Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik denk dat ik mij verkeerd heb uitgedrukt: de plant zelf staat recht, gesteund door spiralen of stokken. Maar de trossen knikken door. Ik voeg een foto toe.
Voordat de tak gaat breken ga je met een iets lang stuk touw de tak omhoog trekken (opbinden) en aan de stokken ( of spiralen ?) vastbinden.
Je maakt een inkeping in de stok voor het touw
Ja ze kunnen hun eigen gewicht niet dragen, wat er al gezegd werd, het 'dieven" van de plant, en aantal vruchten beperken. Maar opbinden en ondersteunen moet toch hier en daar gebeuren.
Ik heb dat zelf ook, en ze staan in volle grond, stammetjes van 15-20 mm. dik, maar de takken
houden de dikke tomaten ook niet meer, en ik gebruik rubberen kabel die is voor opbinden van takken, en geeft door zijn rek mee, ze beschadigd de takken niet. Men gebruikt vaak die grote ronde
"kooien" laat ik het maar noemen, waarin de tomatenplant omhoog groeit, en je ze kan steunen rondom. Zelf toppend of niet zelf toppend, en die laatste dan moet je ze in bedwang houden door snoei en/of dieven
OK dank u. Dus het is normaal. Dan hoef ik me geen zorgen te maken dat ik iets fout doe.
Ik ondersteun ze liever dan de tomaten uit te dunnen. De dieven haal ik wel altijd weg.
Aangezien tomatenplanten - met name jonge planten - vaak nog erg kwetsbaar zijn, kun je tomatenplanten ondersteunen door middel van een aantal technieken zoals bijvoorbeeld het opbinden van tomaten middels tomatentouw of je kunt tomatenclips gebruiken.