Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik wil volgend groeiseizoen een stukje van mijn moestuin gewoon braak laten liggen. Maar ik wil niet dat er onkruid of gras op begint te groeien.
Ik denk er daarom aan om een groenbemester in te zaaien. Ik zou dat het liefst nu reeds doen. Maar ik denk dat er niet één groenbemester is die de winter kan weerstaan, of toch? Ik ken gele mosterd en phacelia. Maar die zijn vorstgevoelig, dus die zijn enkel een oplossing voor nu tot het begint te vriezen. Is er dan een groenbemester die ik vrij vroeg zou kunnen inzaaien?
Ik dek mijn vierkantemeterbakken gewoon af met bruin karton.
Als je het wat langer braak wil laten liggen, kan je er mulch over uitstrooien (grasmaaisel, stro, grove compost ...). Het karton verhindert dat zaden die in de grond zitten gaan kiemen en dat zaden die komen aanwaaien zich diep kunnen wortelen.
Het mulchmateriaal zal uiteindelijk samen met het karton door het bodemleven worden omgezet tot een vruchtbare laag.
Wanneer je merkt dat er weer onkruiden beginnen groeien, kan je een extra mulchlaag, of desnoods weer karton+mulch aanbrengen.
Lijkt me eenvoudiger dan straks die bodembedekker weer te moeten onderspitten.
Bedankt voor de tips. Ik wou winterkoolzaad kopen, maar dat kon ik niet zo gauw vinden.
Het is uiteindelijk gele mosterd geworden. Koolzaad zal ik proberen in het voorjaar te zaaien.