Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
De Cole-lijst is niet echt een soortenlijst, meer een vindplaatsenlijst.
Er zijn minder soorten dan aantal cole-nummers.
Zo zijn bv. C001, C002, C003 allen dezelfde soort, nl. L. aucampiae ssp. aucampiae v. aucampiae maar met elk een andere vindplaats.
Als ik me niet vergis zijn er op dit moment 416 cole nummers (vindplaatsen) en 37 soorten met elk zijn ssp en varieteiten en er zijn ook nog de cultivars.
Als ik me niet vergis zijn er op dit moment 416 cole nummers (vindplaatsen) en 37 soorten met elk zijn ssp en varieteiten en er zijn ook nog de cultivars.
he bedankt weer wat wijzer
wat bedoel je precies met er zijn ook nog cultivars??
maar hoe kan het dan dat ze bij iedere vindplaats zoveel verschillende kleuren hebben ( door aanpassing)
Geen enkele kweekomstandigheid is het zelfde en daardoor ook het uiterlijk niet.
Ik ben er van overtuigd dat als we de lithopsen uit het zelfde zaaisel van mij uit 2004 die nu vespreid bij verschillende liefhebbers staan, nu bijna een seizoen verder naast elkaar zouden zetten je zeer verschillende resultaten zult zien. In kleur en in afmeting. Kleur bedoel ik natuurlijk niet dat de groene ineens bruin zijn maar wel de een fletser of juist feller van kleur, geheel afhankelijk van de standplaats.
Daarom hecht ik de laatste jaren iets minder belang aan de colenummers, omdat ook door natuurlijke variateit elk plantje op zich zijn eigen kleurenwondertje is en je zelden twee indentieke plantjes zult zien.
dus eigelijk is het aantal variaties niet telbaar?
maar is het dan ook mogelijk om eigen soorten te kweken??
kun je bijvoorbeeld ook 2 verschillende lithops elkaar bestuiven
om zo voor andere variaties te zorgen??
maar is het dan ook mogelijk om eigen soorten te kweken??
kun je bijvoorbeeld ook 2 verschillende lithops elkaar bestuiven
om zo voor andere variaties te zorgen??