Inderdaad een forum.
Myriam, kan ik even kwijt dat een forum een plaats is waar mensen met verschillende meningen samen komen en er leuk op los debatteren ! Ik bedoel wel leuk en dus niet verwijtend of kleinerend.
Op een forum komen zowel de positieve zaken bovendrijven maar eveneens de negatieve en dat betekent evenveel als... ik ga niet akkoord met jouw of haar of zijn idee en ik volg je, haar of zijn mening niet. Het best voorzien van argumentatie.
Dat je reeds, zoals je schrijft 1700 boeken hebt verkocht duidt alleen maar op het feit dat je er minstens zoveel had en vermoedelijk nog meer. MAAR, dat is helemaal geen duiding naar de inhoud van je werk.
Het duidt alleen maar op het feit dat je effectief zoveel exemplaren hebt verkocht en nog minder dat iedereen dan ook direct akkoord gaat met je inhoud.
Laat even duidelijk zijn. Ik heb je boekje ooit gelezen, maar gekocht heb ik het niet. Als naslagwerk voor datgene wat ik als naslagwerk nodig heb aanzie ik dit niet en dus zie ik het nog minder in mijn nu al overvolle boekenkast zitten. Als naslagwerk zal het zeker zijn funcite hebben MAAR.
Ik ben God niet, ik ben nog minder het evangelie en zoook geldt dat voor alle auteurs van boeken en naslagwerken. De vlag dekt soms de lading, maar niet hier hoor.
Een naslagwerk is een werkje waar je inderdaad kennis, informatie kan ophalen of of die terecht juist of fout is staat helemaal niet ter sprake?
In onze liefhebberij hebben we verschillende tendenzen en het is verschrikkelijk moeilijk daar lijnen in te trekken zoals het voor sommigen moeilijk is, zal zijn om toe te geven dat ze eventueel op het verkeerde spoor zaten, zitten of zullen zitten.
1) We hebben taxonomen of lees de hier alom verguisde wetenschappers. Die mensen zijn NIET bezig met kweekwijzen, teeltwijzen ... maar zijn vooral begaan met het systematisch ordenen van levende zaken in een schema. Niets is moeilijker en niets is foutiever. Je gelooft het niet ? Kijk eens naar Linneaus en zijn definitie van de familie 'Cactaceae' en de Genera die hij onderscheiden heeft. En niemand neemt er aanstoot aan dat een plant uit zijn genus echinocactus plots een "kweetnietwat" geworden is. Dat taxonomen fouten maken ? Natuurlijk en dat is ook heel normaal. Onze wetenschappelijke kennis is zo miniem dat het vaak moeilijk werken is.
Het verhaal dat de taxonomen naam-geilig zijn ? Is het niet meer de economische handelaar met die professionele liefhebber die perse een publicatie achter zijn naam wil hebben ? Hoeveel planten uit de familie van de cactussen zijn echt beschreven door de bioloog ? Inderdaad minder dan we willen toegeven en daar zit het addertje. Taxonomen hebben meer tijd dan wij wensen en daarom denken velen de taak te moeten over nemen met alle gevolgen van dien ...
2) Het oogt daarom dan ook heel normaal dat bij gebruik van namen men het best duidelijk duidt welke geeststrekking men daar heeft gevolgd. Dit voorkomt alle discussies achteraf. De Augsutijnen zullen het nu eerder hebben van Weingartia arenacea terwijl de Oeserianen het dan over Sulcorebutia arenacea zullen hebben. Beiden hebben het over dezelfde plant, maar beiden volgen een andere taxonomische indeling. Wie juist zal moeten blijken wanneer we er ooit in slagen om overeen te komen en alle kennis in pacht te hebben.
3) mag ik er echter wel op duiden, dat wij die ons vooral bezig houden met de pracht van de planten en de groei en kweek ook het best duiding maken van het ideeëngoed dat we volgen zonder daarom daarop te moeten vitten, zagen en als leugenaars te beschouwen als ze er een andere mening op na houden of anderen als leugenaars te beschimmen indien zij ons, mijn, jouw gedacht niet volgen en duiden dat er andere ideeeën zijn. Wat taxonomen onder elkander utivechten en browuen laat me als cactusliefhebber, kweker echt worst wezen. Als bioloog is dat andere koek, maar over die keuken hebben we nu in feite niet. Het heeft wel zijn nadelige gevolgen.
4) Indien we dan slimmer willen zijn dan de die taxonoom (die het ook vaak fout heeft) is het dan misschien ook wel beter om dan zeer consekwent te zijn en niet te spreken over de families bij de cactussen, want de Cactaceae is slechts één familie.
Deze bevat alvolgens de gevolgde taxonoom dan subfamilies, ordes, genera, species ...
5) Als je het dan bv hebt over de Braziliaanse Parodia's is het dan heel wijslijk om te spreken: "volgens 'Backeberg' zijn de Braziiaanse Parodia's ..." waarbij je dan te kennen geeft dat je Backeberg's taxonomy wenst te volgen of in twijfel te trekken.
Afwijkend van het onderwerp:
[Off topic]
Even belangrijk,
geldt voor iedereen die teksten publiceert in functie van taxonomie (dus geen kweek, groeit) het raadzaam is om een bibliografie op te geven waar ook in je tekst verwijzingen naar toe staan. Voor de lezer is het dan makkelijk om die teksten te vinden en de link te lezen.
Alle teksten, presentaties, spreekbeurten die publiek gemaakt worden.
Het letterlijk gebruik van teksten, tekstdelen is NIET toe gestaan zonder bronvermelding en zonder de goedkeuring van de auteur en zeker niet wanneer die persoon nog leeft. Zo is ook het gebruik van foto's, ... beschermt. De auteur moet daarvoor zijn toestemming gegeven hebben. De naamsvermelding is GEEN argument om te denken dat het mag. De toestemming dient gevraagd en gegeven tenzij het door de auteur anders vermeld staat.
Om een vb te geven. het atomium mag gefotografeerd worden en je mag voor persoonlijk gebruik die foto afdrukken. Je kan echter die foto niet gebruiken op een site, tijdschrift, expositie zonder daarvoor de nodige auteursrechten te hebben betaald op gevaar van boete. ALs je het niet gelooft, probeer het maar eens.
Merk op dat wie zijn foto's op het internet plaatst dan ook best eens de klein letterkes leest. Bij veel fotosites doet de auteur afstand van zijn auteursrecht bij het op het net publiceren van zijn foto's. Dit is dan ook de reden waarom ik mijn eigen site host en er op de hoofpagina duidelijk gemeld staat dat niets mag gebruikt worden zonder toestemming.
Wie met picasa werkt MOET voor het auteursrecht op iedere foto die hij post zijn copyright plaatsen, anders staat het iedereen vrij om de geposte foto's vrij te gebruiken ook zonder auterusnaammelding !!!
[On topic]
Dat we lasterpraat vertellen omdat we duiden op eventuele fouten (bv families bij cactussen) het niet eens zijn met jouw mening is een absurditeit. Waar staat hier ergens laster ?
Dat alleen diengen die je boek schitterend vinden, je proficiat wensen en het boek kopen, echte goede cactusliefhebbers zijn raakt wal noch kant. Mijn beste vriend vindt zijn wagenmerk stukken beter dan de mijne en omgekeerd. Is hij daarom dan geen goede vriend, maar een lasteraar, leugenaar ?
Jaag geen spoken na. Een negatief resultaat kan even belangrijk zijn als een positief en gelukkig maar. anders spraken we misschien nog allemaal over Echinocactus arenacea, Echinocactus applanata, Echinocactus aureispina, ...
En, ... breekt nu de hel los ?