Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Vraag me af welke plant/boompje dit is? Heb dit gekregen maar ik kan er geen naam op plakken. Weet dus ook niet hoe ik hem het beste verzorg. Zou het wel graag goed doen want vind het "stammetje" zo leuk.
zoals hier al gezegd waarschijnlijk een ficussoort,met een mooie stam,wat dus goed als bonzai op te kweken is
je vraag of een bonzai boompje een ficus is,in uw geval wel,maar een bonzai kan in principe van praktisc alle soorten planten opgekweekt worden,ik kweek er zelf op van allerlei soorten winterharde struiken en bomen,zowel bladhoudende als bladverliezende
de betekenis van bonzai; is mini boompje in pot.dus alles wat je in pot kunt houden,en wat liefs niet al te grote bladeren vormt,en wat een leuke stam kan vormen en bladkruin kan gebruikt worden om er bonzaiboompjes mee op te kweken!
succes ermee,tis een schoontje! die van u is dus wel een kamerbonzai,dus op kamertemperatuur houden,heel belangrijk bij bonzai's dat er onder het potje een schaaltje is waarin je constant wat water kan in laten staan,en ook regelmatig je plant eens benevelen met water,omdat een bonzai slecht over een klein gedeelte grond kan beschikken is de luchtvochtigheid van de kluit en de omgeving rond het plantje erg belangrijk!
mvg
kris
Amai kris fantastische uitleg! Serieus. Ik kan gewoon verder en snap nu eindelijk wat bonsai wil zeggen!! Ik dacht dat altijd aan zo'n chineese boompjes: weet je welke ik wil zeggen? ... ja ik vind hem ook héél mooi allez het stammetje is gewoon leuk en het staat héél goed in de woonkamer. De tips om het boompje te onderhouden zijn heel welkom. Ik ga die dan ook opvolgen. Moet ik ze meststoffen toevoegen of is dat niet nodig?
Het boompje staat ook in een hele leuk pot mag ik hem daarin laten staan of moet je die toch verpotten? Zou het wel zonde vinden.
graag gedaan,we zijn hier om van elkaar te leren
je mag soms eens wat vloeibare meststof toeveoegen aan het gietwater,maar hier niet mee overdrijven!anders gaat je plant te snel groeien,en voor bonzai niet meer mooi in vorm groeien
je mag hem gerust in die pot laten staan hoor,wat ik hier doe bij de bonzai's is om het jaar of om de 2 jaar de plant uit de pot halen,en wortelsnoei toepassen,je mag gerust een 3tal tippen tot bijna volledig tegen de stam wegsnoeien,dat je dus eigenlijk een wigvorm krijgt(snap je),en ook het onderste deel van de wortelmassa er gewoon afsnoeien,zodat je in je pot weer wat ruimte hebt om aan te vullen met nieuwe potgrond,na wortelsnoei eventueel wel wat meststoffen bijgeven.door die wortelsnoei ga je beletten dat de plant te fel gaat groeien,voor de rest gewoon door het jaar wanneer je mooie nieuwe scheuten op je plantje krijgt deze telkens intoppen op 1a 2 bladparen,zodat hij compact blijft,en kleindere blaadjes gaat vormen!
Ik vroeg me ook af of je daar dan stekjes kan van nemen of is dat helemaal nog niet de bedoeling voor een beginneling? Of mss kan je helemaal geen stekjes nemen?
Het stekken op zich heb ik helemaal nog niet onder de knie. Heb hier ook een groter ficusboompje staan en zou er graag een stekje van nemen voor een nieuw boompje. Maar hoeveel ik ook lees ik snap dus echt niet goed hoe ik eraan begin. Ach dat zal nog wel komen zeker.
als je stekken wil nemen van je ficus,kan je gewoon enkele takjes van een 10tal cm afsnijden;de onderste blaadjes ervan afdoen,de 2 a4 bovenste laten hangen,je stekjes onderaan schuin afsnijden,even in stekpoeder doppen,het overtollige er terug afschudden.je stekjes apart of met enkele samen in een pot met zaai en stekgrond stoppen,enkele cm diep in de pot steken,goed water geven,boven over de pot een doorschijnende plastiek zak(diepvrieszakje) trekken,zorgen dat je stekjes de plastiek niet raken.zo de pot met stekjes en plastiek over enkele weken warm laten staan,dan na een maand ongeveer de zak eraf doen,even aan 1stekje voelen of die reeds vast zit,zoja zak aflaten,zo nee terug erover doen.wanneer ze beworteld zijn ze allen appart oppotten en je krijgt mooie jonge planten van je ficus
succes
mvg
kris
das zeker zal je wel lukken,stap voor stap
je mag dus je bonsai regelmatig bijsnoeien of intoppen zodat deze dus eigenlijk niet gaat verwilderen.omdat je hier regelmatig moet insnoeien ga je bijna altijd heel erg korte en slappe stukjes van afsnoeien die niet gaan geschikt zijn om te stekken.voila beiden vragen zijn dan opgelost denk ik he
nogmaals graag gedaan!
mvg
kris
Heel erg bedankt! ... ik dus zeker proberen stekjes te nemen van m'n ficus. Gek he hoe een mens plots de plant/bloem/boom microbe te pakken krijgt. Ben er echt graag mee bezig. Wou al wel dat ik er iets meer van kende maar alles op z'n tijd. Heb al wel wat exemplaren waar ik echt trots op ben. Bovendien heb ik blijkbaar een uitgebreide smaak. Heb nu zowel varens in huis als een ficus als sinds kort een bonsai boompje... enfin 'k wil maar zeggen tis toch allemaal wat anders.
Leuk dat ik vandaag zoveel bijgeleerd heb over het bonsai boompje. Super interessant en m'n interessa is weer gewekt.
De volledige naam is Ficus microcarpa (of retusa) 'Ginseng".
De wortel wordt gekweekt in China en Maleisië en groeit daar ongeveer 15 jaar.
Ze worden door kwekers geïmporteerd en in de kas als bonsai afgekweekt.
Niet te veel water geven. Zeker geen natte voeten. Geen felle zon.
Koel overwinteren. (12 C) Indien in de kamer, dan licht vochtig houden.
Kan zonder problemen in vorm gesnoeid worden.