Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Mijn substraat bestaat uit de helft gewone zaai -en stekgrond gemengd met de helft rijnzand en kiezeltjes.
Ik heb ook een product tegen bodeminsecten toegevoegd.
Dan heb ik de potjes zich laten volzuigen met water (gekookt regenwater/grondwater), de zaadjes uitgestrooid en licht aangedrukt.
Bij een eerste zaaisel heb ik er onmiddellijk een laagje kiezeltjes overheen gedaan. Ik heb die potjes in zo'n goedkoop propagatortje gezet in gespannen lucht. 4 à 5 dagen later kwamen de meesten al door de steentjes gekropen. Geleidelijk aan heb ik ze wat meer verluchting gegeven en een weekje later heb ik de kap van de propagator volledig verwijderd.
Bij een tweede zaaisel heb ik dezelfde methode toegepast. Alleen heb ik hier pas kiezeltjes gestrooid nadat ze tot ontkieming waren gekomen en ipv een propagator te gebruiken, heb ik hier de potjes bedekt met plastic folie.
Ik heb geen verschil opgemerkt tussen de twee zaaimethodes. Het makkelijkste vind ik de methode waarbij ik de kiezeltjes onmiddellijk na het zaaien heb uitgestrooid.
Na de ontkieming vind ik het nogal een gepruts om de kiezeltjes mooi uit te spreiden tussen de zaailingen.
Al mijn zaailingen staan op een tafeltje voor de vensterbank. Daar krijgen ze gedurende de dag veel licht, maar geen direct zonlicht. De zon schijnt pas in de late namiddag (vooravond) op de zaailingen.
Wat de temperatuur betreft, de kamertemperatuur is overdag rond de 21°C en 's nachts een 16°C
Hier zie je het resultaat. Deze Lithops werden gezaaid eind maart/begin april. Op de foto's zie je het resultaat na 4 maanden.
http://www.ticor.be/lithops
donderdag 20 december 2007 - 22:29