Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Het stekken van rozemarijn kan zowel op water als in stekgrond. Ikheb ze een paar weken geleden op allebei manieren gedaan. Van de 10 stekken op water werden er 3 zwart en de rest kreeg worteltjes en staan nu ook in aarde. Van de 10 stekken in stekaarde werden er 5 zwart en de andere 5 staan er fris bij, dus die zullen ook wel aangeslagen zijn. De stekken die zwart werden waren allemaal stekken waarvan het takje al echt verhout was. Ik denk dat het daaraan ligt, of het aanslaat of niet. Ik zou anders ook niet weten waarom de één wel aanslaat en de andere niet.
De mijne staan ook op stekgrond, meestal met plastic afgeschermd en regelmatig worden ze verlucht.
(van de 5 staan er nu nog 2 heel goed bij, met uitgroeiende knopen, eentje is nog een twijfelgeval. Dus beetje dezelfde slaagkansen als de jouwe in stekgrond)
Het stekken op water had ik van rozemarijn nog niet gelezen.
Gewoon dezelfde stekken als voor stekgrond in een glas water zetten en met folie afschermen?
Het meest efficient en eenvoudigste is afleggen.
Men plooit een takje naar de grond toe duw er een ijzerbarretje in u vorm over zodat het goed kontakt heeft met de grond,en leg er nog war grond over.het takje zal wortel vormen waar het in kontakt met de grond is.als men voelt dat het vast zit aan zijn eigen wortels,gewoon losknippen van de moederplant.
Dat is waarschijnlijk ook het gemakkelijkste als hij in de volle grond staat maar ik heb het in een hoge pot en dan is buigen naar de grond niet raadzaam.
Het meest efficient en eenvoudigste is afleggen.
Men plooit een takje naar de grond toe duw er een ijzerbarretje in u vorm over zodat het goed kontakt heeft met de grond,en leg er nog war grond over.het takje zal wortel vormen waar het in kontakt met de grond is.als men voelt dat het vast zit aan zijn eigen wortels,gewoon losknippen van de moederplant.
zo doe ik het altijd en ik heb al 6 sterke stekken van mijn moederplant gehaald. is nog nooit mislukt.
Ik zet er een pot met aarde onder waar ik de stek wortel in laat schieten, tak half insnijden, in de aarde, steen erop om hem naar beneden te houden en dan wachten. heb je gelijk je stek in een pot.