Beste kwaakje,
Ik heb wat ideetjes voor je van een ander forum gehaald, misschien kan je er wat mee?
zoniet .................kan je eens googelen op ""tofu marineren"" je vindt er heel wat hoor.
Succes!!
Ik marineer de tofu altijd in een mengsel van zoute ketjap (liefst kikkoman), sambal, knoflook, kerrie en bruine basterdsuiker.
Overigens vind ik tofu die een tijdje in de vriezer bewaard is lekkerder dan 'verse'. Bovendien neemt die ontdooide tofu beter de marinade in zich op, is mijn ervaring.
Biologische tofu is veel steviger van struktuur dan de niet bio en als je dan ook nog de gerookte neemt is tie helemaal stevig (maar ja, van gerookt moet je houden...) Wat ik ook heel lekker vind, is gemarineerd in (verse) sinaasappelsap met beetje citroensap en/of geraspte citroenschil, veel kerrie (de hindoestaanse is mjammie), iets zoets bv. diksap of honing en een uitgesproken groene kruid (dragon of rozemarijn bv), soms doe ik er wat geraspte kokos bij of verse gember......zowieso een bult knofjes. Vroeger liet ik het altijd een hele tijd in de marinade staan, maar een goede pan doet werkelijk wonderen, dus die tijd is voorbij, ik marineer het als ik de tofoetjes al aan het bakken ben oh ja: en natuurlijk een lekkere olijfolie, waar je ook niet te zuinig mee hoeft te zijn..........ach, het is allemaal zo lekker
tofu royaal bestrooien met zeezout en vierkleurenpeper. Een beslag maken met bloem, water en basilicum (ik had te weinig basilicum genomen, moet echt wel veel meer en dan staafmixer, zodat de smaak 'egaal' wordt). De plakjes tofu haalde ik door het beslag en bedekte dat met paneermeel (zonder ei) en dat heb ik gefrituurd. Erg lekker en knapperig.
De volgende keer gebruik ik meer basilicum en laat ik de tofu een middag marineren in donkere sojasaus, geperste knoflook, zout en peper.
Ik marineer vaak in:
- zoete ketjap
- sambal badjak
- gembersaus
- knoflook
- zwarte peper
- olie
- soms nog wat andere kruiden zoals komijn e.d.