Hallo Chris,
Jammer van je koolplanten hé ...
Eén ding heb je alvast prima gedaan, dat is de plantresten niét op de composthoop gegooid, want dan zou je die knolvoet alleen maar in stand houden en via je compost nadien verder verspreiden over je hele tuin en da's wellicht het laatste wat je wilde hé ...
Oké, wat nu dus...
Wat dit jaar betreft zou ikzelf opteren om een groenbemester in te zaaien.
Zodoende blijft je perceel alvast bedekt zodat er geen uitdroging of uitspoeling kan plaatsvinden bij te warm of te nat weer de komende maanden.
Ook hou je op die manier het onkruid onder controle en stimuleer je het bodemleven waardoor ook die knolvoetbacterie sneller zal verdwijnen dan in onbedekte grond.
Phacelia of vinasse zouden twee goeie opties zijn als groenbemesters.
Ze vriezen allebei tijdens een "normale" winter af zodat je geen schrik hoeft te hebben voor woekeren.
Wat het volgende jaar betreft dan; in de vruchtwisseling die ik toepas (en met mij wellicht vele anderen), komen na de koolgewassen in principe de bladgewassen (slasoorten, prei, selder,spinazie, peterselie, kervel,...).
Eventueel zou je ook kunnen kiezen om nog dit seizoen een bladgewas als nateelt na je kolen op dat perceel te telen.
Winterpostelein zou dan een goede keuze kunnen zijn.
Het behoort ook tot de bladgewassen, al is het minder bekend dan sla bijvoorbeeld.
Deze familie heeft niet te lijden aan de knolvoetziekte.
Maar pas op, de knolvoetbacterie blijft wel nog langer dan dit seizoen in de bodem.
Best is om meerdere jaren te wachten vooraleer je weer kolen teelt op datzelfde perceel.
Het absolute minimum is 4 jaar, beter nog is 6 jaar of langer te wachten.
Zelf schakel ik vanaf volgend jaar over van 6 percelen naar 10, speciaal om voldoende vruchtwisseling te kunnen toepassen en ziekten en plagen een stap voor te blijven.
Hopelijk heb je hier alvast wat aan.
Groetjes, Gert.