008 - 20:43
Ellen1958

Ellen1958

Ik ga het er morgen eens op wagen Fons...

Dankjewel...

Groetje, Ellen
maandag 31 maart 2008 - 20:50
Sandy

Sandy

hi, Zoals ze er nu uitzien zou ik het erop gokken en ze tot bijna op de grond wegsnoeien. Ik heb ook ooit zo'n struikje gehad en ik dacht ofwel doe ik het weg ofwel snoei ik het volledig weg en op één of twee struikjes na zijn ze allemaal prachtig terug uitgegroeid en waren ze volledig nieuw.
Nu heb ik er ook een paar drastisch teruggesnoeid en ze zijn ook opnieuw aan het uitlopen.

groetjes Sandra
maandag 31 maart 2008 - 20:52
freddy1

Freddy1

yip, ik ga met sandra mee. ook ik heb ooit zulke bosjes lavendel tot 15 cm boven de grond afgeknipt, en allen hebben ze het overleefd. het enige nadeel heb je dan dat je wel twee jaar geduld moet hebben vooraleer je weer lavendelstruikjes zult hebben. het makkelijkste en het snelste resultaat heb je natuurlijk als je ze vervangt door nieuwe plantjes.

grtz freddy
maandag 31 maart 2008 - 21:42
freddy1

Freddy1

yip, ik ga met sandra mee. ook ik heb ooit zulke bosjes lavendel tot 15 cm boven de grond afgeknipt, en allen hebben ze het overleefd. het enige nadeel heb je dan dat je wel twee jaar geduld moet hebben vooraleer je weer lavendelstruikjes zult hebben. het makkelijkste en het snelste resultaat heb je natuurlijk als je ze vervangt door nieuwe plantjes.

grtz freddy
maandag 31 maart 2008 - 21:43
freddy1

Freddy1

grtz freddy
maandag 31 maart 2008 - 21:43
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Ellen,
Lavendel nu snoeien is geen enkel probleem.
Je moet natuurlijk geen weken meer wachten.

Best snoei je ze goed kort terug, maar niet voorbij het laaste stipje groen/grijs wat je ziet.
Ze zullen dan zeker nog wel uitlopen.
Als je ze dan na de zomer na de bloei nog kort insnoeit voor de winter, kan je dat volgend seizoen nog eens herhalen en je zult zien dat je dan nog zeer mooie compakte lavendelstruikjes hebt die je zeker niet hoeft te vervangen.

Gewoon proberen.
Groetjes
De lange van Bilze

maandag 31 maart 2008 - 21:57
Lino

Tekst aangepast

Lino

Het zien er nog jonge plantjes uit.
Daarom moet je niet bang zijn om te snoeien!
Hoe drastischer je snoeit hoe mooier je plantjes worden.

Kijk tot waar je het laatste 'leven' ziet, dat laat je staan en alles daarboven mag weggeknipt worden.

Bij oudere planten die zo diep geen "leven" meer tonen, is de beste oplossing: ze uit de grond halen en dieper terugplanten. Ze zien er dan terug als nieuwe planten uit.

Maar hier zijn ze echt nog jong denk ik.
Knip maar af.
(en volgend jaar in het najaar, als ze uitgebloeid zijn, de bloeiaren en eventuele uitschieters al afknippen, beetje in vorm zetten) De echte diepe snoei altijd pas na de winter toepassen.
dinsdag 1 april 2008 - 08:07
LauraK

LauraK

Ik sluit me volledig aan bij het bovenstaande: niet bang zijn om te snoeien. Maar zelf zou ik een aantal
van de afgeknipte takken gebruiken om er kopstekken van te maken (een deel in water, een deel in
aarde met stekpoeder), zodat je ook weer wat extra nieuwe plantjes hebt. Kost je niets op deze manier!

Groeten van Laura.
dinsdag 1 april 2008 - 08:58
rombaft

Rombaft

snoeien moet inderdaad kunnen, echter ik zie op de foto drie lavendels dicht op een in een pot met daarbij nog een boompje, volgens mij hebben deze lavendelplanten gewoon geen wortelruimte genoeg om uit te groeien tot een mooie sterke plant.

't is maar een gedacht he.
dinsdag 1 april 2008 - 12:26
Ellen1958

Ellen1958

Wat leuk al die reacties.... Ik ben blij dat ik jullie gevonden heb...

Echter: de planten staan NIET in een pot Rombaft, ze staat gewoon in de volle grond...
dinsdag 1 april 2008 - 12:29
Limoncello

Tekst aangepast

Limoncello

Hey ik wou ook mijn bijdrage leveren

Via dit filmpje zie je al meer

http://www.onlinetuinieren.nl/categories/Tuinfilms/Lavendel-snoeien/
dinsdag 1 april 2008 - 13:45
Ellen1958

Ellen1958

Helemaal duidelijk.... dankjewel...
dinsdag 1 april 2008 - 14:24
hildavw

Hildavw

Wat je ook nog kan doen, is de plant uitgraven en hem iets dieper terugplanten, zodat het onderste gedeelte (het houterige) in de grond steekt.
Dan ziet de plant er, na het snoeien, als een nieuwe uit.

groetjes

Hilda
dinsdag 1 april 2008 - 21:10
Lino

Tekst aangepast

Lino

snoeien moet inderdaad kunnen, echter ik zie op de foto drie lavendels dicht op een in een pot met daarbij nog een boompje, volgens mij hebben deze lavendelplanten gewoon geen wortelruimte genoeg om uit te groeien tot een mooie sterke plant.

't is maar een gedacht he.

He ja, ik dacht ook dat het een pot was, maar het zal waarschijnlijk een waterslang zijn die daar rond ligt.
woensdag 2 april 2008 - 08:49
Ellen1958

Ellen1958

Dat is inderdaad een waterslang...
woensdag 2 april 2008 - 12:26
Merel

Merel

Terugsnoeien tot op éénderde van de plant Ellen en je krijgt mooie volle struikjes

Merel
woensdag 2 april 2008 - 20:32
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 1? (beveiligingscontrole) *