menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Overwinteren asclepiae

Ga naar meest recente reactie

jankooiman

Jankooiman

Doordat de tuinen van mijn buren zijn opgehoogd loopt mijn kas steeds vol met water. Aan de constructie is dit seizoen niets meer te veranderen. De luchtvochtigheid komt niet onder 100. En het electrisch stoken wordt wel erg kostbaar zo.
Noodoplossing: 300 ascleps in huis op zolder gezet. Daar zorgt 1 raam van 1 x 1 m voor een beetje licht. Temperatuur plm 15 gr. Moet er nu wel of geen water worden gegeven in de winter?veel planten zijn nu al aan het schrompelen. Heeft iemand tips om de boel in leven te houden tijdens de rustperiode? De gewone soorten is geen probleem maar ik ben bang dat de orbea's , moeilijke stapelia's en huernia's het niet gaan redden zo.
Alvast hartelijk dank voor reacties.
Jan
woensdag 13 november 2013 - 19:59
RdB

RdB

Geen water en koel houden. Beginnen ze echt te schrompelen, bv omdat je ze niet koel gebnoeg kunt houden hooguit een paar druppels per twee - drie weken, maar alleen als het niet anders kan.

Ruud
woensdag 13 november 2013 - 21:43
jankooiman

Jankooiman

En hoeveel zonlicht mogen ze hebben?
woensdag 13 november 2013 - 21:46
Paronoto

Paronoto

"Doordat de tuinen van mijn buren zijn opgehoogd loopt mijn kas steeds vol met water"

Ik ken dat probleem...ik heb een afwateringsgracht gegraven over de hele lengte van mijn tuin...het water loopt nu verder in de tuin van mijn "andere naaste buur"....
donderdag 14 november 2013 - 16:19
sirius

Sirius

en ik die dacht dat ge door verbouwing of wat dan ook, uw buren geen wateroverlast moogt bezorgen ????
donderdag 14 november 2013 - 19:22
Paronoto

Paronoto

Uw "mening" wat bijregelen wanneer nodig nespa...Reken maar niet teveel op de zgn "goodwil" van uw buren...vooral als ge te maken hebt met archikapitalisten met overal vingers in allerhande pappen.
vrijdag 15 november 2013 - 10:39
jankooiman

Jankooiman

Zeker weten Paronoto! Is dus bij mij ook het geval. Ambtenaren met ellebogen noemen we dat hier... niks an te doen en je verliest altijd. Edoch, hoeveel licht mogen mijn ascleps in de winter? Overleven ze het in de schaduw bij 15 graden op zolder?
vrijdag 15 november 2013 - 10:57
RdB

RdB

Overleven denk ik wel, leuk vinden ze het niet. M.a.w. zo vroeg mogelijk in het voorjaar de palnten weer langzaam (!) wennen aan meer licht.

Ruud
vrijdag 15 november 2013 - 20:00
snah

Snah

Hallo Jan,

Ik heb een aantal jaren mijn planten in de schuur overwinterd op een werkbank onder een klein raam op het oosten.
De temperatuur is geen probleem maar te lang in een vrij donkere omgeving geeft toch een wat gerekte vorm.
Ik heb de indruk dat eind januari de planten gaan groeien en dan kunnen ze nog niet naar de kas.
Belichten wil helpen maar dan met een groeilamp ik had een 150 watt normale lamp erboven maar dat helpt niet.

Groeten Hans
donderdag 21 november 2013 - 21:10
jankooiman

Jankooiman

Dank voor de tips. Voor het eerst in 30 jaar alle asclepia's binnen staan nu. Onder groot dakraam op zuidoost. En nu maar afwachten dan.

Jan
donderdag 21 november 2013 - 21:25
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).