menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimrozen

Mamaatje

Mamaatje

Dank zij al heel wat jaren ervaring, kan ik al aardig overweg met rozen snoeien. Soms zit ik in de zomer fier te genieten van de soms overdadige bloei, behalve bij klimrozen, die geven me steeds weer het gevoel dat ik iets gemist heb. Ooit heb ik op een snoeidag vernomen dat er twee soorten van snoeien zijn: rozen die bloeien op de tweede tak, of op de derde tak, of zoiets. Ik heb de bekende "new dawn", een roze en een rode variant, en "sneewitchen". Kan iemand mij de ultieme truc aan de hand doen op de hele zomer bedoven te orden onder rozen van deze klimmers? OF heb ik de verkeerde soort geplant?
vrijdag 28 december 2007 - 12:20
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Mamaatje, bij de zogeheten klimrozen wordt een onderscheid gemaakt tussen de ramblers en de leirozen. Ramblers bloeien slechts een maal en de leirozen kunnen vaker bloeien. Jouw rozen zijn leirozen en kunnen dus vaker bloeien. Er zit vaak wel een pauze tussen de bloeiperiodes dus de hele zomer onder de rozen zitten, dat gebeurt pas als er een heleboel rozen zouden staan.
Om de bloei te stimuleren kun je:
1. uitegbloeide bloemen wegnemen
2. in maart en na de eerste bloei mesten

Ook is het wenselijk dat de roos in de zon staat. Tenslotte kun je de roos jong houden door af en toe oude takken bij de grond weg te knippen. daarmee stimuleer je de vorming van nieuwe hoofdtakken, die rijk zullen bloeien. Vooral New Dawn reageert daar goed op. Succes!
vrijdag 28 december 2007 - 16:47
minouke

Minouke

Mamaatje, zo doe ik het (geleerd van de rozenkweker Schmitz uit Mammedy)

- het eerste jaar gewoon planten en uitgebloeide rozen uitknippen telkens tot boven een 5blad.

- het 2de jr gewoon de uitgebloeide rozen uitknippen, een 4tal geseltakken laten klimmen en regelmatig vastbinden ,de overige geseltakken mogen weg gesnoeid worden. Ge houdt natuurlijk de sterkste over.
Het beste is de geseltakken in spiraal te draaien rond uw paal of boog , daarmee dwingt ge de roos om meer zijtakken te maken. Kortom horizontale gebogen geseltakken geven meer bloeiende zijtakken.

- het 3de jr wordt ze eindelijk volwassen!
dan moet je de zijtakken die op uw geseltak groeien in maart tot 3 ogen snoeien, het eerste oog bij de snee daaruit komt een nieuw scheutje die de bloem zal geven .

Nooit de geseltakken inkorten, na jaren kunt ge eens een veel te oude vervangen door een jonge geseltak, maar niet allemaal tegelijkertijd.

Het is heus gemakkelijker in het echt als je ervoor staat , dan ziet je het voor u.

Dit is dus voor een KLIMROOS.

888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888_

Een liaan of een RAMBLER moet niet gesnoeid worden alleen gefatsoeneerd, maar opgelet het zijn snelle groeiers en worden gemakkelijk 10 m lang (hier Leontinne Gervais is 16m) teveel voor een boogje, zelfs in catalogi zijn de afmetingen veel minder dan de ware afm.
Ze bloeien maar 1 keer

zaterdag 29 december 2007 - 07:52
annis

Annis

De snoei van de klimrozen doe ik net zo als Minouke en heb altijd een goede bloei.
zaterdag 29 december 2007 - 08:59
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).