menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

2 vragen - tomaten augurk

Ga naar meest recente reactie

robertblub

Robertblub

Hallo,

Ik heb aan mijn augurkenplanten een aantal mooie vruchten hangen. De grootste zal rond de 10cm lang zijn en 3 a 4 cm dik. Ik wil ze graag oogsten maar vraag me af of je deze direct kan gebruiken in een maaltijd of moet je deze eerst inleggen in zuur? En hoe maak je zuur? Welke ingredienten, hoelang etc? Ik kan hier amper goede informatie over vinden.

Tweede, ik heb ook een aantal tomatenplanten in de volle grond staan. Ongeveer 1,5m hoog en 3 a 4 trossen per plant. Van 1 plant gaan echter de bladeren krullen en ze lijken droog te zijn. Ze krijgen echter voldoende water. Ook groeit de plant niet meer. De andere planten die er naast staan hebben nergens last van. Wat kan dit zijn?

Groeten, Robert
vrijdag 29 juni 2007 - 04:44
Tomateboer

Tekst aangepast

Tomateboer

Beste Robert,

Eerst en vooral welkom op dit tuinforum en alvast vele plezier!

Uw vraag betreffende het inleggen van augurken wordt hier:

http://forum.tuinadvies.be/15_KOKEN_uit_eigen_tuin_.htm

vast en zeker beantwoord.
Over uw tomaten heb ik echter wel een diagnose , voor zover ik het kan inbeelden ( want dit is ook niet altijd ideaal).
Het is goed mogelijk dat uw tomaten een calciumgebrek hebben...
Hoe zien de bladeren er uit buiten dan dat ze krullen?
Geelachtig? of eerder licht,lichtgroen?
Graag wat meer informatie hierover om het weergeven van de aantasting of gebeuren te vergemakkelijken.
Vriendelijke groeten
Angelo
vrijdag 29 juni 2007 - 04:50
an

An

robert zet anders een foto op het form
gr an
vrijdag 29 juni 2007 - 05:59
robertblub

Robertblub

Hoi hoi,

Bedankt voor de link, ik heb inderdaad nu een makkelijke manier gevonden Ga het meteen morgen uitproberen.

Ik heb een aantal foto's van de tomaten gemaakt.

[afbeelding verwijderd niet-https]
Bovenaanzicht
Closeup (incl regendruppels)
De gezonde planten
Last but not least, de augurkjes mmm

Ik denk niet dat het kaliumgebrek is, want volgens mijn planten ziektenboek moeten de bladeren dan blauwachtig worden.. De kleur van de bladeren verandert echter amper.. Volgens het boek kom ik uit bij verkwelingsziekte.. Met als remedie planten uittrekken, grond reinigen en opnieuw planten.. alleen is het dan weer gek dat de tomaten die er 30cm vanaf staan niet getroffen zijn... met andere woorden, ik weet het dus niet

Groeten, Robert

Laatst aangepast: door Tomateboer
(Ik heb even de foto's verkleind omdat de vorige de forum breedte overschreden)
zaterdag 30 juni 2007 - 04:04
Tomateboer

Tomateboer

Nu de foto's geplaatst zijn kan ik 2 redenen geven van uw aantasting.
Verwelkingsziekte lijkt mij niet zo voor de handliggend,....maar is mogelijk,...vooral aan de vorm en kleur van de bladeren.
Maar Calciumgebrek is dus wel degelijk ook iets in die aard, alleen krullen de bladeren dan niet zo hard.

Wat je nu kan doen is potas toedienen en ervoor zorgen dat de planten nu voldoende water krijgen maar zoals ik kan zien staan ze buiten en is dit wel geen probleem .
Volg de planten goed op en wanneer het te erg komt verwijder je alle ziek aanziende delen en dit tot je de vruchten hebt geoogst, zo heb je nog vruchten
...
Daarna zonder meer de planten verwijderen en uw bodem eens grondig gaan ontsmetten
Vriendelijke groeten
Angelo
zaterdag 30 juni 2007 - 04:50
Plantaardig_Groenteninfo

Tekst aangepast

Plantaardig_Groenteninfo

Tweede, ik heb ook een aantal tomatenplanten in de volle grond staan. Ongeveer 1,5m hoog en 3 a 4 trossen per plant. Van 1 plant gaan echter de bladeren krullen en ze lijken droog te zijn. Ze krijgen echter voldoende water. Ook groeit de plant niet meer. De andere planten die er naast staan hebben nergens last van. Wat kan dit zijn?

Beste Robert,
uit het veld, en dit bij liefhebbers, heb ik al heel wat signalen ontvangen van viruszieke planten bij tomaten. Het is dit jaar echt opvallend hoeveel vragen ik daarover al gekregen heb.

Hieronder wat tekst die ik geknipt heb uit verschillende antwoorden daarover.

Virussen kunnen in het zaad vervat zijn, of kunnen overgebracht door bladluizen (dit jaar veel bladluizen) of witte vlieg.
Virussen kunnen van plant naar plant gaan soms via zuigende insecten, maar soms ook door de handen of het mes bij de gewaswerkzaamheden.

Het risico op overdracht is kleiner als u de planten apart verzorgt en oogst. Dus niet rechtstreeks met de handen of mes naar een gezonde plant gaan.
Natuurlijk kan ik u niet garanderen dat er geen overdracht zal gebeuren. Verwacht helaas geen genezing.
Verder is er geen gevaar voor overzetting via de grond of dergelijke naar het volgende jaar.

Daar het bij jou maar om één plant gaat zou je die eigenlijk beter wegdoen. Waarschijnlijk zijn de vruchten ook niet goed?

De symptomen van virussen zijn heel verschillend : verkleuringen, vervormingen, verdroging, kortom als de plant er helemaal anders uitziet dan de rest, dan is het waarschijnlijk een virus.

Het is ook kenmerkend dat hier een daar een plant of maar één plant aangetast is.
zondag 1 juli 2007 - 20:18
robertblub

Robertblub

Dank voor je antwoord. Aan de zieke plant zitten aan de eerste tros een aantal vruchten.. wel kleintjes nog.. ze groeien amper.. aan de andere tros zitten bloemetjes.. maar al wel langere tijd.. normaal gesproken waren dat al vruchtjes geworden. T lijkt echt of deze plant in de pauze stand staat.. Denk maar dat ik hem eruit ga halen..

zou zonde zijn als de andere planten ook ziek worden.

Groeten, Robert
dinsdag 3 juli 2007 - 05:52
annd6

Annd6

Angelo, Luc,

het ontsmetten van de grond doe je dat door goed te spoelen na het seizoen of zijn er nog methodes die noodzakelijk zijn?
Groetjes
Ann
dinsdag 3 juli 2007 - 16:58
Plantaardig_Groenteninfo

Tekst aangepast

Plantaardig_Groenteninfo

Dank voor je antwoord. Aan de zieke plant zitten aan de eerste tros een aantal vruchten.. wel kleintjes nog.. ze groeien amper.. aan de andere tros zitten bloemetjes.. maar al wel langere tijd.. normaal gesproken waren dat al vruchtjes geworden. T lijkt echt of deze plant in de pauze stand staat.. Denk maar dat ik hem eruit ga halen..

Zal het best zijn Robert, hetgeen jij vermeldt wijst inderdaad op een viruszieke plant
woensdag 4 juli 2007 - 08:06
Plantaardig_Groenteninfo

Plantaardig_Groenteninfo

Angelo, Luc,

het ontsmetten van de grond doe je dat door goed te spoelen na het seizoen of zijn er nog methodes die noodzakelijk zijn?

Hallo Ann,
spoelen is echt niet hetzelfde als ontsmetten. Trouwens ontsmetten van de grond hoeft niet om virusziekten tegen te gaan, virussen komen niet uit de grond.
Spoelen is wel goed om de zouten te verminderen
http://home.scarlet.be/groenteninfo/groeimilieu_groenten_kas_serre.htm
woensdag 4 juli 2007 - 08:09
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).