Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Het plantje rechts op de foto heb ik al een paar jaartjes staan, het exemplaar aan de linkerkant kocht ik vorig weekend bij wijlen Abdel.
Zou mijn exemplaar meer water/voeding nodig hebben? (vanwege het toch wel beduidende verschil in vorm)
En hoe zien jullie jonge exemplaren van deze soort eruit?
In Zuid-Afrika krijgen p-n enkel in de lokale winter regen. Dus ik heb mijn planten altijd als wintergroeiers behandeld, dwz, vanaf september tot april kregen ze water en waren ze in blad. Tijdens de zomer waren ze bladloos.
Zelf heb ik ze in die 20 jaar nooit verpot of voedsel gegeven om ze natuurlijk en gedrongen te laten groeien, en de doornen kort op elkaar te hebben.
Maar je kan ze natuurlijk ook heel anders kweken, ieder zijn voorkeur...
Bedankt Tom, al mijn Pachy's hebben elk jaar nog blad tot halverwege de winter.
Ik ga ze als zomergroeiers blijven behandelen uit praktische overwegingen (mijn planten overwinteren binnenshuis in een onverwarmde kamer).
Maar ik denk dat ik het nieuwe exemplaar wat voeding zal geven en een wat meer organisch substraat, terwijl ik de andere plant zal blijven kweken zoals ik deed.
En dan zien welke mij het best aanstaat na een paar jaar!