menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

TOFOE

Ga naar meest recente reactie

kwaakje

Kwaakje

Beste kookfanaten,
Ben geen vegetarier, maar éénmaal per week"tracht" ik toch eens vegetarisch te koken ! Heeft er iemand een idee hoe ik het beste tofoe marineer ? En zijn er nog tips van vegetarische receptjes, mag met andere vleesvervangers zijn hoor ? Bedankt en groetjes, Kwaakje
vrijdag 7 maart 2008 - 07:24
Lysianthus

Lysianthus

Beste kwaakje,

Ik heb wat ideetjes voor je van een ander forum gehaald, misschien kan je er wat mee?
zoniet .................kan je eens googelen op ""tofu marineren"" je vindt er heel wat hoor.
Succes!!

Ik marineer de tofu altijd in een mengsel van zoute ketjap (liefst kikkoman), sambal, knoflook, kerrie en bruine basterdsuiker.
Overigens vind ik tofu die een tijdje in de vriezer bewaard is lekkerder dan 'verse'. Bovendien neemt die ontdooide tofu beter de marinade in zich op, is mijn ervaring.

Biologische tofu is veel steviger van struktuur dan de niet bio en als je dan ook nog de gerookte neemt is tie helemaal stevig (maar ja, van gerookt moet je houden...) Wat ik ook heel lekker vind, is gemarineerd in (verse) sinaasappelsap met beetje citroensap en/of geraspte citroenschil, veel kerrie (de hindoestaanse is mjammie), iets zoets bv. diksap of honing en een uitgesproken groene kruid (dragon of rozemarijn bv), soms doe ik er wat geraspte kokos bij of verse gember......zowieso een bult knofjes. Vroeger liet ik het altijd een hele tijd in de marinade staan, maar een goede pan doet werkelijk wonderen, dus die tijd is voorbij, ik marineer het als ik de tofoetjes al aan het bakken ben oh ja: en natuurlijk een lekkere olijfolie, waar je ook niet te zuinig mee hoeft te zijn..........ach, het is allemaal zo lekker

tofu royaal bestrooien met zeezout en vierkleurenpeper. Een beslag maken met bloem, water en basilicum (ik had te weinig basilicum genomen, moet echt wel veel meer en dan staafmixer, zodat de smaak 'egaal' wordt). De plakjes tofu haalde ik door het beslag en bedekte dat met paneermeel (zonder ei) en dat heb ik gefrituurd. Erg lekker en knapperig.

De volgende keer gebruik ik meer basilicum en laat ik de tofu een middag marineren in donkere sojasaus, geperste knoflook, zout en peper.

Ik marineer vaak in:
- zoete ketjap
- sambal badjak
- gembersaus
- knoflook
- zwarte peper
- olie
- soms nog wat andere kruiden zoals komijn e.d.

vrijdag 7 maart 2008 - 08:11
LauraK

LauraK

Hallo Kwaakje,

Er is een leuke site waar je vrijwel elk denkbaar recept kan vinden. Je typt daar in waar je naar zoekt,
en dat kunnen meerdere woorden of ingrediënten zijn, en dan krijg je hele reeksen recepten, die
je dan weer kan aanklikken. Voor jouw vraag kan je kiezen voor "tofu marineren" of "vleesvervangers"
of "vegetarisch", of voor andere termen die je te binnen schieten.
http://www.webchef.nl/
Ik kijk er best vaak, en hopelijk heb jij er ook wat aan.

Groeten van Laura.
vrijdag 7 maart 2008 - 08:32
kwaakje

Kwaakje

Alvast bedankt voor jullie aandacht hoor ! En nu maar "uitproberen".
vrijdag 7 maart 2008 - 10:16
Jipken

Jipken

Beste kookfanaten,
Ben geen vegetarier, maar éénmaal per week"tracht" ik toch eens vegetarisch te koken ! Heeft er iemand een idee hoe ik het beste tofoe marineer ? En zijn er nog tips van vegetarische receptjes, mag met andere vleesvervangers zijn hoor ? Bedankt en groetjes, Kwaakje

De meeste vleesvervangers zijn op bassis van eiwitten ,

wat ook lekker is maar moet niet altijd van Lima zijn;

- Tempeh
- Seitan
- Falafel
- rijstburgers zelf maken (ongepelde rijst hé) kan je ook mengen met met noten
- alle soorten groentenburgers, wortel,ui,spinazie,mais etc...
- kikkererwten en rode linzen ( niet voor gevoelige darmen)
- Groente loempia
- quiche van groenten witlof,prei,wortelen ,paprika etc ...
- Groenten lasagne

tevéél om op te noemen

véél van deze soorten kan je grillen,wokken etc ... denk eraan alle bonen/erwten/linzen spoelen en een nacht in water zetten, kookduur ongeveer 1/2 u

let wel op voor vitamine B12 tekort , kan leiden tot schade aan grijze massa en bloedarmoede , simpel op te lossen door inname van sojapoducten melk,sojabonen etc... !

eet ze en ja ik ben 95% veganist
vrijdag 7 maart 2008 - 11:41
rialle

Rialle

Hoi Jipken, ik vraag mij af waar die 5% wat overblijft voor staat? Ik vind het een zeer interessant iets als iemand zo leeft. Veganisten gaan heel ver in hun goedheid jegens dieren. Ik vind dat een complimentje waard hoor!
Ik moet zeggen wij eten vrij vaak tofu- en aanverwante produkten of inderdaad een vegetarische lasagne, maar om veganist te worden daar heb je doorzettingsvermogen voor nodig, en dat heb ik niet op dat gebied!

Groetjes Rialle
vrijdag 7 maart 2008 - 13:30
Jipken

Jipken

Hoi Jipken, ik vraag mij af waar die 5% wat overblijft voor staat? Ik vind het een zeer interessant iets als iemand zo leeft. Veganisten gaan heel ver in hun goedheid jegens dieren. Ik vind dat een complimentje waard hoor!
Ik moet zeggen wij eten vrij vaak tofu- en aanverwante produkten of inderdaad een vegetarische lasagne, maar om veganist te worden daar heb je doorzettingsvermogen voor nodig, en dat heb ik niet op dat gebied!

Groetjes Rialle

bedankt,

de 5% soms wat meer is door vis & kip hé, ivm doorzetting ben ik ook gestopt toen van dag op dag met alcohol en sigaretten ik rookte 2 pakjes p/dag ,waar een wil is ,is een weg gewoon alles in het kopken, buiten gezond eten is er nog traag en goed kauwen en altijd rauwe met gestoomde/gekookte groenten mengen we zijn géén koeien dus we hebben géén 4 magen en herkauwen niet
vrijdag 7 maart 2008 - 15:33
Tine

Tine

Als je op google in plaats van tofu vraagt naar tahoe of tahu, dan krijg je allemaal indonesische recepten.

Tine
vrijdag 7 maart 2008 - 23:44
kwaakje

Kwaakje

Alvast nogmaals bedankt voor jullie antwoorden. In de toekomst is dat altijd welkom hoor die vegetarische gerechtjes. Alsook andere recepten ! Hou van koken. Heeft er iemand lekkere receptjes met kruiden ! Weet dan wat ik kan zaaien of aankopen voor de tuin....kan altijd nuttig zijn, groetjes, Kwaakje
maandag 10 maart 2008 - 09:45
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).