Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
In de tuin staat nu enkele struikjes van 2 jaar oud. De planten doen het nog goed, maar er zitten veel verhoute delen aan. Ik vroeg mij af of het zin heeft om de struikjes te snoeien. Komen ze dan terug met meer verse groene takjes?
Tijm herplant ik ieder jaar,zo geleerd van mijn vader,scheuren dan met de spade een diepe gleuf maken en daar de tijm in brengen,diep genoeg zodat er nog ongeveer een vijf cm boven uit steekt,de tijm moet wel dun staan dus geen dikke bossen,en dan krijg je in de zomer een klein dik haagje tijm,op het einde van de zomer doe ik het terug en zo ieder jaar,de aarde goed aandrukken en goed gieten,tijm groeid het best in volle grond.
groetjes Richard
tijm snoeien, voor nieuwe bossige groei. zo´n beetje net als lavendel maar dan in het klein, terugsnoeien maar niet door verhoutte delen waar geen uitlopers meer aanzitten, want dan loopt niet meer uit.
Renate
Thijm snoei ik nooit, ieder jaar herplanten en diep zodat er ongeveer 5cm nog boven steekt nergens wordt iets afgesneden,je kan altijd een struikje laten staan voor gebruik in de keuken,dat je niet van de 5 cm moet gaan snijden.
Van één meter thijm maak je op het einde van de zomer 4 meter,vroeger bij mijn vader was de ganse hofweg er mee aangeplant,en ook ieder jaar deed hij alles uit om terug een nieuwe rij te planten,dan heb je ook nooit van dat houterig gedoe onderaan .
groetje Richard
wel veel werk dat herplanten, mijn tijm staat net als de andere kruiden onder een boom met veel wortels, telkens herplanten gaat het hier niet worden.
Hier is het juist de bedoeling om te oogsten op moment dat ik dat in mijn recept tegen komt.
Renate
Ja, veel werk dat herplanten en daar doe ik niet dus niet aan
thym, de soort die ik heb mag rustig door de moestuin "wandelen" na 2 jaar krijg ik hier struiken van zo'n 60 cm doorsnede.. en dan maar lekker oogsten .. lees drogen.. heerlijk en veel meer smaak en geur dan die industrieel gedroogde thijm..
en ja.. ook hier zijn er verliezen in de winter...
gewone thijm die uit de tuin van mijn schoonvader komt en die daar uitbundig overal uitzaait en hier is hij binnen de kortste keren dood, alleen de appelsienthijm die ik ooit kocht doet het hier goed
al geprobeerd in een grote bloempot gevuld met een goede DCM grond ?
die kan je desnoods verplaatsen op een zonnige - droge plek. Bij mij is het ook zo gelukt.
Da's hier een boske geworden
Direct een paar nieuwe plantjes gaan kopen en deze drogen en in kruidenpot steken.
Of ik kan tijmazijn maken, tijmolie of eitjes opgelegd met tijm ...
Ik heb goed nieuws voor de mensen die hun tijm in volle grond niet kunnen doorhouden, ik heb 3 jaar geleden tijm gezaaid, Thymus vulgaris is de soort, het kruid staat op verschillende plaatsen in de tuin, zowel op droge als op natte plaatsen, en ook nog een groot pluspunt, het maakt bijna geen houterige takken, is gemakkelijk te snoeien en groei gemakkelijk weer aan, nog geen enkel plantje is dood gegaan, tijmliefhebbers, PROBEREN !!