menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaitips voor de herfst

Ga naar meest recente reactie

Laura Janssen

Laura Janssen

Hallo iedereen,

Ik heb sinds kort een moestuintje en aangezien ik in de zomer niet heel veel succes had met het verbouwen van mijn eigen plantjes, daarom kom ik met de vraag of iemand tips voor mij heeft. is er iemand ervaren met een moestuintje hebben? ik ben nog helemaal nieuw tot dit dus tips zijn erg welkom!

PS: Wat zijn jullie plannen voor deze herfst?
vrijdag 6 september 2024 - 15:28
Tuinprins

Tuinprins

Nu zaaien is voor bijna alle groentes te laat. Wat je eventueel nog kunt proberen zijn bladgroentes als mizuna maar dan moet je niet te lang meer wachten. Succes overigens niet zeker, veel is afhankelijk van het weer.

Grootste probleem dit jaar voor moestuiniers: de vele nattigheid in het voorjaar en slakken. Als je niet aan slakkenbestrijding wil doen dan hou je dit jaar weinig over.
Beginners maken vaak de fout dat ze niet beseffen dat de meeste groentes volle zon willen d.w.z. minimaal 6 uur zon per dag, liefst meer.


Gegroet, de tuinprins


zaterdag 7 september 2024 - 07:56
Laura Janssen

Laura Janssen

Dankjewel voor de tip!

Inderdaad is mijn moestuintje best vochtig dus dat zou het probleem wel kunnen zijn. Ik denk dat ik me voornu maar op bladgroentes ga focussen. Heb je nog tips welke bladgroentes het makkelijkst zijn om te verbouwen (misschien ook de lekkerste). En voor als ik slakken krijg wat is de beste slakkenbestrijding?

Gegroet, Laura
maandag 9 september 2024 - 09:11
dries944

Dries944

ik zou gaan voor de winterlinde, jong blad is eetbaar.En je hoeft hem maar één keer te planten.
veel succes
maandag 9 september 2024 - 21:38
Laura Janssen

Laura Janssen

Heel erg bedankt. ik ga me meteen even inlezen over de winterlinde!
donderdag 12 september 2024 - 09:31
leerling

Leerling

Re. nattigheid
Als je een moestuin wil op natte grond, kan je bakken overwegen. Dat kunnen gekochte vierkantemeterbakken zijn, of zelfgemaakte langere varianten.

En voor als ik slakken krijg wat is de beste slakkenbestrijding?

Zie https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/30/allemaal-beestjes/73805/slakken-tips

Als je van look houdt, zijn september en oktober de ideale maanden om die te planten: https://www.tuinadvies.be/artikels/knoflook_kweken
Zoals dat artikel aanraadt, plant je best pootgoed. Je kan proberen met teentjes van de knoflook uit de winkel, maar dat zijn zuiderse soorten die het hier minder naar hun zin hebben.

Misschien heb je ook wat aan de zaaikalender op https://zaaikalender.com/?

Alleen geen idee waarom wortelen en tomaten aanbevolen gewassen zijn voor een beginnende moestuinder. Tomaten lukken m.i. alleen in een serre. En geen idee wat ik verkeerd doe, maar ik heb al heel wat geld uitgegeven aan wortelzaad en nog nooit kunnen oogsten.
(Ik las ooit een verhaal van iemand die op latere leeftijd de hoofdprijs van een lotterij had gewonnen. Het eerste wat hij met het geld gedaan heeft is iemand inhuren die hem kon uitleggen hoe hij worteltjes kon telen. Ik begrijp dat helemaal.)
vrijdag 13 september 2024 - 23:13
Zeus

Zeus

Momenteel kan je nog altijd bv winterpostelein of spinazie zaaien. Herfst is ook de ideale tijd om de grond voor te bereiden op het volgende jaar met groenbemesters ofzo (phacelia bvb) die je volgend jaar snoeit en in de grond verwerkt.
zaterdag 14 september 2024 - 19:05
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).