menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nog een mooitje

Ga naar meest recente reactie

Mammillaria

Mammillaria

Conophytum obcordellum ssp obcordellum 'picturatum' een nachtbloeier:

[afbeelding verwijderd niet-https]

dinsdag 27 september 2011 - 19:24
cactelders

Cactelders

Jasantémijnratse !
dinsdag 27 september 2011 - 19:52
jako

Jako

prachtig ding, ruikt dit of trekt de bloemkleur zijn bestuivers aan ?
dinsdag 27 september 2011 - 21:40
Mammillaria

Mammillaria

het ruikt een beetje, een ondefinieerbare geur.
dinsdag 27 september 2011 - 21:58
Paronoto

Paronoto

Bestuivers..aangetroken door kleur (?) of geur (?) of allebei (?) Hoe goed is dat te observeren in onze cultuur....
dinsdag 27 september 2011 - 22:28
Pieter

Pieter

Dat is een erg mooi soortje, Hugo.
woensdag 28 september 2011 - 15:10
TomJ

TomJ

Hallo Paul,

Ik heb samen met de mensen van de universiteit van Bayreuth bestuivers in de natuur gaan observeren. De dagbloeiers worden allemaal door eenzelfde soort miniwesp bestoven van 1-2mm groot.
De nachtbloeiers echter worden door een enorme verscheidenheid aan motten bestoven. De kleine bloempjes zijn voor de motten vindbaar op basis van de geur. Ze landen vlak in de buurt en wandelen dan tot aan de bloem.
De chemische samenstelling van de bloemgeur hebben we ook geanalyseerd en de resultaten staan beschreven in Hammers 'Dumpling and his wife', ook wel gekend als Steves tweede conoboek. In het kort, de zuidelijke nachtbloeiers hebben een veel complexere chemische compositie van hun geur dan de noordelijke nachtbloeiers, wat een mogelijke extra indicatie zou kunnen zijn dat conophytums zich in Namaqualand (NW Zuid-Afrika) hebben ontwikkeld en van daar naar het zuiden zich verspreid hebben.

Groetjes,
Tom
donderdag 6 oktober 2011 - 07:06
Paronoto

Paronoto

Hallo Tom,

Dat is pas interressant zie! Bedankt vor uw uitvoerig antwoord. Zal van pas komen wanneer den Hugo weer een artikel schrijft ...
donderdag 6 oktober 2011 - 09:36
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 3? (beveiligingscontrole) *