menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lycoperdon reuzepaddestoel

Ga naar meest recente reactie

kittykat

Kittykat

Hallo, heeft er spms iemand ervaring met de grote witte bolvormige paddestoel die nu in de weiden groeit . Als ik nog kind was , werd die bij ons klaargemaakt ( gebakken of gesteriliseerd ). Nu staan er hier veel in de weide en soms met een diameter van 30 cm , dus wel een mooie portie paddestoelen , maar zonder raad durf ik die niet bereiden . Dank bij voorbaat .
vrijdag 3 september 2010 - 14:20
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

De Lycoperdon (stuifzwam) kan inderdaad jong gegeten worden, maar... wat jij beschrijft is geen Lycoperdon! Alle soorten Lycoperdon worden namelijk maar enkele centimeters groot en hebben zeker geen diameter van 30 cm...

Jij bedoelt waarschijnlijk de Langermannia gigantea (reuzenbovist). Deze komt inderdaad vooral voor in weilanden en kan een doormeter hebben van 15-30 cm tot zelfs 50 cm. Deze is ook eetbaar zolang het vlees nog stevig en wit is. Eens hij uiteen begint te vallen en bruin wordt is hij niet meer smakelijk. Aangezien het de enige soort is die zo groot wordt is hij niet te verwarren met een andere, eventueel giftige soort, dus is het veilig om hem te eten...
zaterdag 4 september 2010 - 02:18
kittykat

Kittykat

Super bedankt !!!

De naam is verbeterd , dat is beter en we gaan eens lief de boer gaan aanspreken om in zijn weide een paddestoel te halen , nog een prettig weekend .
zaterdag 4 september 2010 - 09:11
Woutdr

Woutdr

ik heb er deze avond ook 2 'geplukt" erstaan er nog enkele maar die zijn voor teinde van de week

morgenvroeg met eitjes gebakken
maandag 6 september 2010 - 21:18
lispa

Lispa

Heb er ook in de tuin staan, zijn reuzen bovisten, naar wat smaakt hij? [afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 11 september 2010 - 23:27
mjohanna

Mjohanna

weet ik eindelijk hoe die dingen heten.
Mijn hondje erbij ter vergelijk hoe groot de bol (of hoe klein ons Fleurtje is)

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 12 september 2010 - 19:32
mjohanna

Mjohanna

dit is toch net de maan nietwaar ? smakelijk eten allemaal ik vertrouw het niet !
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 12 september 2010 - 19:35
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Als hij begint af te schilferen is het al te laat om hem op te eten, het vruchtvlees is dan al grotendeels omgevormd tot stuifmeel en dat is niet smakelijk meer. Uiteindelijk zal hij ook volledig openscheuren, waarna het stuifmeel wegvliegt. Maar hij ontploft niet zoals een stuifzwam, want deze soort hoort bij de buikzwammen. De Langermannia gigantea (reuzenbovist) moet dan ook jong gegeten worden, als hij nog klein en stevig is met een huid zo glad als een ei...

Btw, hoe hij smaakt weet ik niet, ik heb hem nooit zelf gegeten...

@mjohanna: inderdaad een gezonde houding, als je een paddenstoel niet vertrouwt moet je hem zeker niet eten! Maar op zich zijn alle paddenstoelen eetbaar, het is alleen niet zeker dat je het ook zal kunnen navertellen
zondag 12 september 2010 - 23:09
mjohanna

Mjohanna

thx voor de naam
maandag 13 september 2010 - 10:08
Tine

Tine

Ik kan me wel herinneren dat we vroeger weide champignons plukten maar nu zou ik het niet meer zo maar durven doen.

Tine
zondag 10 oktober 2010 - 00:29
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 1 + 5? (beveiligingscontrole) *