menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Focaccia

Ga naar meest recente reactie

annd6

Annd6

Zoals belooft, Jeanette, Lisa en alle andere die graag bakken, hier een receptje voor focacciabrood:

Focaccia met salie:

20 gr verse gist
3,5 dl lauwarm water
3 el extra vergine olijfolie
500 gr bloem
1tl zout
1tl suiker
1 el gehakte salie
Voor de afwerking:
olijfolie
4 teentjes look gehakt
salieblaadjes

Zeef de bloem en het meel in een kom en maak een kuiltje.
Roer de gist romig in 4 el water, voeg suiker , olie en overig water toe, giet dit alles bij de bloem en kneed tot een zacht en elastisch deeg.
Doe het in een ingevette kom en dek af met een ingevet stuk plastiekfolie.
Laat rijzen tot het in volume is verdubbeld.
Sla het deeg terug op en kneed de fijngehakte salie erdoor heen. Verdeel het deeg in twee, maak er ballen van en rol ze uit tot een dikte van 1 a1,5 cm. Maak nu met je vingers of met chinese eetstokjes( die gaatjes zijn kleiner en iets mooier vind ik) diepe kuiltjes in het deeg.
Dek het weer af met ingevette folie en laat nogmaals rijzen.
Verwarm de oven voor op 200°
Sprenkel de olie over de focaccia, strooi de look en de salieblaadjes erop en bak het brood 25 a 30 min. Laat afkoelen op een rooster.

Als je de salie weglaat en enkel het deeg maakt zoals beschreven kan je na de tweede rijsbeurt de volgende soorten maken:

Rozemarijn en tijm focaccia:

4 el olijfolie
2 teentjes look geperst
drie takjes rozemarijn, enkel de blaadjes gehakt
vier takjes tijm gehakt
beetje zeezout

Tomaat en basilicum focaccia (mijn favoriet ):

Twee tomaten of een 8- tal kerstomaten (neem écht lekkere, dit is niet iets voor wintertomaten uit de winkel) zonder pitjes en vruchtvlees fijngesneden in blokjes
2 tenen look geperst
Flinke hand basilicum gehakt
Zeezout en zwarte peper

Als je die mengsels maakt tijdens de eerste rijsbeurt kan de smaak van de kruiden en look goed doordringen in de olie, dat maakt het nog lekkerder!

Ideaal brood voor bij een zomers slaatje of een bbq en bij nog zoveel meer!

Groetjes
Ann

maandag 23 juli 2007 - 15:29
Helianthus

Helianthus

Aan allen die méér hebben dan groene vingers (die dus ook van bakken en zo houden); ik hou me alvast warm aanbevolen als "proef"konijn !!
maandag 23 juli 2007 - 15:49
annd6

Annd6

Hey Gert,
dat geloof ik meteen

Nog even erbij vermelden dat salie in grote hoeveelheden gevaarlijk kan zijn, niets om je ongerust over te maken als je er niet een massa van gebruikt.
Is zo'n beetje als tonic, daar zit kinine in die ook in grote hoeveelheden gevaarlijk kan zijn.
Bij salie gaat het om de stof thujon.

Groetjes
Ann
maandag 23 juli 2007 - 16:02
Jeannette1

Jeannette1

Heerlijk Ann, kan Ger tenminste weer aan het werk!!!

Groetjes, Jeannette
maandag 23 juli 2007 - 17:17
kwaakje

Kwaakje

Ja hoor ann, heb op het verkeerde knopje geduwd ! Ben ook nog niet zo lang bezig met computeren.........Receptjes zijn altijd welkom ! Wat zijn je "specialiteiten" ? Laat maar horen hoor ! Als het geen weer is om te tuinieren, kunnen we altijd nog kookles volgen hé............ Kwaakje
maandag 23 juli 2007 - 17:40
annd6

Annd6

Specialiteiten, goh ik doe veel graag en vrienden en familie komen hier graag eten maar of er zo echt iets uitspringt.....
Brood bakken doe ik graag maar dat wist je al
Voor de rest: alles waar ik een tomaat kan bijgebruiken of een lekker stuk vlees of vis maar vooral: veel verse kruiden.
De laatste tijd ben ik in een tapassfeertje.
Groetjes
Ann
dinsdag 24 juli 2007 - 10:29
martine

Martine

ann,

die met tomaat en basilicum ga ik zeker ook eens uitproberen. we hebben een broodmachine, ik vermoed dat ik ook de basilicum van bij de start van het bakprogramma mag toevoegen?
vorig jaar heb ik er ook gebakken met olijfolie en provencaalse kruiden en kleine tomaatjes, erg lekker.
Martine
zondag 29 juli 2007 - 18:03
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Martine,

nee niet bij het deeg voegen tijdens het kneden.
Je maakt eigenlijk een topic met de olie, tomaten en kruiden en na de tweede rijsbeurt doe je het bovenop het platte brood en dan de oven in.
Focaccia is haast een soort pizza: deeg met een kruidentopic.
Die eerste met salie, daar gaat er ook wat van door het deeg maar de twee andere daar gaat het erboven op.
Sorry als dat niet duidelijk was
Groetjes
Ann
zondag 29 juli 2007 - 18:07
martine

Martine

geen probleem, ik had het anders begrepen, omdat ik ook al kruidenbrood bakte, zoals ik hierboven schreef. ook dat was erg lekker.
ik ga jouw recept toch ook wel eens uitproberen, groetjes,Martine
woensdag 1 augustus 2007 - 14:44
lisa

Tekst aangepast

Lisa

hoi ann, van harte bedankt voor dit leuke recept ,had vandag visite gekregen en heb
het lekker gebakken en ik moet zeggen top aan,want het was heerlijk ik heb nog knooflook erbij gedaan,hmm dit was even smulen hoor

lieve groetjes lisa
maandag 6 augustus 2007 - 23:01
Merel

Merel

Martine, heb je al geprobeerd of het receptje van Ann in de broodmachiene kon? Heb me namelijk ook een broodmachiene aangeschaft hier (in Zud Dakota) is het brood allemaal fabrieksbrood (niet te vr....te dus) en ben vollop aant experimenteren met receptjes, ervaringen welkom dus.

groetjes Merel

ps; heb geprobeerd om een roggebrood te fabriseren..... niet echt geschikt voor de broodmachiene maar wel lekker!
dinsdag 7 augustus 2007 - 01:35
lisa

Lisa

merel, ik weet niet of dit gaat ? is het bei jou gelukt om dit brood in de broodmaschiene te bakken?
mijn ervaring is dat niet alles brood goed lukt, tja wat zijn jullie ervaringen
bij somige brooden is het brood van binnen niet erg goed alsof het niet goed door gebakken is,
daarom staat mijn broodmachiene al een paar maande op de plank

groetjes lisa
dinsdag 7 augustus 2007 - 08:52
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Lisa,
fijn dat je het lekker vond!

Wat de broodmachine betreft....ik heb nog nooit met zo'n ding gewerkt maar ik heb al meer gehoord dat je niet alle soorten erin kan bakken.
Ik denk dat het zelfs verschilt van machine tot machine, de éne kan het de andere weer niet.
Ik doe het liever met de kneedmachine dan heb je alle stappen perfect onder controle en kan je alle soorten bakken.
Groetjes
Ann
dinsdag 7 augustus 2007 - 10:04
lisa

Lisa

ja ann ,ik denk zeker dat er verschillen zijn ,naja die van mij heb ik verbannen
ik heb toch ook handen

groetjes lisa
dinsdag 7 augustus 2007 - 13:29
annd6

Annd6

Lisa,
dat is eigenlijk nog het beste en geef toe, zo brood kneden dat heeft iets rustgevends, vind je niet?
Ik heb nu een kneedmachine te leen maar anders doe ik het ook altijd met de hand.

Ben trouwens net aan het bakken voor een grote barbeque, zal er straks eens een fotootje van trekken, de twee focaccia's zitten erbij
Groetjes
Ann
dinsdag 7 augustus 2007 - 14:11
lisa

Lisa

ann , dit zal wel smulen worden
ik ben trouwens nu jam aan het maken met rozen baderen

groetjes lisa
dinsdag 7 augustus 2007 - 14:58
annd6

Annd6

Echt waar? Met rozenblaadjes?
Hoe smaakt dat?
Had ik nog niet van gehoord.
Groetjes
Ann
dinsdag 7 augustus 2007 - 16:26
Merel

Merel

Lisa, voor zover mijn ondervinding (en dat is nog niet veel) is hoe witter je brood hoe makkelijker in de broodmachiene. Ik bak ook wel eens graag maar, om alle dagen vers brood te bakken en het met de hand te kneden ben ik ...hmmm te lui het is gewoon uit armoe omdat het brood hier echt niet te eten is dat ik zelf alle dagen wil bakken en dan is zo"n broodmachiene een hele hulp.
Heb vandeweek een roggebroodje gebakken maar het kneden was blijkbaar te zwaar voor de machiene, had er dan ook nog eens all bran bijgedaan, heb dus geholpen met handmatig te kneden eerst en dan de hele ramsan terug in de broodbakmachiene, het was een heel mooi maar erg compact broodje. De producten hier zijn ook niet zo heel uitgebreid, bestellen langs internet kan wel maar het worden dan wel "gouden broodjes".

Ann geef eens een beetje meer uitleg over die "kneedmachiene" als je wil

groetjes Merel
dinsdag 7 augustus 2007 - 18:39
annd6

Annd6

Merel,
ik geef het de naam kneedmachine maar eigenlijk is het een flink uit de kluit gewassen keukenrobot van Kenwood, hij kan 1,5 kilo deeg bewerken, dat wil zeggen dat je met een kilo bloem kan werken per keer.
Vandaag heel de dag aan het bakken geweest voor een bbq, rechts bovenaan de kruidenfocaccia, onderaan in het midden de tomaat/basilicum focaccia.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot with [url=http://profile.imageshack.us/camerabuy.php?model=hp+photosmart+735&make=Hewlett-Packard]hp photosmart 735 at 2007-08-07
Groetjes
Ann
dinsdag 7 augustus 2007 - 19:10
martine

Martine

Merel,

ik heb een variant gemaakt met broodmachine, die ik als kneedmachine gebruikt heb.
ik heb het deeg alleen laten kneden, ipv ook te bakken: ipv de boter of solo, heb ik er 2 eetlepels olijfolie bij gedaan.
vervolgens na dit kneedprogramma( 45 minuten) het deeg uitgehaald en het volgende toegevoegd: stukjes tomaat, beetje geraspte kaas, gerookt spek en bruchetta ( italiaanse ) kruiden en provencaalse kruiden. dan alles nog eens een half uurtje laten rijzen en dan in de oven gebakken, heerlijk.
met de broodmachine heb ik het nog niet geprobeerd omdat ik niet weet of het goed is dat die ingrediënten er van in het begin bij gedaan worden, maar misschien ga ik het toch wel eens proberen.

wij bakken wel alle dagen ons brood met broodmachine op bais van 300 gr witte bloem en 300 g negengranenbloem, we voegen nooit suiker toe , en toch rijst dit heel goed, zonder de suiker.

Ann, dat zien er heerlijke broodjes uit!
Martine
dinsdag 7 augustus 2007 - 20:23
lisa

Lisa

Echt waar? Met rozenblaadjes?
Hoe smaakt dat?
Had ik nog niet van gehoord.
Groetjes
Ann

ann, het smaakt heel lekker,je proef toch echt een beetje de roos en de geur,hmm

groetjes lisa
dinsdag 7 augustus 2007 - 20:39
lisa

Lisa

martine, ik vraag mij af of het voor de broodmachiene niet schadelijk is
om iedere keer de programa te onderbreken ,ik had ook al eens over na gedacht
maar ik dacht dat het niet zo een goed idee is, dus je doet het wel?en het gaat goed?

groetjes lisa
dinsdag 7 augustus 2007 - 20:45
Merel

Merel

Ann,prachtige broodjes, ga ik ook eens proberen

Martiene,als je van in het begin je ingridienten erbij doet vindt je er niet veel van terug na het bakken.
Op de meeste machienes staat een singnaal dat aangeeft wanneer je ze best kan toevoegen. Heb jij ook een programma voor grof brood of bak jij alles standaard? Die suiker toevoegen doe ik ook niet, maar ik wist dus niet dat dat het rijzen kon bevorderen, toch maar es uitproberen dus.

Lisa wat zonde dat je je broodbakmachiene hebt begraven op mijn machiene kan je makkelijk alleen kneden, bakken of rijzen ed. selecteren zodat je je automatische programma niet hoeft te onderbreken.

groetjes Merel
dinsdag 7 augustus 2007 - 21:44
lisa

Lisa

merel ik zal het ook eens proberen ,mischien lukt het ik had het nog niet probeert

groetjes lisa
dinsdag 7 augustus 2007 - 22:42
annd6

Annd6

Lisa,
kan je het recept niet op het forum zetten?

Even, dat zijn allemaal grote broden hoor is voor bbq van veertig man, er moeten er nog volgen.

Groetjes
Ann
dinsdag 7 augustus 2007 - 23:57
lisa

Lisa

ja, aan dit is wel een hele klus gewest en nog ,hoe doe je dit ?doe ik een voor een of heb
je merdere back hulpjes

groetjes lisa
woensdag 8 augustus 2007 - 00:40
Merel

Merel

Hieperdepiep...... door een klein beetje suiker toe tevoegen heb ik nu een perfect volkorenbrood gebakken in de broodmachiene, lekker groffe struktuur en toch niet te zwaar en goed gerezen. Bedankt Martiene om mijne "frank" te laten vallen, had al zoveel gelezen over gluten enz... om een beter netwerk van ik weet niet wat allemaal te krijgen, het klonk allemaal zo ingewikkeld en hop...beetje suiker en daar staat mijn brood te pronke sé

groetjees Merel
woensdag 8 augustus 2007 - 06:16
annd6

Annd6

Lisa,
daar heb ik wel een hele dag aan gewerkt met hulp ook van mijn man en mijn neefje én de Kenwood, anders was het niet te doen.

Merel,
tof dat het gelukt is, suiker helpt de gist wel goed zijn werk te doen.

Groetjes
Ann
woensdag 8 augustus 2007 - 11:35
Bowie

Bowie

Ann, maak jij die broden dan op de dag zelf (van de bbq bv) of een paar dagen op voorhand en ze dan niet helemaal bakken, maar pas op de dag zelf dan nog afbakken?

Als je die op voorhand maakt (evt volledig afbakt) hoe bewaar je die dan zodat ze nog knapperig zijn?
donderdag 9 augustus 2007 - 13:19
annd6

Annd6

Tania,
op de dag zelf is voor veertig man gewoon niet te doen.
Ik vries ze zodra ze afgekoeld zijn meteen in en als je ze dan uitneemt op de dag zelf smaken ze zo goed als vers. Je proeft echt geen verschil bijna, het is al vaak gebeurt dat mensen denken dat ze vers gebakken zijn
Groetjes
Ann
donderdag 9 augustus 2007 - 13:38
Adrienne

Adrienne

Jeetje Ann,

Heb ik hier toch een pracht van een broodmachine staan.
Maar gebruiken de mannen waren het moe.
Altijd hetzelfde hé.
Maar nu, lap terug zin gekregen !!!
Bedankt voor de tips, k' zal er eens terug aan beginnen.
maandag 13 augustus 2007 - 22:50
annd6

Annd6

Ja want zo zelf gebakken brood is toch de moeite hoor!
Mijn man had dat in het begin ook: dat hij het een beetje beu werd, nu wissel ik dan eens af met echt "koekebrood" (chalah ofzo) en krenten of suikerbrood enzo en nu hoor ik hem niet meer hoor
Ajuinbrood is ook een goed alternatief of syrische uienbroodjes, tomatenbrood, kruidenbrood,.....lap we zijn weer vertrokken!

Groetjes
Ann
maandag 13 augustus 2007 - 23:26
Merel

Merel

Vandaag gebakken (in de machiene) vokorenbrood met gerapste wortels mmmmm...geslaagd

Merel
woensdag 15 augustus 2007 - 20:37
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).