Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Rita,blauwbessen zijn eigenlijk bosbessen maar die bestaan in verschillende variëteiten die veredeld zijn.Zo heb ik Chandler,Bleucrop,Nui,enzov...staan,deze geven grotere en dikkere bessen dan de gewone bosbes.Jij spreekt van siroop? Hoe maak je deze?
Grtjs
Victor,
Dank voor je snelle antwoord.
Siroop maken: vruchten en suiker en iets water in een pan doen, laten koken (wel blijven roeren) plm 15 minuten, totdat er een stroopachtige massa is ontstaan. Deze door een zeef doen en het vocht opvangen. (eventueel kun je er nog wat citroensap bij doen maar dat is afhankelijk van je eigen smaak). Daarna het stroopachtige vocht in een (goed schoongemaakte) fles of pot doen. Dan kun je het gebruiken. Zo puur op bijv ijs of aangelengd met water als koele drank. Je kunt de flessen het best koel en donker wegzetten.
Verwerken in wafels, pannekoeken, taart, wijn maken, eten uit het vuistje zeer lekker en gezond.
Voor het maken van blauwe bessen saus kan je het vruchtvlees er ook bijlaten.
oooh ik heb gisteren gelei gemaakt van de blauwe bes [gekweekte bosbes, deze heeft witvruchtvlees, de bosbes heeft paars, heb ze wel gekocht dus geen eigen teelt]
op 1 liter vocht, 900 gr suiker.
blauwe bes wassen en met een laagje water op zetten, de bessen tussen door kneuzen. koken tot de bessen gaar zijn. daarna het sap opvangen, ik zelf heb een zeef gebruikt, maar je kan ook een doek gebruiken dan blijf de gelei helder. meet / weeg het sap bereken de hoeveelheid suiker.
sap indikken tot 2/3 daarna suiker toevoegen evt citroensap toe voegen. heet in potten schenken.
let op soms moet er afgeschuimt worden.
ps ik heb meestal een pan met of jam of gelei op het vuur staan daarnaast staat een pan met water met de lege potjes en flesje op het vuur, zodat ik altijd steriele potjes / flesjes bij de hand heb.