Hallo
verleden jaar heb ik voor het eerst paprika's geplant 5 flinke struiken waar in totaal 40 P's vanaf kwamen.
Tot het lezen van deze topic had ik nog nooit gehoord van bloemen weghalen of takken splitsen.
Heb ik nou verleden jaar geluk gehad of was anders mijn opbrengst per plant groter geweest????
Grt Brompie
Beste Brompie
Zoals al gezegd snoeit niet iedereen zijn paprika's
Voor buitenpaprika's of die in pot is het bijna helemaal niet nodig, want die groeien helemaal niet hoog.Ook voor kleinvruchtige paprika's/pepers is dit niet nodig.
Waarom de eerste drie bloemen wegnemen?
Dan heb je meer energie over voor het blad en zal dat later een iets groter aantal vruchten teweeg brengen.
Waarom snoeien?
Om een overzicht op de plant te behouden. En de vruchtdracht op de hoofdstam te houden, dat gaat het makkelijkst als je de plant naar omhoog wilt leiden. Zo heb je per plant ook veel minder plaats nodig en geen last van afkrakende zijtakken. Ook zijn de vruchten op de hoofdtakken meestal groter.
Vooral bij vroeg gezaaide/geplante paprika's is het veel makkelijker werken zo omdat die tegen september al heel wat hoger uit komen. Ook zal de plant beter in de groei blijven.
Let wel : wie teveel snoeit, die gaat in de fout! Je mag de zijscheuten niet helemaal wegdoen, anders te weinig blad.
Ik zou zeggen : doe de test en snoei eens een paar planten lichtjes, volgens mij twee voordelen: iets grotere vruchten en een beter doorgroeiende plant. Dus waarschijnlijk enkele vruchten meer dan acht?