Waarom dient een cactus de eerste week na het verpotten geen water te krijgen???
Dit is altijd een heuse bedoening als ik water wil geven om de net-verpotte uit de bakken te halen en alles aan de kant te zetten en er dan alles terug in de bakken te zetten.
jerko
Nog even een opmerking maken.
Ik ben volledig akkkoord met wat Willy zegt betreffende het ontdoen van de resterende aarde bij cactussen en het gebruik van een Fungicide. Ik handel ook zoals hem.
Doch één enkele noot : bij verplanten van Ferocactussen is het best dat je de overtollige grond maar deels of niet ontdoe . De reden daarvoor is dat dit gesslacht een eerder bijzonder wortelgestel hebben.
Ze hebben :
1/enkele korte penwortels, waarmee hij zich stabiel kan houden.
2/kronkelende vertakte wortels die op hun beurt vertakken in nog fijnere worteltjes die zich lateraal verspreiden.
Deze fijnere wortltjes breken gemakkelijk af en het is juist die worteltjes die instaan voor de vochtopname. Beschadig je deze dan groeit deze trage groeier nog trager ...
Dus bij Fero's is het best om eigenlijk de vorige potkluit eraan te laten of zo weinig mogelijk te manipuleren ...
Jerko, schrijf dat maar in uw boekje van "PK"!