menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Drogen van rozenblaadjes.

TulipA

TulipA

Hallo allemaal,

Kan iemand mij vertellen hoe ik rozenblaadjes moet drogen?

Speciaal zand,gel,in de oven,hoelang??

Heb al een beetje op het net gekeken,maar wordt er niet veel wijzer van.

Groetjes, Lydia.
maandag 14 januari 2008 - 13:39
Matabish

Matabish

Ja hoor Lydia!!

je legt ze open op bakpapier (opdat ze niet aan de bakplaat zouden plakken) en dan de oven in op
+- 80°, gedurende 10 à 15 minuutjes.
De deur van de oven op een kier laten staan, zodat de vochtige lucht weg kan !!! Ik steek er een houten spatel tussen, anders sla ik die oven toch telkens dicht als ik er voorbij kom !!

Ik doe dit de hele zomer lang om gedroogde rozenblaadjes te hebben voor mijn Knabbeltje (chinchilla) die er gek op is !

succes,

Matabish.
maandag 14 januari 2008 - 16:08
hildavw

Hildavw

Volgende tekst heb ik een tijd geleden opgeslagen op mijn computer, maar zelf nog niet gebruikt.

8.2. Microgolfmethode
Bij de microgolf methode, waarvoor we een microgolfoven gebruiken, blijft de kleur het best behouden en wordt de droogperiode tot een mum herleid. Ondanks de grote voordelen die deze methode aan zowel de professionele als de amateur bloemendroger biedt is hier zeer weinig over gepubliceerd. Alles zit dus nog in een experimenteel stadium. Ik beperk mij dan ook tot een algemene uitleg van enkele methoden die het microgolfdrogen mogelijk maken.
8.2.1. Het gewone drogen
Hiervoor leggen wij het plantenmateriaal netjes op een schaal waarop wij een absorberend papier leggen. Wij zorgen dat de planten elkaar niet raken. We zetten de oven op halve kracht en na 2 tot 3 minuten is het zaakje gefikst. Indien we de gedroogde planten niet onmiddellijk nodig hebben hangen wij ze ondersteboven aan een draad. Deze methode is zeer geschikt voor planten met een massa kleine bloemen zoals de gypsophila, alchemilla, solidago en lavendel.
8.2.2. Het silicagel drogen
Deze methode is geschikt voor grotere bloemen zoals Rosa, viola, tulipa en Chrysanthenum. De techniek wijkt op twee punten af van de silicagel methode die wij reeds hebben besproken. Op de eerste plaats laten wij de planten zich na het plukken extra vol met water zuigen en de bedrading gebeurt (omdat we hier met een microgolfoven bezig zijn) na de drogen. De bak waarin we de planten leggen is eveneens microgolfbestendig. We zetten naast de bak een tas half gevuld met water. We zetten de oven 1 tot 3 minuten op volle kracht en wij wachten 30 minuten om de bloemen uit de bak te halen.
maandag 14 januari 2008 - 16:26
TulipA

TulipA

Hallo Matabish en Hildavw,

Allebei hartelijk dank voor de informatie, ik ga het proberen!!

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes, Lydia.
woensdag 16 januari 2008 - 14:32
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).