menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onbekende schoonheid

Ga naar meest recente reactie

RobertF

Tekst aangepast

RobertF

Al een hele tijd staat er in mijn serre een benaamde onbekende...
Echinocereus Mittleri is de naam waaronder ik hem ooit heb aangekocht. Ik ken die naam en die plant
echter niet uit mijn ervaring. Bij nazicht in een paar zogenaamde cactus encyclopedieën vind ik die
naam niet terug. Is hij verkeerd, is het een handelaarsnaam, of is het een synoniem ?
Wie kan mij helpen?
Robert

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 4 december 2007 - 19:24
cactelders

Cactelders

Er is een Echinocereus russanthus v. millerii is dit een van de vele schrijffouten !!!! Een foto om te vergelijken vond ik nog niet maar ik zoek verder!!!
dinsdag 4 december 2007 - 19:33
RobertF

Tekst aangepast

RobertF

Hela, ik denk dat ge in de goede richting zit, Dirk.
In het bijvoegsel van mijn Baeckeberg vind ik de russanthus zoals bekend met de roserode bloem,
maar met groenachtige middelstrepen. In Haage A bis Z, vind ik zelfs "bruinrood met groenachtige
keel en groene strepen.
Een witbeige varieteit zal waarschijnlijk dezelfde groene keel en strepen hebben.
Kijk eens of ge een beschrijving van de varieteit Milleri terugvind en vertel eens waar.
Robert
dinsdag 4 december 2007 - 22:20
Wiebe

Wiebe

Robert,

In het boek van Blum et al over Echinocereus worden 3 ondersoorten beschreven nl. fiehnii, russanthus en weedinii. Op basis van de afbeeldingen in dit boek durf ik geen naam aan je plant te "plakken".

Wiebe
dinsdag 4 december 2007 - 22:43
boercharel

Boercharel

Hoi,
Mooi bloemeke. Veel geluk ermee!
Bij mij komen er nooit bloemen op mijn cactussen.
Groetjes!
woensdag 5 december 2007 - 09:49
Wiebe

Wiebe

Robert,

Ik heb nog even verder gezocht. In The New Cactus Lexicon wordt E millerii als synoniem beschouwd met de erg variabele soort E viridiflorus. E russanthus is in dit boek nog steeds een zelfstandige soort.

Wiebe
woensdag 5 december 2007 - 19:14
Wiebe

Wiebe

Van de Echinocereussen uit deze groep (o.a. chloranthus, viridiflorus, davissii, russanthus) ca. 10 soorten/vormen aangeboden in de recente zaadlijst van Succulenta.

Wiebe
woensdag 5 december 2007 - 22:00
RobertF

RobertF

Bij nazicht merk ik ook dat russanthus een apparte soort is.Viridiflorus heeft de varieteiten, chloranthus,neocapillus, davisii, intermedius e montanus.
Ze hebben allemaal de groene invloeden in de bloemkleur. Maar de bloemgrootte is beperkt van 2cm x 2cm tot hoogstens 3cm. De bloem van Milleri is geen reus, maar is toch beduidend groter.

Dirk, waar hebt gij van die varieteit gehoord? Russanthus heeft ook al zo 'n kleine bloem. De grootste bloem is nog de echte viridiflorus.
Ik moet nog eens zien op de zaadlijst van Piltz, die heeft soms zo 'n dingen. Ik denk dat het de viridiflorusgroep zal worden.
Als iemand meer weet houd ik mij aanbevolen...
Robert
donderdag 6 december 2007 - 02:02
Pirex

Pirex

Robert,
misschien kan je daar iets mee?
http://www.echinocereus.de/genus/069.htm
Paul
donderdag 6 december 2007 - 08:37
RobertF

Tekst aangepast

RobertF

Gij zijt er, Paul.
Onder www.echinocereus. de vindt ge Echinocereus online.
Onder de veldnummers van Kunzler-Horst staat

Echinocereus Rusanthus var milleri
Veldnummer HK 0370_01
USA Texas San Angelo Area

Bedankt Paul, de zaak is opgehelderd !
Robert.
donderdag 6 december 2007 - 23:51
Pirex

Pirex

En de kabouterkes dansen van contentement!
Paul
vrijdag 7 december 2007 - 00:15
dolf

Dolf

heb hier ook russanthus in mijn bezit(denk ik toch)
groetjes Werner[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 7 december 2007 - 13:25
dolf

Dolf

sorry alles loopt mis vandaag.
hier is hij dan.

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 7 december 2007 - 13:31
dolf

Dolf

sorry derde poging[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 7 december 2007 - 13:37
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Moest ik telkens zo een prachtfoto kunnen te voorschijn toveren dan wil ik ook wel telkens 3 maal proberen hoor!
vrijdag 7 december 2007 - 15:32
Ferdinand

Ferdinand

Prachtig foto & plant Dolf
Fernand
vrijdag 7 december 2007 - 16:36
Dany

Dany

Hallo Dolfke ik denk dat het tijd begint te worden om eens diavoorstelling te geven op de club, zo'n prachtige foto van een prachtige bloemen
vrijdag 7 december 2007 - 17:07
stekeltje

Stekeltje

Hallo Dolfke ik denk dat het tijd begint te worden om eens diavoorstelling te geven op de club, zo'n prachtige foto van een prachtige bloemen

voila, daar heeft Dany volledig gelijk in
vrijdag 7 december 2007 - 18:37
RobertF

RobertF

Hallo Werner (of Dolf)

Bij ons heten ze allemaal Kamiel, uitgezonderd onze Frans, die heet Pol...
Prachtige foto, mooie belichting. Ook een prachtige plant. (Een jong exemplaar?)
Volgens mij is dit een E Ctenoides. Sommigen spreken van een zelfstandige soort, maar meestal noemt men het een varieteit van E dasyacanthus.
Ben ik nu juist of ben ik er neffens ?
Robert
vrijdag 7 december 2007 - 20:47
ines

Ines

Wouw prachtig allemaal!!!
Die foto van Dolf doet me denken aan onderwater planten, het heeft iets, weet niet wat precies.
Een ZIEL misschien?
vrijdag 7 december 2007 - 21:27
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).