menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaien

Ga naar meest recente reactie

Superwinter

Superwinter

Hoi iedereen

Zou ik nu nog lithops zaadjes kunnen zaaien in een propagator???

Alvast bedankt
Groetjes Kai
maandag 11 augustus 2008 - 19:01
TomJ

TomJ

Ja, maar zonder verwarmingselement. Zet de propagator onder de tabletten. Je zou voor zekerheid kunnen wachten tot begin september om zeker te zijn dat er niet nog eens een hittegolf komt. Ze ontkiemen het best op 10-15°C. Desnoods bijlichten ons het te donker is, maar zeker niet te warm laten worden.

Tom
dinsdag 12 augustus 2008 - 11:22
Superwinter

Superwinter

Wat bedoel je met:
Zet de propagator onder de tabletten.???

Alvast bedankt
dinsdag 12 augustus 2008 - 12:23
jumperke

Jumperke

Wat bedoel je met:
Zet de propagator onder de tabletten.???

Alvast bedankt

Lithopszaailingen zijn gevoelig aan teveel zonlicht,dus daarom zet je ze best onder de tabletten!

jerko
dinsdag 12 augustus 2008 - 13:22
TomJ

TomJ

Wat ik ermee bedoel is ze in de schaduw te zetten, maar licht genoeg. Voor mensen met een serre wil dit in de praktijk zeggen onder de tafels van hun planten. Gevoelig voor zonlicht speelt eigenlijk niet zo erg mee. Het is wel zo dat als ze in volle zon staan, dat dan de temperatuur snel oploopt tot boven de 30°C. Ze mogen gerust boven de 20 gaan overdag, maar niet te veel. Snachts laten afkoelen tot 10-15°C.

Het is altijd perfect mogelijk om op eenders welke moment planten te laten kiemen, zolang je er maar genoeg in investeert. Dit kan lampen en warmte zijn voor cactussen in de winter, koelingstechnieken en eventueel lampen met aanpasbare tijdsklok voor mesembs tijdens een zomerse hittegolf.
Het enige wat telt is dat je zaden kiemkrachtig zijn en je hen de omstandigheden kan/wil geven die ze wensen.

Tom
dinsdag 12 augustus 2008 - 13:51
Superwinter

Superwinter

Ik ben van plan om 200 zaden te kopen.
Hoeveel kunnen er in een potje met een diameter van ongeveer 8 centimeter???
dinsdag 12 augustus 2008 - 13:58
TomJ

TomJ

In een 5.5-ke kun je je best limiteren tot 50. Anders staan ze over een jaar nogal heel dicht op elkaar als ze allemaal uitkomen. Maar ik durf tot 100 conophytums in een 5.5ke te doen wegens chronisch plaatsgebrek/teveel zaden. Als je lithops zaden koopt, zorg dan dat je qualiteit koopt, i.e. een betrouwbare bron die zijn planten isoleert om ze te bestuiven en alles binnen dezelfde populatie houdt. Er zijn namelijk al genoeg naamloze planten in omloop.

Groetjes,
Tom

dinsdag 12 augustus 2008 - 14:13
Superwinter

Tekst aangepast

Superwinter

Ik was van plan om deze in herenthout te kopen bij Jos Van Looy.
Een lithops zadenmix van 200 zaden.
Is dit goed?
Al bedankt voor je antwoorden.
dinsdag 12 augustus 2008 - 15:23
TomJ

TomJ

Persoonlijk prefereer ik planten op naam en met vindplaats data en collectie nummers, maar dat hoeft ieder voor zich uit te maken.

Tom
dinsdag 12 augustus 2008 - 20:20
Superwinter

Superwinter

Als ze ongeveer 2 jaar oud zijn kan je dan niet zien welke lithops het is???
woensdag 13 augustus 2008 - 08:30
TomJ

TomJ

Ik persoonlijk ben er niet goed in om lithops op naam te zetten, maar als je Iann van het BCSS forum de fotos doorstuurt, dan kan hij er meestal wel de naam bij zetten.

Tom
woensdag 13 augustus 2008 - 09:24
Superwinter

Superwinter

Dan maakt het denk ik toch niet uit of je mix pakt of niet???
woensdag 13 augustus 2008 - 09:30
Superwinter

Superwinter

Bedankt Willy

Nu kan ik beginnen met zaaien denk ik.
Spannend het is de eerste keer he dus...
Mag ik gewoon direct zaai en stekgrond in de propagator doen of moet ik dit eerst in potjes zetten en dan in de propagator doen???

Alvast bedankt
woensdag 13 augustus 2008 - 12:32
Superwinter

Superwinter

Nog 1 klein vraagje
In welke potjes zaai jij je lithops Willy???

woensdag 13 augustus 2008 - 12:51
Superwinter

Superwinter

Waar haal jij die vierkante potjes???
woensdag 13 augustus 2008 - 19:02
TomJ

TomJ

Hier zijn dan mijn 1000 woorden:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Deze conophytum zaailingen zijn ongeveer een half jaar oud, en staan nog enkele jaren in deze potjes van 4 cm. Potjes kan je kopen op de ELK bv.

Tom
woensdag 13 augustus 2008 - 19:45
Superwinter

Tekst aangepast

Superwinter

Wat is ELK???
Wat een leuke plantjes Willy en Tom
woensdag 13 augustus 2008 - 20:06
TomJ

TomJ

http://elkcactus.be/

ELK is bij mijn weten het grootste cactus en succulenten event in west europa.
Het volk komt speciaal vanuit UK, NL, D, F, B, italie, spanje, zwitserland, Chech Republic, zelfs Japan...
Absoluut een must.

Tom
woensdag 13 augustus 2008 - 20:54
stekeltje

Stekeltje

Ik denk dat ze die bij de club van Lophophora ook hebben.Eens aan Werner(Dolf) vragen.
woensdag 13 augustus 2008 - 22:13
Superwinter

Superwinter

Hoe groot zijn die potjes juist(in cm)???
donderdag 14 augustus 2008 - 12:56
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Dat zijn 5,5-kes maar dan in't vierkant , ik heb die heel graag voor hun stabiliteit t.o.ronde 5,5-kes om in te zaaien , ze zijn ook steviger !

Ik ben precies gaan meten en het is 5x5x4,6cm ! Ik haal de mijne via mail naar Gotz :
http://www.goetzpflanzenzubehoer.de/cgi-bin/catalog.cgi
zaterdag 16 augustus 2008 - 22:44
Dany

Dany

Dat zijn 5,5-kes maar dan in't vierkant , ik heb die heel graag voor hun stabiliteit t.o.ronde 5,5-kes om in te zaaien , ze zijn ook steviger !

Ik ben precies gaan meten en het is 5x5x4,6cm ! Ik haal de mijne via mail naar Gotz :

Dirk, per hoeveel bestel je die en hoeveel transportkosten komen er bij?
zondag 17 augustus 2008 - 07:57
stekeltje

Stekeltje

CITAAT:
">#666666;'>
CITAAT:
">#666666;'>

Dirk, per hoeveel bestel je die en hoeveel transportkosten komen er bij?

Ja interesseert mij ook ... zelfs voor een mogelijke gezamelijke aankoop a la SuperT ben ik zeker te porren !

Moest er besloten worden om gezamelijk aan te kopen , ben ik ook kandidaat.
maandag 18 augustus 2008 - 17:05
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).