Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo
Ik zie op 1 of 2 van mijn grotere lophophora's vele kleine ( roodkleurige) beestjes rondlopen. Ze zijn met blote oog goed te zien/waar te nemen. Ze lopen in hoge tempo heen en weer. Ik heb ooit begrepen dat dit roofmijten zijn die op thrips en andere insecten jagen. Klopt dit? Ze zijn rood/oranje achtig van kleur. Of gaat het hier om rode spint? Ik heb begrepen dat rode spint niet met blote oog waar te nemen is ( of nauwelijks) terwijl ik deze beestjes goed kan waar nemen zelfs in aantallen.
en zijn roofmijten ( als het roofmijten zijn) schadelijk voor de planten/ dit geval lophophora's?
Verheug me op jullie reacties
bedankt
Bedankt voor de reacties
Ik zie nog geen schade aan de planten. Een van de planten was al een beetje lichtelijk bruin-gekleurd( blauw maar ook een beetje bruin van vroegere schade door thrips/mijten).. maard e nieuwegroei was blauw dus schad is nauwelijks zichbaar ( alleen aan de onderkant van de plant wat) dus echte schade zie ik niet... gisteren heb ik een hoop van de spinnetjes met gemak weggehaald ( met een oor-watje) en doodgemaakt... ook neemt hun aantal-en af nu het een stuk koeler wordt...
ik wil niet zomaar de planten agan besprioien ( met gif) omdat ik een aantal jaren geleden wat kleine beestjes op de planten zag ( helemaal onschadelijk(),, ik was in paniek bestrijdingsmiddelen gaan gebruiken en mooie blauwe planten werden groen ( waslaag werd beschadigd).... ik wil de blauwe k;eur op mijn planten ( lophophora''s behouden.. soms gebruiken kwekers als Koehres bepaalde gif wat de planten in de eersie instantie doet verkleuren ( beetje bruin) maar de planten worden na een jaar opniuw blauw ( dus waslaag wordt niet beschadigd)..
wat kan men het beste gebruiken om waslaag niet te beschadigen? en moet ik bestrijden? ik zie geen schade
Met masai heb ik nog nooit schade gezien hoor op cactussen. En probeer eerst eens op enkele planten als je het nog nooit gebruikt hebt en als het daar geen schade geeft, behandel dan pas de rest.