Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Er word hier zoveel gesproken over de grond; maar blijkbaar niemand zegt hoe zijn grond in mekaar zit. Over dat mineraal, zakgrond, de perfecte grond en of etc.
Maar wie geeft er nu eens echt een geschikte samenstelling door???
Blijkbaar heeft iedereen zijn mengsel, maar niemand komt er voor uit.
Allee aan de durvers, wat is uw samenstelling???
In deze topic http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=10&sid=31&page=1&tid=13170 wordt hier wat info over gedeeld. Ook in andere topics wordt hier m.i. wel info over gegeven. M.i. niets 'geheimzinnigs' aan; ruwweg de helft potgrond en de andere helft inert materiaal (filterzand, gebroken kleikorrel, invoegsplit,....). Maar aan de andere kant de grondsamenstelling is maar één van de faktoren die je succes van je kweken (of het ontbreken daarvan) bepaalt. Zaken als licht, temperatuur, vochtigheid, watergeefregime,..... etc. zijn allemaal medebepalend. Een kant en klaar recept voor kweeksucces is niet te geven.
Hier is mijn simpele mengseltje
40% potgrond merk Culvita en 60%lavagruis van DCM meer is het niet en dit doe ik al 30 jaar zo zonder problemen.
Maar daar komt ie weer (net wat Wiebe zegt) de rest is ook van belang.
Ik hoor en lees ook goede dingen over seramis maar dat vind ik echt niks om in te kweken.
En zo heeft ieder zijn ding
Hans
Wiebe: na bijna 35 jaar ''ervaring'', weet ik ook genoeg dat niet enkel de potgrond van belang is.
Enkel wil ik eens graag weten hoe Vlaanderen en Nederland zijn of haar samenstellingen maakt.
Bv: iemand werkt louter met potgrond uit zakken, iemand doet een samenstelling op basis van eigen ervaring.
Toevoegingen zoals bv, bims, lavagruis, etc, compost???
Dat is mijn vraag! Dit om ons landschap eens in kaart te brengen wie wat en waar.
We zitten hier niet op de juiste topic, das mijn schuld, maar onze allerbeste moderators zullen en of kunnen dit wel veranderen.
Nicolas