Hierboven zijn er al verschillende items gegeven die allen even belangrijk zijn.
1) Inderdaad, veel bloemen veranderen van kleur naar gelang ze vers of ouder zijn. Hierbij speelt de temperatuur vaak een niet in te schatten rol.
2) Ook de plaatsing in de serre, of met andere woorden de plaatsing tov de zon kan bepalend zijn. In het aangehaalde vb is dat vermoedelijk nihil gezien het om de zelfde plant gaat en vermoedelijk op een vaste stek.
3) Vaak merk ik dat bloemen ook een andere kleur hebben alvolgens het tijdstip waar ze bloemen. De eerste bloemen lijken me vaak intenser van kleur dan later geschenen bloemen.
4) Ook de bodemsamenstelling (lees mineralen) kunnen, lees wel, kunnen bepalend zijn voor de bloemkleur. Onder impuls van mineralen kunnen bloemen ook een andere kleurindruk weer geven.
Alle voorgaande zaken zijn factoren, uitwendige factoren. Laat duidelijk zijn de de genetisch bepaalde bloemkleur hier steeds dezelfde is. Alle bloemen op één en dezelfde plant hebben dezelfde genetische kleurenafdruk. Maw, in theorie en zonder invloed van buitenaf, dienen alle bloemen één en dezelfde kleur te hebben.
MAAR. We zien kleuren en geven er een waarde aan. Het waarnemen van kleuren is een persoonsgebonden item en niemand kan zeggen of ik baksteenrood op dezelfde wijze ervaar als mijn buurman. Moelijke materie.
Hier worden beelden getoond die met een digitaaltje werden genomen en daar zit een reuzengroot probleem. Digitale fototoestellen nemen beelden op met de kleurwaarde die er in realiteit is. Wij, zien kleuren steeds met drie ogen. Twee ogen voor het opnemen en een derde oog (hersenen die de waargenomen beelden bewerken en ook kleuren aanpassen).
Wie niet goed kan volgen neme eens het volgdende.
Een wit blad papier. Leg dit 's morgens in het gras en leg er kleurpotloden bij. Neem een foto. Herhaal dit gedurende de gehele dag, om het uur .
Wanneer je kijkt naar dat blad en de kleurpotloden, ervaar je steeds dat blad als wit en ervaar je de kleurpotloden met de kleurwaarden die je eraan gaf.
Bekijk nu eens de digitale foto's. Wedden dat je geen enkel beeld hebt waar het blad de kleur heeft die je hebt waargenomen, idem dito voor de kleurpotloden. De redenen hiertoe is dat het digitaaltje niet beschikt over dat derde oog.
In vaktermen spreken we over de wit-balans. In de eerste foto is er duidelijk teveel rood en teveel groen aanwezig. Met gebruik van fotobewerkprogramma's kan je de witbalans aanpassen en ik ben ervan overtuigd dat de kleuren dan heel wat dichter bij elkaar liggen.
Er is nu nog één probleem. Foto's genomen in JPEG bevatten te weinig informatie aangaande de werkelijk opgenomen kleurwaarden en daar heeft het fototoestel al een bewerking op gedaan. Gevolg, het wordt moeilijk om dergelijke foto's nog natuurgetrouw aan te passen. Dit is de redenen waarom voor goede fotografie er steeds in RAW, NEF wordt genomen. Dit zijn beelden die alle beeldinformatie bevatten tijdens de opname. Ze zijn dan ook vaak imens groot (bv 12MB per foto) waar het voor een jpeg vaak tot 0, 200 MB gaat.
Dus, om even op de vraag terug te komen.
Over verschillen in bloemkleur spreken op dezelfde plant kan echt alleen maar als de bloemen onder dezelfde toestand worden gezien en/of gefotografeerd en als de bloemen éénzelfde groeiperiode hebben doorgemaakt in dezelfde omstandigheden.
Ik heb beide foto's eens snel door een fotobewerkprogramma genomen en snel de wit-balans aan elkaar gelijk gezet. In de eerste foto zit er nog teveel diepgeel ... maar het geeft toch al een duidelijk zicht op het feit dat de bloemkleur wel dichter liggen dan volgens de getoonde foto's lijkt.
Eerste foto na bewerking.
[afbeelding verwijderd niet-https]
tweede foto, niet aangepast
[afbeelding verwijderd niet-https]