Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Al een hele tijd staat er in mijn serre een benaamde onbekende...
Echinocereus Mittleri is de naam waaronder ik hem ooit heb aangekocht. Ik ken die naam en die plant
echter niet uit mijn ervaring. Bij nazicht in een paar zogenaamde cactus encyclopedieën vind ik die
naam niet terug. Is hij verkeerd, is het een handelaarsnaam, of is het een synoniem ?
Wie kan mij helpen?
Robert
Er is een Echinocereus russanthus v. millerii is dit een van de vele schrijffouten !!!! Een foto om te vergelijken vond ik nog niet maar ik zoek verder!!!
Hela, ik denk dat ge in de goede richting zit, Dirk.
In het bijvoegsel van mijn Baeckeberg vind ik de russanthus zoals bekend met de roserode bloem,
maar met groenachtige middelstrepen. In Haage A bis Z, vind ik zelfs "bruinrood met groenachtige
keel en groene strepen.
Een witbeige varieteit zal waarschijnlijk dezelfde groene keel en strepen hebben.
Kijk eens of ge een beschrijving van de varieteit Milleri terugvind en vertel eens waar.
Robert
In het boek van Blum et al over Echinocereus worden 3 ondersoorten beschreven nl. fiehnii, russanthus en weedinii. Op basis van de afbeeldingen in dit boek durf ik geen naam aan je plant te "plakken".
Ik heb nog even verder gezocht. In The New Cactus Lexicon wordt E millerii als synoniem beschouwd met de erg variabele soort E viridiflorus. E russanthus is in dit boek nog steeds een zelfstandige soort.
Van de Echinocereussen uit deze groep (o.a. chloranthus, viridiflorus, davissii, russanthus) ca. 10 soorten/vormen aangeboden in de recente zaadlijst van Succulenta.
Bij nazicht merk ik ook dat russanthus een apparte soort is.Viridiflorus heeft de varieteiten, chloranthus,neocapillus, davisii, intermedius e montanus.
Ze hebben allemaal de groene invloeden in de bloemkleur. Maar de bloemgrootte is beperkt van 2cm x 2cm tot hoogstens 3cm. De bloem van Milleri is geen reus, maar is toch beduidend groter.
Dirk, waar hebt gij van die varieteit gehoord? Russanthus heeft ook al zo 'n kleine bloem. De grootste bloem is nog de echte viridiflorus.
Ik moet nog eens zien op de zaadlijst van Piltz, die heeft soms zo 'n dingen. Ik denk dat het de viridiflorusgroep zal worden.
Als iemand meer weet houd ik mij aanbevolen...
Robert
Bij ons heten ze allemaal Kamiel, uitgezonderd onze Frans, die heet Pol...
Prachtige foto, mooie belichting. Ook een prachtige plant. (Een jong exemplaar?)
Volgens mij is dit een E Ctenoides. Sommigen spreken van een zelfstandige soort, maar meestal noemt men het een varieteit van E dasyacanthus.
Ben ik nu juist of ben ik er neffens ?
Robert