Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo, heeft er spms iemand ervaring met de grote witte bolvormige paddestoel die nu in de weiden groeit . Als ik nog kind was , werd die bij ons klaargemaakt ( gebakken of gesteriliseerd ). Nu staan er hier veel in de weide en soms met een diameter van 30 cm , dus wel een mooie portie paddestoelen , maar zonder raad durf ik die niet bereiden . Dank bij voorbaat .
De Lycoperdon (stuifzwam) kan inderdaad jong gegeten worden, maar... wat jij beschrijft is geen Lycoperdon! Alle soorten Lycoperdon worden namelijk maar enkele centimeters groot en hebben zeker geen diameter van 30 cm...
Jij bedoelt waarschijnlijk de Langermannia gigantea (reuzenbovist). Deze komt inderdaad vooral voor in weilanden en kan een doormeter hebben van 15-30 cm tot zelfs 50 cm. Deze is ook eetbaar zolang het vlees nog stevig en wit is. Eens hij uiteen begint te vallen en bruin wordt is hij niet meer smakelijk. Aangezien het de enige soort is die zo groot wordt is hij niet te verwarren met een andere, eventueel giftige soort, dus is het veilig om hem te eten...
Als hij begint af te schilferen is het al te laat om hem op te eten, het vruchtvlees is dan al grotendeels omgevormd tot stuifmeel en dat is niet smakelijk meer. Uiteindelijk zal hij ook volledig openscheuren, waarna het stuifmeel wegvliegt. Maar hij ontploft niet zoals een stuifzwam, want deze soort hoort bij de buikzwammen. De Langermannia gigantea (reuzenbovist) moet dan ook jong gegeten worden, als hij nog klein en stevig is met een huid zo glad als een ei...
Btw, hoe hij smaakt weet ik niet, ik heb hem nooit zelf gegeten...
@mjohanna: inderdaad een gezonde houding, als je een paddenstoel niet vertrouwt moet je hem zeker niet eten! Maar op zich zijn alle paddenstoelen eetbaar, het is alleen niet zeker dat je het ook zal kunnen navertellen