Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Mijn orchideën zijn nu allemaal uitgebloemd. Wanneer zouden ze terug beginnen gaan bloeien?
Wat kan ik doen zodat ze volgend jaar weer prachtig bloemen?
Indien ge phalaenopsis bedoelt,deze hebben eigenlijk geen rustperiode en moogt ge verder behandelen zoals ge bezig waard. Indien de planten al lang in hetzelfde medium staan moogt deze na de bloei verpotten evenals de planten met een al kaal onderstammetje.
Het herbloeien van phalaenopsis is onbepaalt kan het ganse jaar door,wat me opvalt is dat bij mij de planten vanaf september bijna allen nieuwe bloemstengels aan het vormen zijn.
mijn phalaenopsis staat inderdaad al meer dan ´n jaar in bloei met zuiver witte grote bloemen.
Ik had hem al op ´n koele plaats terug gezet omdat ik dacht dat zijn laatste bloem afgevallen had, maar tot mijn grote verrassing kwam er ´n klein knopje op de oude bloemstengel die intussen alweer ´n nieuwe bloemstengel heeft met 12 grote bloemen en met nog heel wat knopjes er aan. Heb hem toen maar weer gauw terug uit de koude gehaald.
Mijn plant is nog nooit verpot maar zit ruim in ´n pot met weing aarde maar veel gedroogd mos waar de wortels in groeien, maar misschien is het toch wel goed om hem eens wat andere aarde te geven na de bloei. Maar wanneer dat is , is nog ´n vraagteken.
Maar ik heb gehoord dat mos je phalaenopsis doet verstikken
drie weken geleden is zijn laatste bloem gevallen. Bij sommige hebik zelfs de stengel tot beneden afgeknipt omdat deze verdroogd was. Als ze in bloei zijn geef ik ze meststof, maar op het flesje stond dat meststof alleen mag worden toegediend van maart tot november
als mijn orchideeën zijn uitgebloeid snijd ik de bloemstengel af, een cm boven de bovenste neus wat je nog ziet op de stengel, hier ontspruit met een beetje geduld een nieuwe stengel, of een keiki, zoals hier nu het geval is.
verder behandel ik ze gewoon het hele jaar door, ze hebben nog niet lang geleden nieuwe aarde gekregen, speciale orchideeën grond.
Robinn,
het is eigenlijk geen mos dat ik er bij gedaan heb, maar tillantia, dat grijze goedje en dat is heel luchtig. Sorry je hebt helemaal gelijk dat mos niet goed is of je moet er nog ´n andere substantie door doen. groetjes.
Ik wacht altijd tot de bloemstengel helemaal bruin is en dan snoei ik hem voor het geval dat er toch nog groeiknoppen op komen. succes!