menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekker onder trosrozen

Ga naar meest recente reactie

siesstampers

Siesstampers

hoi , Mijn trosrozen beginnen eind juni hun blaadjes te verliezen met als gevolg dat ze er de hele zomer verder " onverzorgd " uitzien ----- ok al staan de rozen prachtig !!
Nu is mijn vraag mag ik een bodembedekker ( en zo ja welke ) tussen mijn trosrozen planten
donderdag 18 oktober 2007 - 22:17
ines

Ines

Hallo hier staan er ook bodembedekkers onder de rozen en dan het liefst soorten die niet diep wortelen maar oppervlakkig zoals de Lisimachia numularia die helemaal plat onder de bloemen groeit en niet gaat woekeren onder de bloemwortels. De Lisimachia numularia moet men wel in toom houden.
Op een andere plaats heb ik de Acaena of stekelnoot
zondag 21 oktober 2007 - 15:12
hildavw

Hildavw

Een bodembedekker die zeer oppervlakkig wortelt is de ajuga reptans, het kruipend zenegroen.
Krijgt blauwe bloemekes en heeft donker blad.

groetjes

Hilda
zondag 21 oktober 2007 - 19:29
ines

Ines

Ja Hilda is waar maar ik durfde die niet vermelden omdat mijn soort gevoelig is aan witziekte en dit heel vlug overzet naar de rozen. Ik denk wel dat er meeldauwvrije op de markt zijn maar ben niet zeker. De Waldsteinia ternata zou ook kunnen die is gelukkig met de schaduw van andere bloemen.
Er zijn er nog maar het schiet mij niet te binnen.
zondag 21 oktober 2007 - 20:11
hildavw

Hildavw

Wij hebben nog nooit meeldauw gehad op onze ajuga en die staat hier al meer dan 10 jaar.

Hilda
maandag 22 oktober 2007 - 10:24
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Het is ook zinnig om na te gaan waardoor uw rozen hun blad al zo vroeg verliezen. Hebben ze misschien sterroetdauw? Daardoor valt het blad af.
maandag 22 oktober 2007 - 11:18
siesstampers

Siesstampers

Het is ook zinnig om na te gaan waardoor uw rozen hun blad al zo vroeg verliezen. Hebben ze misschien sterroetdauw? Daardoor valt het blad af.
sterroetdauw ? Hoe kan je dat merken ? Het probleem denk ik is te vochtige grond , aan de blaadjes zie ik geen vlekjes of "puistjes" dat is opgevoerde grond en de kraan heeft daar gedurig over gereden + dat er een "" fundering "" gelegd is voor het paadje naast de rozen Eigenlijk staan de rozen langs een pad van 10 meter
maandag 22 oktober 2007 - 15:13
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Sterroetdauw zie je heel duidelijk door vlekken op het blad waarna het blad bruin wordt en afvalt. Omdat je dat niet hebt waargenomen, zal dat dus waarschijnlijk niet de oorzaak zijn. Zoals je de grond beschrijft, klinkt dat inderdaad niet erg goed. Als de mogelijkheid bestaat om de grond diep los te werken, zou dat wel erg goed zijn voor de beplanting.
Het planten van bodembedekkers bij de rozen lijkt mij als nadeel te hebben, dat het lastiger wordt om mest door de grond bij de rozen te mengen.
Hoe dan ook: Succes met je rozen!
maandag 22 oktober 2007 - 15:28
siesstampers

Siesstampers

Alvast bedankt vor de goede raad
Sterroetdauw zie je heel duidelijk door vlekken op het blad waarna het blad bruin wordt en afvalt. Omdat je dat niet hebt waargenomen, zal dat dus waarschijnlijk niet de oorzaak zijn. Zoals je de grond beschrijft, klinkt dat inderdaad niet erg goed. Als de mogelijkheid bestaat om de grond diep los te werken, zou dat wel erg goed zijn voor de beplanting.
Het planten van bodembedekkers bij de rozen lijkt mij als nadeel te hebben, dat het lastiger wordt om mest door de grond bij de rozen te mengen.
Hoe dan ook: Succes met je rozen!
alvast bedankt voor de goede raad ja ik zal er wat werk aan hebben ,maar men zegt altijd de volhouder wint ......
maandag 22 oktober 2007 - 15:53
LOBU

LOBU

zandgrond ?

Bijna alle perkrozen zijn namelijk veelvraten en gedijen eigenlijk niet al te best op zandgrond (voedsel spoelt te makkelijk weg) waardoor alle concurrentie uit den boze is en er inderdaad jaarlijks een dikke laag compost en meststof door de grond mag. Ook het inwerken van bentoniet (kleipoeder, verkrijgbaar bij de boomkweker of meststoffenleverancier) kan enkele jaren hulp bieden (spoelt geleidelijkaan ook weg tussen de zandkorrels)

Rozen drogen ook graag vroeg op de dag op (ochtendzon doet de dauw verdwijnen) en hebben dan minder last van schimmelziekten.
donderdag 25 oktober 2007 - 00:01
siesstampers

Siesstampers

zandgrond ?

Bijna alle perkrozen zijn namelijk veelvraten en gedijen eigenlijk niet al te best op zandgrond (voedsel spoelt te makkelijk weg) waardoor alle concurrentie uit den boze is en er inderdaad jaarlijks een dikke laag compost en meststof door de grond mag. Ook het inwerken van bentoniet (kleipoeder, verkrijgbaar bij de boomkweker of meststoffenleverancier) kan enkele jaren hulp bieden (spoelt geleidelijkaan ook weg tussen de zandkorrels)

Rozen drogen ook graag vroeg op de dag op (ochtendzon doet de dauw verdwijnen) en hebben dan minder last van schimmelziekten.
Beste , nee zeker geen zandgrond , veeleer dikke vette grond ! Toen deze grond gestort werd was die zeer moeilijk open te rijven,volle vette kluiten aarde.... daarna championmest doorgewoeld en de planten erin ( alles zit ernu anderhalf jaar in en de meeste mensen verschieten ervan dat ze er nog maar zolang inzitten )
donderdag 25 oktober 2007 - 21:04
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).