menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Update vraagje spint

Ga naar meest recente reactie

Zaroaster
zaterdag 7 augustus 2010 - 18:47
Pieter

Pieter

Jah als je met een paraplu spint wil gaan bestrijden: good luck!
zondag 8 augustus 2010 - 11:29
maurice2

Maurice2

Zaroaster

Als je bang zijt om met produkten op je planten te spuiten om de waslaag te beschadigen. Waarom hang je dan niet van die gele platen van Horiver van Ecostyle boven je planten,deze vangen al veel ongedierte weg.
Ten andere zijn er al veel mogelijkheden aangerijk die afdoend zijn, maar je moet ze willen toepassen
zondag 8 augustus 2010 - 13:04
Zaroaster

Zaroaster

Ik wil echt naar de gegeven adviezen luisteren maar sommige begrippen zijn te moeilijk voor mij. Bijv. Ik heb begrepen dat tebufenpyrad niet op basis is van olie en ik heb zelf ontdekt dat dit middeltje de waslaag van de planten niet aantast. Ik weet bijv. simpel nu dat gifstoffen die op basis van olie gemaakt zijn de waslaag zullen aantasten en beschadigen. Ik kan nergens terugvinden of Mesurol SC 500 op basis van tebufenpyrad is of olie,. Mensen geven me soms advies hier maar heel veel begrippen zijn te lastig om te begrijpen zelfs in de tuincentrum kenden ze bepaalde begrippen niet zoals: (fytotoxiciteit, acarididen, hexithiazox etc.).

Ik wil graag de thrips bestrijden zonder waslaagje te beschadigen. wat moet ik hiervoor gebruiken? Kan iemand het simpel voor me vertalen zonder al te veel moielijke woorden
Alvast bedankt.
zondag 8 augustus 2010 - 13:15
Pieter

Pieter

Nog een poging om iets duidelijk te maken.
Elk in de handel verkrijgbaar pesticide heeft een naam én is gebaseerd op een actieve stof en bevat daarnaast vaak nog andere stoffen.
Naam: masai
actieve stof: tebufenpyrad

naam: Mesurol
actieve stof: methiocarb

naam: admire
actieve tof: imidachloprid

Sommige insecticiden hebben olie als hulpmiddel of soms is de olie zelfs de eigenlijke actieve stof. Het is dus niet zo dat er enkel olie of tebufenpyrad bestaat hoor! Er bestaan honderden actieve stoffen en sommige formuleringen kunnen schade veroorzaken op sommige planten terwijl andere formuleringen van dezelfde actieve stof volledig veilig zullen zijn (maar misschien iets lastiger in het thuisgebruik).
Dus waar je moet op letten: de actieve stof is de goede tegen de te bestrijden plaag én de formulering is niet fytotoxisch.
Misschien ook nog eens extra vermelden dat het gros van de pesticiden giftig tot erg giftig zijn voor de mens (en dier, milieu, ...), soms tot erg lange tijd na toepassing. Dus probeer enkel te gebruiken wat echt nodig is en wanneer echt nodig.

Als de personen in jouw tuincentrum niet weten wat een acaridide is of wat fytotoxiciteit is, dan zijn die personen niet waardig daar te werken en/of is het tuincentrum de naam niet waardig. In principe moet elke persoon die in de verkoop van pesticiden actief is een bepaald type spuitlicentie hebben en als je het dan nóg niet weet ... Stel u voor dat een apotheker niet weet was een aspirine is...
zondag 8 augustus 2010 - 13:35
Zaroaster

Zaroaster

Bedankt Pieter voor uw uitleg.
In mijn tuincentrum kon de verkoper mij nauwelijks wat vertellen over verschillende soorten gift en of ziektes (''ik ben geen bioloog en ken maar een paar soorten plagen'').
En hoe kan ik bijv. achterhalen of methiocarb (die gebruikt wordt voor bestrijding van thrips) schadelijk is voor lophophora's?
Ik vraag het hier omdat ik hoop dat er mensen zijn die uit ervaring kunnen vertellen of een middel schadelijk is of niet en wat voor middel veilig kan ingezet worden om thrips te bestrijden?
Nogmaals bedankt voor uw uitleg.
zondag 8 augustus 2010 - 13:41
Zaroaster

Zaroaster

Op de website van bayer las ik het volgende:

''Trips (officieel Thrips tabaci.) is wereldwijd een gevreesde insectenplaag. Ze veroorzaken belangrijke schade aan zowel groenteteeltgewassen als siergewassen en kleinfruit. Tripsen beschadigen het gewas door plantencellen leeg te zuigen. De leeggezogen cellen vullen zich met lucht en geven zo een zilverachtige schijn, waarop zwarte puntjes (de uitwerpselen) te zien zijn.''

Ik zie op een paar planten zwarte vlekjes. Ik heb ze aan Koehres laten zien en volgens hem waren het uitwerpselen van insecten.
Weet iemand of trips ook eitjes leggen die op suikerkorrels lijken (klein en zelfde kleur) en spinnenwebben maken? (p de planten losse haartjes die overaal achterblijven?).
Ik kan nooit een foto plaatsen maar waag noge en poging.
Alvast bedankt.[afbeelding verwijderd niet-https]

C&S Algemeen

zondag 8 augustus 2010 - 13:55
succulentimon

Succulentimon

de vraag dringt zich nu toch wel op: waar is er plantschade?

simon

zondag 8 augustus 2010 - 21:43
Pieter

Pieter

Als je het hebt over die drie zwarte vlekjes, ik denk ook dat dat uitwerpselen zijn van insecten, eventueel van vliegen of zo, maar de foto is niet duidelijk genoeg om het met zekerheid te zeggen.
En die haartjes, kunnen dat niet gewoon de trichomen van de Lophophora zelf zijn? dat zijn die haartjes van de toefjes 'haar' op de areolen.
zondag 8 augustus 2010 - 22:37
Zaroaster

Zaroaster

Trouwens, op de planten waar Hans (lakerveld) gespoten had in de veronderstelling dat ik last had van spint komen nog steeds van die beesten voor.
Het gaat niet om spint. Ik wacht het maar af. Want ik zie idd geen schade op mijn planten dan schade van de gif een paar.
Trouwens, is dat normaal dat lophophora's steeds minder bloemen geven?
Tot een paar weken geleden gaf mijn giga grote paila 3 a 4 bloemen per keer en achter elkaar en laatste keer gaf die maar 1 bloem per kop (heeft twee koppen),. dat merk ik ook bij andere planten. Komt het door het koude weer van afgelopen twee a drie weken of omdat wij richting herfst gaan?
zondag 8 augustus 2010 - 22:42
Pieter

Pieter

Het minder bloeien zal gewoon met het weer en de bloeiperiode te maken hebben denk ik.
zondag 8 augustus 2010 - 23:03
cactusmieke

Cactusmieke

Er wordt gezegd dat thrips niet van vochtige lucht houden. Ik zet mijn planten af en toe eens een tijdje in de regen (bij ons haast elke dag voorradig) en niet onder de paraplu.

Je kan ook je planten met een loep controleren en al wat beweegt proberen af te vangen. Je moet wel snel zijn want thrips zijn rappe beestjes en meester in het zich verstoppen.

Ik heb nog nooit thrips op cactussen gezien en kan dus hierover niet meepraten.

Mieke
zondag 8 augustus 2010 - 23:42
Zaroaster

Zaroaster

Ik zie allemaal witte puntjes op sommige planten die bestem zijn met die beesten (ik heb er een foto van gemaakt), is deze een herkenbaar schade voor sommige hier? (misschien wordt het duidelijk zo welke beesten zulke schade aanrichten op het groene blad).
Die rot-beesten maken me helemaal gek. Ik zie nog geen grote schade maar vrees daarvoor. vandaar dat ik me zo druk maak. wil schade voorkomen. kan het zo zijn dat de beesten zomaar verdwijnen? ik heb gelezen dat mengsel van knofelook poeder en brandnetel kan helpen. klopt dit? [afbeelding verwijderd niet-https]

C&S Algemeen

maandag 9 augustus 2010 - 11:50
Zaroaster

Zaroaster

En ik denk, eiren die ze leggen lijken op doorzichtige suiker-korreltjes. Klein, wit en precies zou/suiker-korreltjes.
Ik zag vandaag ook een wit beestje op een van de plant. wit doorzichtig en lang en kon best snel lopen. Ik weet niet of die zwarte beestjes eitjes zijn van dit beest of misschien eet dit beestjes die zwarte beesten op?
is er een manier om precies vast te kunnen stellen waar ik precies last van heb?
Bijv. een paar van die beesten vangen en ergens naar toe brengen waar ze kunnen zien waar ik last van heb? een lab ofzo?
maandag 9 augustus 2010 - 11:53
Pieter

Pieter

Er bestaan lookconcentraten die repellent werken, maar die doden niet af hoor.
In principe legt thrips zijn eitjes in de leeggezogen cellen en niet op het oppervlak. De ninfen van thrips zijn vaak erg bleek van kleur, dus misschien was die witte een ninf.
maandag 9 augustus 2010 - 13:12
succulentimon

Succulentimon

Mijn persoonlijke mening is dat Zaroaster zichzelf gek maakt... om niets!

Als je bij het minste "korrelke" op je cactus, of het nu een wit of een zwart is, of het nu kaka of een beestje is, direct zwaar met insecticiden allerhande te keer wilt gaan, pfff....

Ikzelf zie - tenzij ik miszie natuurlijk - op die laatste foto geen grote schade, ik zie zelfs geen kleine schade! Meer nog, ik zie GEEN ENKELE schade!

Alleen kalmte en rust kan u redden zei mijn leraar biologie in 2de middelbaar altijd

simon
maandag 9 augustus 2010 - 22:05
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).